Als ondernemer ga je, hoe dan ook, aan de slag met je branding; je identiteit. Je kiest daarbij ook een bepaalde kleur. Maar wist je dat een kleur gevoelens op roept of een bepaalde betekenis heeft? Ze hebben een psychologie. Bedenk dus goed welke kleur je in je branding gaat gebruiken. In deze maandelijkse rubriek: Kleur van de maand, wordt er een kleur besproken en laat ik zien hoe je deze kunt toepassen bij jou als ondernemer. Deze maand bespreken we “oranje”.
Vorige maand schreef ik over “mijn eigen kleur” groen. Maar deze maand, mei, ga ik het eindelijk hebben over een kleur die opvallend is, voor iedereen is, maar soms lastig is te gebruiken: oranje.
Wat zegt deze kleur?
Oranje komt in verschillende tinten voor. De zachtere, pastel-achtige tinten en het felle en donkere oranje. Vandaag heb ik het over het vrolijke, fellere oranje.
Dit is een zeer veelzijdige kleur. Sterker nog, deze kleur heeft, nagenoeg, geen negatieve associaties (dit geld voor de fellere oranje, de donkerdere oranje daarentegen is weer een ander verhaal). Oranje staat voor: Vrolijk, gezelligheid, Wij-gevoel, sterke identiteit, extravert, enthousiast, warmte, vertrouwd en ruimhartig. Het is een kleur die iedereen kan gebruiken.
Voor wie of welke branche is deze kleur geschikt?
De vraag geldt hier eigenlijk meer, voor wie niet? Het is een enorm toegankelijke kleur die voor iedere branch toepasselijk is. In dit geval geef ik dan meer mijn mening en als ik moet denken aan branches waarin deze kleur minder geschikt is, denk ik aan de uitvaartbranche, ook al kan vertrouwd en ruimhartig hier van toepassing zijn. Ik vind dat deze kleur ook minder geschikt is voor luxe merken, zoals een juwelier, puur omdat oranje niet de luxe uitstraalt die zij verdienen.
Voor de rest is deze kleur voor iedereen geschikt die de bovenstaande waarden wilt uitstralen.
Hoe gebruik je oranje in je branding?
Dit kán een dingetje zijn. Oranje is namelijk geen basiskleur zoals rood, groen en blauw. Oranje kan met heel veel kleuren ontzettend vloeken. Daarom moet je goed nadenken over hoe je deze kleur gaat gebruiken zodat hij volledig tot zijn recht komt in je branding. Gebruik oranje bijvoorbeeld niet met paars. Het contrast is niet groot genoeg, gek genoeg liggen ze te dicht bij elkaar in de kleurencirkel. Een blauw kan wel weer heel erg mooi zijn.
Dit vind ik altijd het leukste onderdeel van deze blog, het opzetten van een moodboard. Dit moodboard laat zien met welke kleuren je oranje kunt combineren om het maximale uit de kleur te halen. De standaard combinatie’s zijn wit en/of zwart met oranje. Maar je kunt ook wat gewaagder gaan.
Wil je meer inspiratie? Check dan even mijn Pinterestbord
Welke kleuren combinatie gebruik jij?
Het is dus belangrijk dat je een kleur kiest dat vertelt wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Je wilt dat mensen je met bepaalde kernwoorden/kernkleuren gaan associëren. Volgende maand is er weer een nieuwe kleur, dan laat ik zien hoe je de kleur “lagoon” kunt gebruiken. Welke kleur past er bij jou? Plaats in de comments jouw kleur en vertel waarom deze kleur bij jou past.
Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?
Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.
Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties