Zo gebruik je “rood” in je branding

sep 2, 2018

Als ondernemer ga je, hoe dan ook, aan de slag met je branding; je identiteit. Je kiest daarbij ook een bepaalde kleur. Maar wist je dat een kleur gevoelens op roept of een bepaalde betekenis heeft?  Ze hebben een psychologie. Bedenk dus goed welke kleur je in je branding gaat gebruiken. In deze maandelijkse rubriek: Kleur van de maand, wordt er een kleur besproken en laat ik zien hoe je deze kunt toepassen bij jou als ondernemer. Deze maand bespreken we “‘rood”.

Vorige maand schreef ik over  de kleur “Tea Brown”. Deze maand, september, ga ik het hebben over een kleur dat veel wordt gebruikt en ook heel divers te gebruiken is; het welbekende rood.

Wat zegt deze kleur?

Zoals bij elke (basis) kleur zijn er verschillende tinten rood. In dit geval pak ik de “gewoon” rood voor deze blog. En dit is wat de kleur allemaal betekent:

  • Signaalkleur, vraagt aandacht. waarschuwen, beschermen tegen het kwade.
  • Kleur van de man, daadkracht, indruk maken.
  • Kleur van de liefde (Eros), sensueel, Hartstocht, verleiding, opwinding, temperament, warmte, zwoel, strijd, agressie, maar ook angst en gevaar.
  • In china staat rood voor de zomer van je leven.
  • De kleur in de katholieke kerk tijdens de pinkstertijd als verwijzing naar de vurige tongen.

Zoals je ziet, een kleur met veel potentie en veel verschillende kernwaarden die er aan vastgeplakt kunnen worden.

Leuk weetje.

Coca-Cola gebruikt ook rood. Zij hebben hun “eigen” rood ontwikkeld. Of ze er patent op hebben aangevraagd dat wordt niet duidelijk aangegeven. Maar Coca-Cola rood staat symbool voor positieve energie en vrolijk.

Voor wie of welke branche is deze kleur geschikt?

Deze kleur is zo divers in te zetten, dat het voor iedereen een goede kleur kan zijn. Ik heb ondertussen voor meerdere ondernemers een branding gemaakt met rood. In dit geval ging het om een kledingzaak, een online business manager , een coach en zelfs een karateschool. Zo breed kun je rood dus gebruiken.

Ik denk dat dit een minder geschikte kleur is voor uitvaartbranches en juweliers. De kleur is te hard en het is geen “luxe” kleur. Bepaal daarom goed voor jezelf of je deze kleur kunt en wilt gebruiken. Misschien is een andere tint rood beter of je gaat meer richting de zachter kleuren zoals roze, lichtblauw etc.

Hoe gebruik je Rood in je branding?

Ik blijf dit toch altijd het meest leuke onderdeel vinden van deze blog. Het moodboard. Want de kleur leren kennen is één ding maar de belangrijkste vraag is: hoe gebruik je deze kleur? Je kunt deze kleur met ontzettend veel andere kleuren combineren. Kies je voor een simpel kleurenpakket denk dat aan de combinatie rood wit en/of zwart. Wil je iets gewaagders dan kun je denken aan rood met een blauw of zelfs de combinatie met goud.

Hieronder deel ik mijn moodboard die ik voor deze kleur heb samengesteld. Wil je meer ideeën? Check dan even mijn Pinterest bord.

rood kleur van de maand cprecision designblog cheryl porcelijn

Welke kleuren combinatie gebruik jij?

Het is dus belangrijk dat je een kleur kiest dat vertelt wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Je wilt dat mensen je met bepaalde kernwoorden/kernkleuren gaan associëren. Volgende maand is er weer een nieuwe kleur. Welke kleur past er bij jou? Plaats in de comments jouw kleur en vertel waarom deze kleur bij jou past.

Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?

Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.

Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.

[mailerlite_form form_id=8]


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media1469288459_online_social_media_linked_in 

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

2 Reacties

  1. Mieke

    Ik las net je blog over turquoise. Ik gebruik deze kleur veel van licht naar donker. Maar nu lees ik dat deze kleur niet zo geschikt is als je ook met voeding bezig bent.
    Ik laat het eigenlijk overal terug komen ook op Facebook. Ik ben benieuwd of jij denkt dat ik toch beter voor een andere kleur kan kiezen.

    Antwoord
    • Cheryl Porcelijn

      Hi Mieke,

      Natuurlijk is het een eigen keuze en of de kleur bij jouw kernwaarden past of niet.
      Ik denk dat je best door kunt gaat hoor met deze kleur. Als je het gewoon gebruikt in lijn met je kernwaarden dan kun je de kleur gewoon gebruiken.
      Het is inderdaad niet een kleur dat snel doet denken aan voeding, maar misschien wel weer water 🙂

      Gewoon lekker blijven gebruiken hoor, het is een prachtige kleur.

      Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *