Als ondernemer ga je, hoe dan ook, aan de slag met je branding; je identiteit. Je kiest daarbij ook een bepaalde kleur. Maar wist je dat een kleur gevoelens op roept of een bepaalde betekenis heeft? Ze hebben een psychologie. Bedenk dus goed welke kleur je in je branding gaat gebruiken. In deze maandelijkse rubriek: Kleur van de maand, wordt er een kleur besproken en laat ik zien hoe je deze kunt toepassen bij jou als ondernemer. Deze maand bespreken we “charcoal”.
Vorige maand schreef ik over de kleur “Living Coral”. Deze maand, februrai, ga ik het hebben over: charcoal (houtskool)
Wat zegt deze kleur?
Niet te verwarren met grijs, charcoal is een van de meest veelzijdige kleuren. Grijs is een mengsel van wit en zwart, maar charcoal heeft een vleugje blauw aan de mix toegevoegd.
Combineer het met middernachtzwart om een elegante ruimte te definiëren, of houd dingen licht en levendig door het te combineren met koraal. Je kunt het ook koppelen met dieppaars om een decadente, fashion-forward vibe te creëren, of houtskool combineren met luchtige witte en zachte grijstinten voor een moderne uitstraling. Bijna elke felle kleur combineert prachtig, waardoor het perfect is voor bijna elk palet. Niettemin werkt houtskool het best in een secundaire rol, als ondersteunende kleur, die een heldere accentkleur versterkt.
Het communiceert kracht en mysterie, net als zwart, en wordt vanwege het veel variabele gebruik in een modern interieur geassocieerd met een schoon, minimalistisch ontwerp.
Voor wie of welke branche is deze kleur geschikt?
Deze kleur, vind ik, vooral heel erg geschikt voor luxe merken. Voor de fashion branche, interieurstylisten, juweliers en fotografen. Ik vind de kleur minder geschikt voor welnesscentra omdat deze het toch meer moeten hebben van de lichte, pastel- en aardekleuren.
Het is ook een geschikte kleur voor de uitvaartbranche. Het is niet een al te donkere grijs en de blauw maakt hem minder zwaar. Wat juist goed kan werken. Vooral als deze kleur gebruikt wordt met een zeer diepe paars of rood.
De kleur is wel voor iedereen te gebruiken als detailkleur. Denk aan kleur voor de tekst op de website of subkoppen. Vaak is dit een betere kleur dan echt zwart. Zwart is vaak hard, zeker op de felle, mobiele schermen. Deze charcoal haalt die “edge” er vanaf waardoor tekst fijner te lezen is.
Hoe gebruik je Charcoal in je branding?
Om je te laten zien hoe je de kleur kunt combineren en gebruiken en hoe veelzijdig deze is, heb ik weer een moodboard gemaakt. Check mijn Pinterestbord voor nóg meer inspiratie.
Welke kleuren combinatie gebruik jij?
Het is dus belangrijk dat je een kleur kiest dat vertelt wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Je wilt dat mensen je met bepaalde kernwoorden/kernkleuren gaan associëren. Volgende maand is er weer een nieuwe kleur. Welke kleur past er bij jou? Plaats in de comments jouw kleur en vertel waarom deze kleur bij jou past.
Ps. Er komt iets heel gaafs aan. 4 maart lanceer ik mijn eigen Web & Branding Academy. Een online leeromgeving voor (startende) ondernemers. Wil je op de hoogte blijven en weten wanneer de lancering is? Schrijf je hier in voor de Academy Waitlist. En krijg als eerste het bericht wanneer de deuren openen.
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties