Design trends, of trends in het algemeen, zijn altijd leuk. Ik vind het heerlijk om mijn nieuwsbrieven en het internet door te struinen op zoek naar nieuwe en innovatieve trends. Maar ik gebruik ze eigenlijk nooit mijn werk. Waarom niet? En wat zijn trends nu eigenlijk? Dat ga ik je in deze blog vertellen.
Wat zijn design trends?
Er zijn zoveel verschillende design trends bijvoorbeeld in de interieur wereld, de architectuurwereld, de modewereld, de drukkerijen en ook in de wereld van web- en grafisch design. In de blog van Inspiratiebrigade wordt er uitgelegd wat een trend is.
Het woordenboek als: richting waarin zich iets ontwikkelt. De modewereld werkt alijd met bepaalde kleuren die met de collectie van dat seizoen te maken heeft. Ze basseren deze trends op wat ze om hen heen zien. Welke kleuren beginnen mensen te dragen? Of doen mensen op hun muren bijvoorbeeld? Welke patronen, vormen en stijlen komen weer in. Wat een tijd is uitgeweest, komt nu weer in. Denk maar aan de broeken met wijde pijpen, dat komt steeds meer in, in de modewereld.
Trends in de web- en grafisch design wereld
Ook in “mijn” wereld, de wereld van web- en grafisch designers, zijn er trends te bekennen. We gaan hiermee terug naar de basis, althans; mijn basis. Mijn basis komt van Saul Bass. Dé grafisch design Goeroe. Saul Bass was een van de beste grafische vormgevers tussen de jaren 1940 en 1990. Hij heeft een ongelofelijk scala aan filmposters ontworpen, met de hand.
Saul Bass stond bekend om zijn “flat design”, een ontwerpstijl voor gebruikersomgevingen die wordt gekenmerkt door minimalisme. Het is gebaseerd op het gebruik van eenvoudige vormen, felle kleuren en elegante typografie. Er zit hier geen diepte zoals schaduwen of overloop van kleuren.
Later kregen we de trend “skeuomorphism”. Hiermee creëerde we diepte door gebruik van schaduwen, verloop van licht naar donker en lichtinval. Een tijd later was dit weer helemaal uit en gingen we terug naar flat design omdat het de diepte een “verouderd” gevoel gaf.
Nu, zijn we op het punt dat we flat design combineren met diepte. Kijk maar de nieuwe iconen op je Iphone. Dit zijn trends en worden dus af en aan veranderd.
Waarom werk ik niet met design trends?
Eigenlijk gaf ik het hierboven al een beetje aan. Trends veranderen, dit gaat sneller dan je denkt. Dat is ook precies de reden waarom ik liever niet met trends werk in mijn bedrijf. Er zijn designers die dat wel doen, maar het hangt er ook hier vanaf of het bij je past. Een interieur en mode ontwerp “moeten” werken met trends om hun producten te verkopen. Maar een grafisch en webdesign hoeven dat zeker niet.
Ja, er zijn bepaalde trends in deze branche. Maar ik gebruik ze niet om een goede reden. Ik vind dat een design langer moet meegaan dan een jaar of een paar jaar. Een website en branding moet met je meegroeien, maar dat moet gebasseerd worden op trends. Althans, dit is mijn mening daarover. Andere designers zijn het misschien niet met mij eens, maar dat is prima. Ik vind dat een ontwerp duurzaam moet zijn, en vooral praktisch.
Een website of branding moet voor jou werken
Een website en branding moet voor jou werken, en niet ieder jaar veranderd worden omdat het niet meer voldoet aan de laatste trends. Dat wordt een zeer dure investering. Dat is toch zonde?
Een website design en branding moet voldoen aan wie jij bent, aan jouw persoonlijkheid en de kernwaarden die je hebt binnen jouw onderneming. Op die manier blijft een design altijd van jou, blijft het voor je werken én blijft het tijdloos. Dat is waar het bij mij om draait, en daarom zal ik nooit met trends werken.
Meer tips?
Wil je meer tips ontvangen over websites en personal branding? Schrijf je in voor dé maandelijkse nieuwsbrief en word een Cprecision Insider.
[mailerlite_form form_id=9]
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties