Pinterest is voor mij een bron aan inspiratie. Ik denk dat ik Pinterest nu net zo lang gebruik als Facebook. Ik ben sinds het begin al verliefd op dit platform. Maar wist je dat Pinterest niet zo maar een Social Media kanaal is? Het wordt hevig onderschat. In deze blog leg ik uit wat Pinterest nou precies is, hoe het ongeveer werkt en waarom ik er zo vreselijk op verliefd ben.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een “social media” kanaal, opgericht door Ben Silbermann, dat werkt als een soort prikbord. Je kunt er onder andere moodboards mee maken. Borden waar je je favoriete recepten op plaatst bijvoorbeeld of gewoon als mega inspiratieplatform.
Maar wist je dat Pinterest helemaal geen social media platform is? Wist je, dat Pinterest een zoekmachine is? Dat betekent dat je veel meer kunt doen met Pinterest dan je denkt. Je kunt er een complete strategie op loslaten. Mits je doelgroep daar aanwezig is uiteraard.
Ik ben hier achter gekomen door Melyssa Griffin (Amerikaans). Zij deed een aantal jaar geleden een “Pinfinite growth” challenge. Een challenge waarin ze in 5 dagen vertelden wat je allemaal met Pinterest kon en kunt. En wat een fantastisch platform. Ze heeft nu een online programma over Pinterest gemaakt.
Pinterest is NOT a social media platform. It’s a search engine. Which means you have to use different strategies to outsmart it. (But when you DO use them, you’ll have an unstoppable advantage). – Melyssa Griffin
Hoe werkt Pinterest ongeveer?
Pinterest werkt als een soort Google, maar is vooral visueel gericht. Het gaat er hier om dat je met visuals gaat opvallen. Pin mij er niet op vast, ik ben geen expert, ik heb de challenge gevolgd, heb een aantal van deze stappen zelf toegepast en beschrijf daar een aantal stappen van.
Dit platform is uitermate geschikt voor beginnende en gevorderde bloggers. Ok, nu doen we even 1+1 = 2. Bloggers hebben vaak visuals nodig in hun blog. Vaak worden er foto’s gemaakt of gezocht om de blog te versterken. Deze visuals kun je gaan gebruiken op Pinterest. Plaats daarbij je blog link, blog naam en een aantal keywords met # en je kunt gevonden worden op Pinterest. Dit een beetje hetzelfde als Instagram, maar het is eigenlijk je SEO die je gebruikt.
Al deze onderdelen zorgen er voor dat jij op Pinterest gevonden wordt. Jij kunt dus bezoekers naar je blog trekken, je e-maillijst vergroten en zo dus echt omzet verhogen. Let er wel op dat je visuals aantrekkelijk moeten zijn. Ze moeten duidelijk maken waar de blog over gaat, plaats daarom op de foto de titel van de blog met 1 of 2 introducitie zinnen.
Zorg ook voor een duidelijk profiel beschrijving en foto. Je hebt niet veel plek dus het is belangrijk dat je in max 3 zinnen verteld wat je doet en waar je Pinterestaccount over gaat.
Kies onderwerpen voor je borden die echt voor jou van toepassing zijn. Bij mij is dat bijvoorbeeld webdesign, websites, personal branding, kleuren, magazines etc. Alle borden bij mij hebben te maken met design.
Door deze aanpassingen doorgevoerd te hebben waren er tientallen volgers bij gekomen. Op dit moment is het stilgevallen omdat ik druk bezig ben met het ontwikkelen van een strategie en aansprekende visuals. Maar het werkt dus echt!
Waarom ben ik zo verliefd op Pinterest?
Niet alleeen is het een ijzersterk zoekplatform, het is ook nog eens een platform waar ontzettend veel winst mee te behalen valt als je je er voor in zet en het een onderdeel van je strategie maakt.
Ik gebruik het nu nog vooral voor inspiratie. Op het moment dat ik deze blog schrijf ben ik aan het kijken hoe ik Pinterest kan inzetten in mijn strategie. Ik heb het programma van Melyssa niet gekocht. Maar de challenge was zeker waardevol en door haar ben ik verliefd geworden op dit platform. Ik ga alles tot op de bodem uitzoeken en mijn strategie er op aan passen. Zodra ik resultaten heb, schrijf ik uiteraard weer een blog over mijn strategie en hopelijk kun jij daar van leren.
Voor nu kun je in ieder geval aan de slag met je profiel aan te passen, zorg voor goede kernwoorden en korte zinnen waarin staat wat je doet en waar je profiel over gaat.
Maak 10 tot 16 borden met onderwerpen die voor jou van belang zijn in je onderneming en/of branche.
Maak sprekende visuals en ga aan de slag met de # seo. Schrijf bij elke pin die je plaatst een stukje intro met daarin je seo zoekwoorden door gebruik te maken van de hastag.
Voorbeeld nodig? Check dan even mijn Pinterest profiel.
Ben jij al verliefd geworden?
Ben jij al begonnen of al een langere tijd bezig met Pinterest? Zo ja, wat zijn je bevindingen tot nu toe? Ben jij ook verliefd geworden op dit platform? Laat je link achter in de comments, ik vind het leuk om je te volgen.
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
Hey Cheryl,
Als beelddenker en kleur en creatie fanaat ben ik uiteraard een groot fan van Pinterest. Omdat ik druk ben m’n klantenbestand uit te breiden ligt mijn focus inderdaad even niet bij Pinterest. Maar zonde want het is zo leuk, zo mooi en inspirerend!! Super jouw blog hierover, ik moet er echt weer even meer aandacht aan besteden!
Bedankt!
groetjes Esther
Bedankt voor je reactie Esther, leuk om lezen dat Pinterest wel je aandacht heeft.
Zorg dat je eerst alles goed hebt afgerond, Pinerest gaat voorlopig nergens heen, dus alle tijd om er nog een keer goed naar te kijken 🙂
Graag gedaan!
Groetjes!