Is jouw website mobielvriendelijk?

dec 14, 2021

Niets is frustrerender dan een website die op mobiel of op tablet niet of minder lekker werkt. Daarom is het belangrijk dat je website mobielvriendelijk is. Er zijn verschillende manieren om dat te doen; responsive, adaptive en een mobiele website. Wat betekenen die termen en wat is de juiste keuze voor jou?

 

Kopen via smartphone

Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat het gebruik van de smartphone voor online aankopen flink stijgt. In 2016 gebruikten slechts twee op de tien (20%) Nederlanders hun smartphone voor online shoppen. In 2020 was dit meer dan verdubbeld en kocht de helft (49%) zaken via hun smartphone (bron: MarketingTribune). Dat laat zien hoe belangrijk het is dat jouw website mobielvriendelijk is. Want die mobiel heeft tegenwoordig bijna iedereen bij de hand.

 

Responsive website

De eerste manier om je website mobielvriendelijk te maken is door ‘m responsive te maken. Responsive design is ontdekt door webdesigner en developer Ethan Marcotte. Bij een responsive design reageert (responds) je website op de veranderingen in de grootte van schermen of browsers. Het past zich aan, aan de beschikbare ruimte.

 

Dit betekent dat je website op ieder device goed te bekijken is en het maakt je website gebruiksvriendelijk. Maar dit moet wel goed doordacht uitgevoerd worden. Want hoe kleiner het scherm, hoe minder informatie er in één oogopslag te zien is. Daarom is het belangrijk dat doel in de gaten te houden. Met WordPress websitebuilders als DIVI en Elementor kun je vrij makkelijk, zonder codering, je website optimaliseren voor mobiel.

 

Adaptive website

Adaptive design werd in 2011 geïntroduceerd door Aaron Gustafson. Waar een responsive website zich voornamelijk aanpast aan de omgeving, is adaptive design meer zelflerend. Als een website ziet hoeveel ruimte er is, past hij zich automatisch aan op de best passende lay-out. Een website ziet er daardoor steeds net iets anders uit op laptop, tablet en mobiel.

 

Amazon en Apple zijn goede voorbeelden van websites die gebruik maken van adaptive design. Zij hebben zes verschillende ontwerpen gemaakt voor de meest voorkomende schermmaten. Dit is dus veel meer werk dan een responsive design. Met adaptive design bepaal je per schermgrootte welke elementen als eerste zichtbaar moeten zijn. En dat heeft natuurlijk een positief effect op de gebruiksvriendelijkheid en gebruikservaring.

 

Mobiele website

Bij een mobiele website heb je letterlijk een tweede website die speciaal voor mobiel is gebouwd. Het is echt een losse website, maar dan voor mobiel. Het zijn websites die in de url beginnen met mobile. of m.

 

Het nadeel is direct duidelijk want je moet twee websites bijhouden. Het kost dus veel extra tijd, werk en geld. Door de nieuwe mogelijkheden als responsive en adaptive is dit een beetje verwaterd. We willen efficiëntie en niet alles dubbel hoeven doen.

 

Welke kies je?

Misschien zul je denken; oké, maar wat kies ik dan? Werk je met een webdesigner samen, ben je zelf webdesigner of handig met websites; kies dan voor het gemak van responsive design. Voor kleine ondernemers en vrij basic websites is responsive design de beste optie en wel om deze redenen:

  1. Het is simpeler, less is more. Je hoeft niet zoveel na te denken over wat je waar wilt hebben. Veel systemen kunnen er tegenwoordig voor dat de website automatisch responsive wordt. Het vergt daardoor weinig extra werk om een website er ook op mobiel goed uit te laten zien.
  2. Een responsive website is search engine vriendelijker omdat er geen andere dingen verschijnen. Het is en blijft dezelfde website. Het past zich alleen aan, aan de ruimte. Maar alle tekst etc. blijft hetzelfde.

 

Voor grote bedrijven

Voor grote bedrijven als Apple, Amazon, Ikea, Bol.com etc. ligt het anders en is adaptive design een must. Dit soort websites moeten op mobiel net zo goed werken als op een groot scherm. Want ze willen verkopen. Adaptive design biedt een betere gebruikservaring omdat het op maat gemaakt is en je meer controle hebt op wat iemand ziet op welk scherm. En dat vergroot de kans op conversie (verkopen). Natuurlijk is het ook meer werk. Maar bij zulke grote bedrijven is omzet belangrijker.

 

Kleine ondernemer

Ben jij een kleine ondernemer, dan is responsive meer dan voldoende. Het is de makkelijkste manier om je website mobielvriendelijk te maken en kost de minste tijd, geld en energie.

 

Twijfel je op jouw website wel mobielvriendelijk genoeg is en kun je wel wat advies gebruiken om dit te verbeteren? Boek hier een website analyse, dan kijk ik als strategisch webdesigner met je mee.

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *