Wat moet je niet doen met je website?

mrt 11, 2018

Een website kun je op veel verschillende manieren indelen en ontwerpen. Maar er zijn wel een aantal “regels” waar ze aan moeten voldoen om de website voor je laten werken. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde hierarchie, belangrijke onderdelen die terug moeten komen etc. In deze blog vertel ik je wat je beter niet en wat je dan wel kunt doen met je website.

Terwijl ik deze blog schrijf ben ik bezig met de B-school van Marie Forleo. Marie is een business coach, 1 van de beste in mijn optie, en zij gaf een webinar over de 5 meest gemaakte fouten door (beginnende) ondernemers. Daarin zaten een aantal punten, en mijn eigen punten, over wat je wel en niet moet doen met je website. En laat mijn hart daar nou sneller van kloppen. En hoe kan ik dan niet deze punten met jullie delen? Precies, dus here we go!

Wat moet je niet doen met je website?

Nou vind ik “moeten” een beetje een rotwoord. Je moet uiteraard niets, heel veel keuzes liggen bij jezelf. En of je mijn advies hierin gebruikt of niet, dat is uiteraard geheel aan jou. Maar ik kan je wel op weg helpen en met deze punten kun je je website weer verbeteren/aanpassen zodat je website meer voor je gaat werken.

Je stuurt mensen weg van je website, zonde!

Om maar meteen even met de deur in huis te vallen, stuur je mensen niet van je website af! Dit is natuurlijk iets wat ik al heel lang weet. Maar ook Marie hamert er op dat je je website moet gebruiken als website. En je dus je publiek niet moet wegsturen.

Wat bedoel ik met wegsturen? Ik bedoel het gebruik maken van linkjes waar door je bezoekers ergens anders heen gaan dan jouw website. Bijvoorbeeld: Facebook link, Linkedin link, Twitter, inschrijving voor een nieuwsbrief, blogs etc. Al deze links leiden jouw potentiële klant weg van je website. Zonde, want het kan zomaar zijn dat jouw klant net bezig was met iets aan te schaffen.

Jouw website moet dienen als informatiebron, salestijger en portfolio. De website moet er voor zorgen dat je klanten overtuigd met jou te gaan werken. Leidt ze daarom niet van je site weg, maar trek ze er dieper in.

Zet social media en andere afleidingen op de achtergrond.

U houdt van keuze? Wij niet.

Dit was ooit een quote van een radioreclame die ik nooit meer uit mijn hoofd krijg. Hij is al jaren oud maar in dit geval komt hij goed van pas. Want geef je bezoekers niet teveel keuze. Zeker als het gaat om je homepagina en je aanbod. De homepagina is het moment voor een goede eerste indruk en die krijg je maar één keer.

Je homepagina moet in 1 keer duidelijk maken wie jij bent, wat je doet en waarom ze met jou een samenwerking moeten aangaan. Om ze dan in een wir war van allerlei blogs, linkjes, verschillende pakketten en meer. Je verward je potentiële klant, terwijl jij juist zoveel voor ze kan betekenen.

Dit geld ook voor je aanbod. Als je teveel aanbod hebt, kunnen je klanten niet kiezen wat ze nodig hebben. Ik ben ook begonnen met heel veel. Maar ik merkte dat het juist averechts werkte en dat klanten wegbleven. Zodra ik mij ging focussen op wat ik echt wilde doen en waarde ging bieden, kwamen de klanten heel snel. Marie heeft hier een heel mooie uitspraak voor: “If you’re talking to anybody, you’re talking to nobody”. Als je dus iedereen wilt aanspreken en dus heel veel aanbiedt omdat je niemand te kort wilt doen,  dan help je daar niemand mee. Het is hard, maar het is waar.

Wat moet je dan wel doen? Laat mensen langer op je website blijven door deze tools te gebruiken:

Gebruik een E-mail pop-up box.

Ik hoor het je bijna zeggen..neeee. Die vind ik irritant. Maar luister, wil je klanten of e-mailadressen of niet? Een pop-up om in te schrijven voor een nieuwsbrief of een gratis goodie, werkt. Het werkt. En als het werkt, waarom dan niet gebruiken? Je loopt zoveel potentiële klanten mis. Je kunt hier namelijk 20 keer zoveel e-mailadressen mee binnen halen. En uiteraard zorg jij er voor dat die pop-up niet irritant is.

Je kunt dat doen door de pop-up pas te laten zien na een paar seconden of, zoals ik heb gedaan, in beeld te brengen als ze bezoeker je website wilt verlaten.

Gebruik een sidebar met interne links om je bezoekers te laten “plakken”.

Een sidebar, zeker op een blog, kan een goede manier zijn om je bezoeker dieper je website in te trekken. In de sidebar kun je links kwijt van andere blogs of belangrijke onderdelen waar je je bezoeker naar toe wilt hebben.

Links die openen in een nieuwe tabblad zodat jouw website wel open blijft.

Gebruik je wel links naar een andere site of belangrijk artikel? Zorg dan altijd, maar alsjeblieft altijd, dat de link in een nieuw tabblad opent. Niets is zo vervelend als het klikken op een link terwijl je net iets anders aan het lezen was en die website weg is en je weer terug moet. Voor veel mensen is dat vaak al te veel.

Meten = weten

Hier heb ik het uiteraard over je website. Zorg er voor dat je iets van analytics of een ander meetsysteem hebt om je bezoekers gedrag te checken (vergeet niet om toestemming te vragen met cookies). Als je weet wat je bezoeker doet, of niet doet, dan kun je daar je content op aanpassen. Blijf het verbeteren tot je de gewenste resultaten krijgt. Op die manier gaat jouw website echt voor je werken en trekt het klanten binnen.

Zorg voor duidelijkheid

Zorg voor een duidelijk aanbod en laat meteen zien wat je doet, waarom je het doet en waarom mensen met jou een samenwerking moeten aangaan. Wees ook duidelijk in wie je aanspreekt. Spreek altijd je ideale klant aan. Je bezoeker merkt dan zelf of zij zich wel of niet aangesproken voelen. Op die manier krijg je klanten waar je heel graag mee wilt werken en die jou en je werk serieus nemen om daar voor te betalen.

Heb jij al een website?

Nu weet je wat je niet en wel moet doen met je website. Is jouw website al naar je zin? En doet het wat het moet doen? Ben jij benieuwd of je op de goede weg zit? Doe dan mijn gratis website analyse en ontdek in 3 stappen jouw online indentiteit.

Geen website, geen tijd/geen zin? Maar wel een website nodig. Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl of stuur mij een bericht via Facebook

Wil jij een website die geheel bij je past?

Ik neem alles uit jouw handen zodat jij onbezorgd kan ondernemen. Ik regel jouw website en/of huisstijl en zorg ervoor dat jouw persoonlijkheid en jouw “why” erin terugkomen


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media1469288459_online_social_media_linked_in 

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

4 Reacties

  1. yolanda

    Fijne tips.
    Volgens mij moet ik mijn eigen website ook weer eens onder de loep nemen…

    Antwoord
  2. Daisy

    Haaa, super-interessant!
    Ik ben net mijn website en blog aan het optimaliseren, dus met deze tips ga ik zeker rekening houden.
    Thanks, Cheryl!

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *