Als ondernemer ga je, hoe dan ook, aan de slag met je branding; je identiteit. Je kiest daarbij ook een bepaalde kleur. Maar wist je dat een kleur gevoelens op roept of een bepaalde betekenis heeft? Ze hebben een psychologie. Bedenk dus goed welke kleur je in je branding gaat gebruiken. In deze maandelijkse rubriek: Kleur van de maand, wordt er een kleur besproken en laten zien hoe deze kan passen bij jou als ondernemer. Deze maand bespreken we “zilvergrijs”.
Vorige maand zijn we het jaar gestart met de kleur van het jaar van Pantone; Ultra Violet. Deze maand wil ik een kleur bespreken die niet vaak wordt gebruikt, maar echt een fantastische branding kan opleveren wanneer deze op de juiste manier wordt gebruikt. De kleur van de maand Februari is: Zilvergrijs.
Wat zegt deze kleur?
Zilvergrijs, of zilver staat voor Chique, stijlvol, veelzijdig, ingetogen. Het is dus een kleur wat je heel goed kunt gebruiken als je een stijvolle maar bescheiden huisstijl wilt. Ondanks dat de kleur veelzijdig is, wordt hij niet veel gebruikt. Je ziet zilver voornamelijk op wijnetiketten en in huisstijlen van hotels.
De kleur wordt vaak gebruikt in combinatie met een zwart, donkergrijs of wit wat het stijvolle nog meer accentueert.
Zilver voor printwerk wordt vaak nog extra aangedikt doordat ze er een folielaag overheen printen waardoor het gaat glimmen; een spot-uv lak of inline cold foil noemen we dat in de wereld van drukkeijen. Dat ziet er zo uit:
Hoe gebruik je Zilvergrijs in je branding?
Toevallig ben ik momenteel bezig met een huisstijl waar ik een zilvergrijs of een soort chroomkleur in verwerk. Onderstaand logo is niet uitgekozen, maar was wel een van de concepten waaruit mijn klant kon kiezen. Het gaat hier om een logo voor een kledingmerk. Ik vind hem zelf ontzettend chique en stijlvol doordat ik zwart heb gecombineerd met twee tinten grijs. De kernwoorden voor dit concept waren; klassiek, chique, warm, uitstraling van Milaan.
In dit geval gebruik ik het grijs voornamelijk als detailkleur om de bloem eruit te laten springen. Het is namelijk een kleur die je niet, vind ik, op grote vlakken moet gebruiken. Als je dit op een visitekaartje laat printen met een folie erover heen …… poeh, dan gaat mijn designershart hier toch wel heel veel sneller van kloppen!
Voor wie of welke branche is deze kleur geschikt?
Zilvergrijs kun je vrijwel in iedere branche gebruiken. Het is een veelzijdige kleur en als jij ook van stijlvol doch ingetogen houdt, dan is deze kleur uitermate geschikt voor jouw branding. Je ziet de kleur vaak terug in de hotelwereld, de wijnwereld maar ook bij bepaalde parfummerken en verzorgingsproducten.
Welke kleur past er bij jou?
Het is dus belangrijk dat je een kleur kiest dat vertelt wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Je wilt dat mensen je met bepaalde kernwoorden/kernkleuren gaan associëren. Volgende maand is er weer een nieuwe kleur, dan laat ik zien hoe je de kleur goud kunt gebruiken. Welke kleur past er bij jou? Ik zou het leuk vinden als je in de comments jouw kleur laat weten.
Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?
Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.
Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties