Waarom stoppen niet slecht is

dec 21, 2021

Ondernemers vinden het vaak lastig om ergens mee te stoppen. Vaak omdat ze het gevoel hebben dat stoppen betekent dat het slecht gaat met hun bedrijf. Maar soms kan het juist goed zijn om ergens mee te stoppen. Zeker als het je niet meer dient. Ik leg je uit waarom.

 

Keuzes maken

In een eerdere blog vertelde ik over keuzes die ik in het verleden in mijn bedrijf gemaakt heb om met bepaalde dingen te stoppen (die lees je hier). En ook het afgelopen jaar kwam ik weer op een punt waarop ik merkte dat het tijd was om met wat zaken te stoppen. Niet alleen in aanbod maar ook in randvoorwaarden erom heen. Bijvoorbeeld minder social media kanalen voeren. En juist weer teruggaan naar waar ik voor ben opgeleid en het ondernemerschap op een andere manier leren. Op mijn eigen manier.

 

Soms wordt het teveel

Ik merkte namelijk dat bepaalde dingen mij niet meer dienden en ik er geen energie meer van kreeg. Het was teveel. En weet je wat het mooie is? Als ondernemer kun je experimenteren. Als je merkt dat iets niet meer werkt, kun je dat zelf veranderen, ermee stoppen of iets anders proberen. Zo kom je uiteindelijk bij dat waar jij blij van wordt, waar je anderen mee kan helpen en ook nog eens geld mee kan verdienen. Want laten we wel zijn, je bent ondernemer geworden omdat op je eigen manier en op jouw eigen voorwaarden geld wil verdienen.

 

Stoppen is moedig

Aranka van der Voorden schreef hierover een mooi stuk in haar boek ‘In business’: “Stoppen is moedig. Misschien wel een van de moedigste dingen die je kunt doen. Waarom heeft het dan zo’n slechte reputatie, staat het vaak gelijk aan falen? Dat zou zeker niet zo moeten zijn, want stoppen hoort bij ondernemen. Je gaat in je carrière talloze keren stoppen met dingen: met een medewerker, met klanten, je oude tarieven, een product, een merknaam of zelfs met een heel bedrijf. Dat zijn niet de makkelijkste dingen van het ondernemen, maar dat brengt jou en jouw onderneming wel verder.”

 

Het brengt je verder

Vooral met die laatste zin ben ik het heel erg eens. Want dat stoppen brengt mij en mijn onderneming verder. Doordat ik mijn aanbod ben gaan verminderen en met bepaalde dingen gestopt ben, ging mijn creativiteit weer stromen. Ik kreeg weer meer ideeën voor mijn podcast. De strategie bij mijn aanbod werd duidelijker. Er kwamen weer dingen aan die echt bij mij passen en die kloppen bij wat ik kan en mijn specialismes.

 

Je kunt niet alles doen

Wat voor mij heel goed heeft gewerkt is om me te specialiseren en mijn aanbod te verkleinen. Een paar jaar geleden deed ik branding, websites ontwerpen én bouwen en had ik ook een Web en Branding Academy waarvoor ik iedere maand een programma moest vullen. Plus zaken als blogs schrijven en podcasts opnemen. Ik ben heel kritisch gaan kijken; waar krijg ik energie van en waarvan niet? Want dat brede aanbod maakte het ook moeilijker om klanten te krijgen. Zoals Marie Forleo zegt: “If you’re talking to everybody, you’re talking to nobody”.

 

Specialiseren maakt dingen duidelijker

Door alles opnieuw te bekijken en met sommige onderdelen volledig te stoppen, begrepen mensen weer wat ik deed. Ik werd specialist in mijn vakgebied en daardoor wisten ze veel beter wat ik voor hen kon betekenen. Mijn ideale klant werd duidelijker, mijn website en teksten werden duidelijker en de strategie en flow rondom mijn website werd duidelijker.

 

Versimpelen helpt

Door een duidelijke specialisatie te kiezen heb ik nog maar een klein aanbod en een simpel marketingplan. Hoe simpeler, hoe fijner. Precies zoals ik dat ook bij mijn klanten doe; alle technische shizzle versimpelen. Ik ging van drie website pakketten naar 1. Ik stopte met de Web en Branding Academy en heb de website analyses weer in volle glorie teruggehaald. Ik doe liever een beperkt aantal dingen heel goed dan van alles half, waardoor ik tijd besteed aan zaken waar ik uiteindelijk niks voor terug krijg. Ik ken mijn klant en weet waar zij behoefte aan heeft.

 

Door te stoppen kreeg ik meer

Door te stoppen groeide mijn onderneming. Ik kon dingen loslaten door ze uit te besteden en daardoor kreeg ik zelf meer ruimte om de meest geweldige ondernemers te helpen. En daarvoor ben ik met mijn onderneming gestart. Ja, elke keuze is weer mega spannend! Maar als ik het resultaat zie, is dat het zeker waard. Ondanks de angst om het te doen.

 

Kijk naar wat je wilt

Dus als jij dit herkent; kijk dan goed naar wat je wilt. Waar je energie van krijgt. Als je het gevoel hebt dat je overweldigd raakt door alles wat je doet, kijk of je ergens kunt downsizen en dingen anders of minder kan doen. Bijvoorbeeld minder social media kanalen gebruiken. De frequentie van je nieuwsbrief of podcast verlagen. Of iets veranderen in je aanbod. Ga doen waar je goed in bent en laat de rest lekker los. Je mag het op jouw manier doen. 😉

 

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *