A Piece of Website de Podcast

Aflevering 39 – SPECIAL:

Beren op de weg, vallen, opstaan en doorgaan

 

Als ondernemer kom je vaak beren op de weg tegen. Je gaat absoluut een paar keer goed op je plaat. Maar het is de kunst om daarna weer op te staan en door te gaan. Er is geen goed of fout, alleen experimenteren. In deze podcast deel ik een aantal lessen die ik heb geleerd in de afgelopen jaren. 

Lees de samenvatting 

Host 

Cheryl Porcelijn

Beluister ook op:

Spotify | Apple Podcast | Google Podcast

Samenvatting

Vandaag een iets serieuzer onderwerp als ondernemer zijnde. Geen drama hoor, no worries haha. Maar ik wil het vandaag hebben over de verschillende lessen die ik heb geleerd door de jaren heen. Door de beren op de weg aan te kijken, vallen weer opstaan en doorgaan.

Nou gaat het in dit geval over keuzes maken. Nu heb ik daar een al eerder een podcast over opgenomen, aflevering 17; keuzes maken. Maar ik wilde het toch even terughalen in deze 10-delige serie omdat ik hierdoor op dit moment mijn beste jaar tot nu toe draai. En daar ben ik heel erg dankbaar voor.

Het begon allemaal op het mbo met mijn bedrijf, zoals ik vertelde. Daar heb ik ook eigenlijk mijn why gevonden als ik er op terugkijk. De reden waarom ik dit bedrijf ben begonnen komt omdat ik op het mbo merkte dat ik heel snel de technische dingen oppikte. Dat merkten mijn klasgenoten ook en kwamen heel vaak bij mij met vragen.

Het gaf mij een enorm goed gevoel dat ik anderen kon helpen, zodat ze verder konden. Zodat ze uiteindelijk hun diploma konden halen.

Ook op het hbo nam ik mijn klasgenoten onder mijn vleugels, ik wilde altijd iedereen mee trekken en zien slagen.

Ik ben begonnen als webdesigner en nu ook weer “geeindigd” tussen aanhalingstekens als webdesigner. In die tien jaar heb ik mijzelf heel veel labeltjes gegeven: interaction designer, visual designer web en branding designer.

In 2016 ging ik fulltime ondernemen. Het eerste jaar was ik nog visual designer, het tweede jaar web en branding designer.

Maar, hier ging een beetje wel op mijn plaat, als ik het zo moet noemen. Branding is zoooo mega groot! Ik verwarde steeds meer en meer. En het werd steeds moeilijker dingen te delen, om klanten te bereiken en te krijgen. Want veel ondernemers weten gewoonweg niet wat branding is. Mocht je daar trouwens meer over willen leren, dan verwijs ik je met liefde naar mijn allereerste podcast aflevering.

Toen was dit nog de web en branding podcast.

In 2019 was ik het spoor echt compleet bijster. Mijn bedrijf liep nog goed hoor, maar het werd steeds moeilijker, minder leuk daardoor. De projecten duren te lang om álles te doen, dan kon ik er maar een paar in het kwartaal helpen. Ik heb de web en branding academy opgezet, in de hoop dat men daar het zelf kon leren. En dat ging het eerst jaar heel goed, maar ondertussen gaat ook dit weer helemaal veranderen. De druk om iedere maand iets te moeten leveren dat werd mij teveel.

Tot ik zelfs op een punt heb gestaan in 2019 dat ik dacht, ik stop er mee!

Maar dankzij een prachtige visualisatie van een haptotherapeut waar ik destijds onder behandeling was. Heb ik mijn weg gelukkig weer gevonden. Ik kwam er achter dat ik teveel deed, dat ik teveel mensen probeerde aan te spreken. Dat ik wilde laten zien dat ik een manusje van alles ben, terwijl dat dus juist heel veel mensen verward.

Die visualisatie gaf mij het antwoord dat ik nodig had om knopen door te hakken, om weer op te staan en door te gaan. Die keuze was: om het onderdeel branding volledig te laten vallen. De klanten waarmee ik werkte bleven constant terugkomen omdat ik technisch zo fijn ondersteun, omdat ik veel van die technische shizzle uit handen kan nemen en ze zich daardoor konden focussen op wat voor hen belangrijk was.

Ook mijn coaches hebben het allemaal gezegd, je bent zo goed technisch! Maar omdat ik zo vreselijk eigenwijs was, gooide ik mijn eigen glazen in.

Dus, hup het branding stuk eruit. Focussen op het techgirl, op dat waar ik ontzettend goed in ben en wat ik ook leuk vind. De web en branding podcast werd de A piece of website podcast.

Door duidelijkheid te creëeren, door te blijven bij mijn specialisatie, dat waar ik voor ben opgeleid wisten ondernemers direct waar voor ze bij moesten zijn. Wat er verwacht kon worden van mij, wat ik voor ze kon betekenen. En dat, dat resulteerde dat ik nu, 2020 mijn beste omzetjaar ooit draai, ondanks de coronacrisis die speelt.

De les hieruit? Accepteer je beren op de weg, want die zullen je uiteindelijk sterker maken en je de skills geven die je eerst niet had. Door vaak op je plaat te gaan en te leren van je fouten val je en sta je weer op. Mijn “fout” was teveel willen, teveel willen aanbieden om teveel mensen te helpen. Mijn derde les hieruit? Specialisatie kan je goud opleveren. Niet goud in de zin van geld, al helpt het natuurlijk wel. Maar goud in de zin van je klanten, je krijgt je ideale klanten, je doet wat je leuk vindt, je bent duidelijk, je kunt consistent zijn noem het maar op. Dat is voor mij het goud.

GRATIS: Het succesrecept voor jouw eigen website – Geheime podcast

Heb jij mijn geheime podcast al beluisterd? Nog niet? Vraag hem dan hier aan. Geheel gratis!

In deze serie vind je het antwoord op de meest gestelde vraag: “wat heb ik nodig om een website te beginnen?”. Ook geef ik antwoord op de vragen: “Ik heb een website nodig, wat nu?” en “Waar moet ik beginnen?”.

Ik neem je mee in wereld van hostings, plugins en veel tips & tricks. Als je nu zoiets hebt van, wat zeg je nou? No worries, ik ga het je allemaal vertellen

Volg mij op: