Herken je dit: de gedachte dat je eerst een website moet hebben voor je kan starten met je onderneming? Maar weet je, eigenlijk is dat een manier om jezelf tegen te houden om met je bedrijf te beginnen. Zonde toch? Daarom vertel ik je in deze blog waarom je niet per se een website nodig hebt om te kunnen starten.
Liever luisteren dan lezen? Check dan hier mijn podcast over dit onderwerp!
Eerst ontdekken
Het klinkt hartstikke logisch, eerst zorgen voor zo’n mooie professionele website en daarna met je onderneming starten en klanten gaan werven. Maar als je net begint weet je vaak nog niet precies wat je wilt en met wie je wilt werken. Dat moet je nog gaan ontdekken. Want door te doen ga je erachter komen of iets werkt of niet, ga je lessen te leren over je ideale klant, welk proces voor jou werkt en welk aanbod echt bij jou past. Dan kan het zomaar gebeuren dat je na een tijdje je aanbod opnieuw wil bepalen op basis van wat je geleerd hebt. En dat is top!
Zonde van je tijd
Dan is het zonde als je eerst maanden bezig bent geweest met je website om er na een tijdje achter te komen dat het eigenlijk niet meer klopt. De teksten op je website moeten namelijk aanslaan bij jouw ideale klanten. Dus het liefst gebruik je de woorden die zij gebruiken. En hoe goed je ook onderzoek doet voor je gaat starten, die woorden krijg je pas te horen als je écht met mensen gaat werken. Dan merk je welke woorden vaak terugkomen en dus zeker gebruikt moeten worden op je website.
Start simpel
Hoe begin je dan zonder website? Kijk op welk social media kanaal jouw ideale klanten zitten en maak daar een profiel aan. Ga daar je merk opbouwen. Laat zien wie je bent en waarvoor mensen bij jou moeten zijn. Zo kun je al klanten krijgen zonder die website. Dat heb ik pas nog gezien bij een nieuwe klant. Ze was pas een jaar bezig met haar eigen bedrijf. Ze had alleen een Instagram pagina en die had haar al meerdere klanten opgeleverd. Dat kan dus echt!
Afhankelijk van algoritmes
Dit is natuurlijk wel een tijdelijke oplossing. Op een gegeven moment is het tijd voor je eigen website zodat je meer controle hebt over jouw publiek. Op social media bepaalt het algoritme van dat kanaal wie jouw berichten ziet. En dat is vaak maar een beperkt percentage van je volgers. Daarom is social media keihard werken. Consistent zijn, regelmatig posten en op die manier tegen het algoritme proberen opboksen. Wil je meer bereik, dan kom je gauw bij adverteren en betalen uit. En stel dat het kanaal ophoudt met bestaan, ben je al je volgers kwijt.
Tijd voor meer controle
Vandaar dat een eigen website op een gegeven moment wel nodig is. Daar is alles van jou en ben je niet afhankelijk van de social media algoritmes. Op je website kun je de woorden gebruiken waarmee jouw potentiële klanten zoeken in Google en ze zo naar je site krijgen. SEO heet dat; Search Engine Optimisation. Oftewel het optimaliseren van zoekwoorden op je website voor zoekmachines, zoals Google. Iedere pagina geef je een ander zoekwoord of combinatie van zoekwoorden. En dat breidt je uit door bijvoorbeeld door regelmatig nieuwe blogs of artikelen te plaatsen. Met die juiste zoekwoorden erin. Des te beter wordt je gevonden in Google. En des te beter sluit jouw content aan bij je potentiële klanten die daardoor langer op je site blijven. Er zijn verschillende tools die je daarbij kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld Yoast.
En makkelijker werken
Een website kan je werk ook makkelijker maken doordat je op die manier bepaalde zaken kan automatiseren die je zonder website handmatig moet doen. Die klant van mij met haar Instagram account, kreeg tot nu toe bestellingen via DM. Zij stuurde dan een tikkie voor de betaling en maakte een factuur. Dat is prima als het een paar keer per dag is maar de lol gaat er snel af als het veel meer wordt. Met een website kun je dat hele proces automatiseren. Dat scheelt veel tijd en die kun je weer gebruiken om meer klanten te helpen.
Daarom eerst ontdekken
En daarom is dat ontdekken zo belangrijk. Zo groei je naar je website toe. En ja, bij sommige branches is een website handig vanaf de start, zoals met een webshop. Al kan zelfs dat anders zoals je las. Maar vaak heb je geen uitgebreide site nodig en kun je starten met social media. Of een hele simpele site met maar 1 of 2 pagina’s voor je contactgegevens en je portfolio of prijzen. Of met een weggever waarmee je een mailinglijst opbouwt.
Laat je niet tegenhouden
Weet je wat het is? Meestal is die website een excuus om nog niet te hoeven beginnen met je bedrijf. Omdat je zogenaamd zonder perfecte website niet kunt ondernemen. Maar helaas, niets is minder waar. Voor die perfecte website moet je juist klanten spreken, vragen, onderzoek doen. Anders weet je niet waar zij behoefte aan hebben en welke taal ze spreken. Dat moet je eerst ervaren. Een uitspraak die daar heel goed bij past van een voorbeeld van mij, Marie Forleo, is: ‘Begin scrappy, het gaat om progress, not perfection’. Vooruitgang dus, die perfectie komt later wel.
Eerst ervaren
Zet jezelf daarom niet vast in die mindset dat je zonder website niet kan ondernemen. Kijk verder en gebruik wat er al is. Eerst ervaren. Dan merk je vanzelf wanneer je klaar bent voor een website. En dan weet je veel beter hoe je jouw aanbod laat aansluiten op de wensen van je klanten. Goed, beter, best zoals een coach en klant van me altijd zegt. Zo komt die mega professionele website uiteindelijk vanzelf. 😉
0 reacties