Zo gebruik je paars “Ultra Violet” in je branding – kleur van de maand

dec 31, 2017

Als ondernemer ga je, hoe dan ook, aan de slag met je branding; je identiteit. Je kiest daarbij ook een bepaalde kleur. Maar wist je dat een kleur gevoelens op roept of een bepaalde betekenis heeft?  Ze hebben een psychologie. Bedenk dus goed welke kleur je in je branding gaat gebruiken. In deze maandelijkse rubriek: Kleur van de maand, wordt er een kleur besproken en laten zien hoe deze kan passen bij jou als ondernemer. Deze maand bespreken we “Ultra Violet”.

Gelukkig nieuwjaar! We beginnen het jaar goed met, jawel, de kleur voor het jaar 2018. Ieder jaar wordt er een kleur bepaald door Pantone. Voor 2018 is dat “Ultra Violet”. Dit is een bijzondere en gewaagde kleur en ik ga je laten zien hoe je dit kunt gebruiken en wat deze kleur betekent.

Wat zegt deze kleur?

Toevallig ging mijn kleur-van-de-maand-blog van december ook over paars. Blijkbaar had ik een soort van voorgevoel dat we de paars snel terug zouden zien, en dat klopt. Pantone komt met de prachtige Ultra Violet. En oh, oh. Wat kunnen we veel met deze kleur en wat ben ik er verliefd op!

Ultra Violet wordt in de grafische wereld met een warm verwelkomt.

Shades of Ultra Violet worden steeds vaker gebruikt in verpakkingen en grafisch ontwerp door toekomstgerichte merken in de CPG-, luxe- en beautywerelden, maar ook door persoonlijkheden en kunstenaars die op willen vallen. Een dramatisch provocerende en attente paarse tint, PANTONE 18-3838 Ultra Violet communiceert originaliteit, vindingrijkheid en visionair denken dat ons naar de toekomst wijst.

Zo, die komt binnen of niet? Een kleur die op verschillende manieren gebruikt kan worden dus. Belangrijke woorden zijn hier dramatisch, attent, origineel, vindingrijk en persoonlijkheden die op willen vallen.

Hoe gebruik je Ultra Violet in je branding?

Een paars in je branding is gewaagd maar zeker niet minder mooi. Integendeel,  deze paars kan je branding ontzettend krachtig maken omdat de betekenis van deze kleur zo krachtig is. Pantone maakt altijd een onderscheid hoe de kleur kan worden gebruikt in verschillende branches zoals de grafische en verpakkingswereld, de modewereld, de beauty-wereld en de interieurwereld. Ik kijk natuurlijk de grafische wereld maar mocht je meer willen weten over de andere branches ga dan even naar de website van Pantone.

Pantone laat ook zelf een aantal kleurenpaletten zien die ze zelf samenstellen en van 1 van deze paletten ben ik zeer gecharmeerd, door middel van het onderstaande moodboard kun je zien hoe je Ultra Violet in je branding kunt gebruiken.

Zittend naast elkaar op het kleurenwiel zorgt dit palet van gelijkgestemde tinten met hun pittige humor en speelse uitbundigheid voor makkelijke en aantrekkelijke kleurenmixen.

Voor wie of welke branche is deze kleur geschikt?

Niet veel mensen houden van paars, maar als je de paars inzet zoals hierboven, dan creëer je een prachtige en krachtige branding. Bij paars denk ik altijd een beetje aan spiritualiteit maar ook luxe. Dit is een kleur die gebruikt kan worden door een beautysalon, hotels, een spa etc. Branches waarin luxe een belangrijke rol speelt. Denk bijvoorbeeld aan een parfum merk.

Ik vind dit ook een hele mooie kleur voor een bloemist die speciale boeketten maakt voor bijvoorbeeld dure trouwerijen of speciale gelegenheden. Zolang jouw kernwaarden  dramatisch, attent, origineel, vindingrijk, opvallend of luxe zijn kun je deze prachtige kleur gebruiken omdat hij best toegankelijk is.

Welke kleur 

past er bij jou?

Het is dus belangrijk dat je een kleur kiest dat vertelt wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Je wilt dat mensen je met bepaalde kernwoorden/kernkleuren gaan associëren. Volgende maand is er weer een nieuwe kleur. Welke kleur past er bij jou? Ik zou het leuk vinden als je in de comments jouw kleur laat weten.

Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?

Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.

Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288459_online_social_media_linked_in1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media 

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

1 Reactie

  1. Claudia

    Fantastisch mooi “moodboard” in je post, ik ben gek op paars. Toch maar eens over nadenken of ik dat consequent ga gebruiken.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *