Als ondernemer ga je, hoe dan ook, aan de slag met je branding; je identiteit. Je kiest daarbij ook een bepaalde kleur. Maar wist je dat een kleur gevoelens op roept of een bepaalde betekenis heeft? Ze hebben een psychologie. Bedenk dus goed welke kleur je in je branding gaat gebruiken. In deze maandelijkse rubriek: Kleur van de maand, wordt er een kleur besproken en laten zien hoe deze kan passen bij jou als ondernemer.
Het is december. Sinterklaas, Kerst en oud en nieuw staan voor de deur. De tijd van lampjes en gezellige avonden met familie. Daarom kies ik voor de maand december een interessante en onverwachte kleur: Paars genaamd Purper.
Wat zegt deze kleur?
Paars, waarom? 8 december is het namelijk paarse vrijdag. “Paarse Vrijdag is een dag waarop scholieren en studenten door het dragen van de kleur paars op school hun solidariteit kunnen tonen met homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes en transgenders”.
Een mooie kans om je te laten zien wat je allemaal met deze kleur kunt doen in de branding voor je bedrijf. De paars die ik voor deze maand gekozen heb, heet purper. Purper staat voor nobel, wijsheid en aanzien (het vertrouwen/status dat iemand uitstraalt). Maar ook voor luxe. Het doet denken aan fluweel en ook de rok van Sinterklaas is een purper kleur. Vaak wordt deze kleur gecombineerd met goud voor een nog luxer gevoel. Al moet je uitkijken dat het juist niet kitsch wordt of rommelig en goedkoop. Zorg daarom voor een goede balans.
Hoe gebruik je Purper in je branding?
Als je paars gebruikt in je branding, moet je goede keuzes maken. Het is een gewaagde kleur die snel kinderlijk kan overkomen. Door het in balans te brengen met de juiste kleuren creëer je een prachtige look. Ik vind dit meer een kleur voor details, maar je kunt hem ook als basiskleur gaan gebruiken als je dat durft.
Wat je vaak ziet is dat purper gecombineerd wordt met lichte tinten paars, roze en wit, of een donkere grijs en goud. Maar als je echt lef wilt tonen, combineer deze kleur dan met een mintgroen of verschillende tinten roze/paars. Je kunt hier echt toffe brandings mee maken. Kijk maar naar het moodboard.
Voor wie of welke branche is deze kleur geschikt?
Paars is een kleur die bij iedere branche goed kan passen. Wijsheid en nobel zijn vrij brede begrippen. Voor de luxe uitstraling kun je de paars goed gebruiken als je een hotel, spa of juwelier bent. Maar als je de lichtere combinatie gebruikt kun je denken aan een trouwfotograaf of een dameskledingwinkel.
Ga je de gedurfde kant proberen, dus de combinatie met mintgroen, dan kun je denken aan een cupcakewinkel of een winkel dat een speciaal assortiment geuren of zeep verkoopt. Zolang jouw kernwaarden nobel, wijsheid of luxe zijn kun je deze prachtige kleur gebruiken omdat hij zo toegankelijk is.
Een klein cadeautje
Omdat het bijna kerst is, heb ik een klein cadeau voor je gemaakt met deze kleur. Namelijk een wallpaper voor je laptop en/of mobiel. Zo zie je deze kleur in actie en heb je wat tofs om naar te kijken de hele maand December.
Vraag jouw gratis download hier aan.
[mailerlite_form form_id=4]
Welke kleur past er bij jou?
Het is dus belangrijk dat je een kleur kiest dat vertelt wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Je wilt dat mensen je met bepaalde kernwoorden/kernkleuren gaan associëren. Volgende maand is er weer een nieuwe kleur. Welke kleur past er bij jou? Ik zou het leuk vinden als je in de comments jouw kleur laat weten.
Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?
Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.
Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties