Als ondernemer ga je, hoe dan ook, aan de slag met je branding; je identiteit. Je kiest daarbij ook een bepaalde kleur. Maar wist je dat een kleur gevoelens op roept of een bepaalde betekenis heeft? Ze hebben een psychologie. Bedenk dus goed welke kleur je in je branding gaat gebruiken. In deze maandelijkse rubriek: Kleur van de maand, wordt er een kleur besproken en laat ik zien hoe je deze kunt toepassen bij jou als ondernemer. Deze maand bespreken we “‘Royal Blue”.
Vorige maand schreef ik over de kleur “Koper”. Deze maand, december, ga ik het hebben over: Royal Blue.
Wat zegt deze kleur?
Royal Blue is een diep, levendig blauw, en zoals het verhaal zegt, werd de kleur gecreëerd voor een wedstrijd om een jurk te maken voor Queen Charlotte (1744-1818), vandaar de koninklijke naam.
Royal Blue wordt geassocieerd met superioriteit. En net als al het blauw, kan het betrouwbaarheid en vertrouwen symboliseren. Het kan ook rustgevend en harmonieus zijn omdat het doet denken aan de zee en de lucht. Als je echter links hebt naar het emotionele gevoel ‘blauw’ te zijn, wordt het ook gebruikt om verdriet of depressie te uiten.
De kleur past goed bij zilver, gebroken wit en zwart, evenals bij geeltinten en de complementaire kleur, oranje.
Voor wie of welke branche is deze kleur geschikt?
Dit is weer een echte eye-catcher voor je branding. En ook een kleur die in principe wel bij iedereen toepasbaar is. Let er wel op dat het een vrij “harde” kleur is en dat hij behoorlijk opvallend kan zijn. Daat moet je dus wel van houden. Maar als het bij je past, maak deze kleur je dan eigen want boy, oh boy, wat is het een geweldige kleur. Ik vind deze kleur uitermate geschikt voor juweliers, de beautybranche (make-up, parfums etc), de fashion industrie en gek genoeg ook voor de uitvaartbranche. Deze laatste omdat het een kleur is dat verdriet uit en dat past natuurlijk als een puzzelstukje in een puzzel.
De kleur geeft een gevoel van luxe maar omdat hij zo goed te combineren is met verschillende kleuren, kan deze kleur meerdere gevoelens oproepen. Ik krijg het gevoel dat deze kleur echt tot in je ziel gaat, zo’n diepe blauw.
Ik vind de kleur minder geschikt voor de wellness branche omdat hij vrij hard is. Deze branches moeten het meer hebben van de zachtere kleuren.
Kortom, kijk vooral hoe je hem kunt combineren zodat deze kleur echt een eye-catcher wordt van jouw branding.
Hoe gebruik je Royal Blue in je branding?
Om je te laten zien hoe je de kleur kunt combineren en gebruiken en hoe veelzijdig deze is, heb ik weer een moodboard gemaakt. Helaas kon ik niet alles kwijt hier op, want tjonge jonge wat heb ik prachtige brandings voorbij zien komen met deze kleur.
En omdat ik dus niet alles in een moodboard kan laten zien verwijs ik je heel graag naar mijn Pinterestbord bekijken. Neem de tijd want ik ben zoveel moois tegengekomen dat dit een zeer goedgevuld bord is geworden.
Welke kleuren combinatie gebruik jij?
Het is dus belangrijk dat je een kleur kiest dat vertelt wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Je wilt dat mensen je met bepaalde kernwoorden/kernkleuren gaan associëren. Volgende maand is er weer een nieuwe kleur. Welke kleur past er bij jou? Plaats in de comments jouw kleur en vertel waarom deze kleur bij jou past.
Gratis e-book “2018 in kleur”
Dit is alweer de allerlaatste kleur voor 2018. De tijd is snel gegaan. En om je een overzicht te geven van alle kleuren van het afgelopen jaar, heb ik al mijn blogs gebundeld in een mooi e-book. Je kunt hem als naslag werk gebruiken voor je eigen branding, of gewoon voor de fun. Ik wens je er veel plezier mee en op naar een kleurrijk 2019!
[mailerlite_form form_id=11]
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties