Als ondernemer ga je, hoe dan ook, aan de slag met je branding; je identiteit. Je kiest daarbij ook een bepaalde kleur. Maar wist je dat een kleur gevoelens op roept of een bepaalde betekenis heeft? Ze hebben een psychologie. Bedenk dus goed welke kleur je in je branding gaat gebruiken. In deze maandelijkse rubriek: Kleur van de maand, wordt er een kleur besproken en laat ik zien hoe je deze kunt toepassen bij jou als ondernemer. Deze maand bespreken we “‘Tea (brown)”.
Vorige maand schreef ik over de kleur “Pale Blush”. Deze maand, augustus, ga ik het hebben over een kleur dat niet veel wordt gebruikt en ook best lastig is om te gebruiken. Maar, en dit is een grote maar, deze kleur kan zoveel moois brengen als je hem goed gebruikt. Dus laten we vooral beginnen.
Wat zegt deze kleur?
Dit is een “ongewone” kleur om te gebruiken in je branding maar het kan een prachtige kleur zijn als je hem gebruikt waar die voor bedoelt is. Tea is een kleur van het kleurenbedrijf Patone. Het is een lastige kleur en het heeft wat moeite gekost om een mooi moodboard bij elkaar te zoeken. Maar dat vond ik juist de uitdaging.
Deze kleur ligt het meest dichtbij de kleur Kaki. Het woord is overgenomen uit het Engels, dat khaki op zijn beurt ontleende aan het Hindoestani en Urdu en komt oorspronkelijk uit het Perzisch, in welke taal khak letterlijk ‘stof, aarde’ betekent.
Tea/Thee associeert ook met aarde, natuur. Laten we daar dus naar kijken hoe we dit in een branding kunnen verwerken.
Voor wie of welke branche is deze kleur geschikt?
Dit is een goede kleur als je bijvoorbeeld een (web)shop hebt met natuurlijke producten. Je kunt denken aan duurzame huidproducten maar ook duurzame sieraden. Maar je kunt ook denken aan voedingsdeskundigen of diëtisten die met biologische producten werken.
En natuurlijk, ligt voor de hand, kun je deze kleur gebruiken als je thee verkoopt.
Hoe gebruik je Tea in je branding?
Het is dus echt een aardetint en daarom lastig te gebruiken. Ik heb geprobeerd een zo goed mogelijk moodboard voor je samen te stellen zodat je kunt zien hoe je deze kleur goed kunt gebruiken. Je zult zien in het moodboard dat de kleur Tea een combinatie is van grijs, bruin en groen. Dat maakt het ondanks zijn “saaie” uitstraling, toch goed bruikbaar. Ik hoop dat dit moodboard je inspireert.
Oh, en ik heb ook nog een superleuke download voor je in mijn Resource Library klaar staan. Ben je nog niet ingeschreven? Schrijf je dan even in onder aan deze blog, dan krijg je exclusief toegang én word je een CPrecision Insider.
Welke kleuren combinatie gebruik jij?
Het is dus belangrijk dat je een kleur kiest dat vertelt wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Je wilt dat mensen je met bepaalde kernwoorden/kernkleuren gaan associëren. Volgende maand is er weer een nieuwe kleur, dan laat ik zien hoe je de kleur “lagoon” kunt gebruiken. Welke kleur past er bij jou? Plaats in de comments jouw kleur en vertel waarom deze kleur bij jou past.
Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?
Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.
Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.
[mailerlite_form form_id=8]
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties