Sinds begin 2013, is er een nieuwe serie op de markt gekomen; in 60 minuten. Verschillende schrijvers/schrijfsters die ieder over hun gespecialiseerd onderwerp schrijven. Dit allemaal gaat in samenwerking met Frankwatching, de, naar mijn idee bekendste en leukste, onafhankelijk online magazine over digitale trends, events, startups en tips & tricks. In anderhalf jaar is de serie uitgegroeid tot 11, mag wel zeggen, zeer interessante boekjes. Bloggen als een pro is het eerste exemplaar van de in-60-minuten-serie en hierover heb ik een review geschreven.
Bloggen als een pro – geschreven door Elja Daae
Het boekje zelf is klein, A5 formaat. Maar desondanks is het boekje vrij dik. Het gehele boekje, met inhoud en overige hoofdstukken, telt het 143 bladzijdes. Zoals de titel al zegt, lees je dit boekje in 60 minuten. Het lijkt misschien kort, maar je leest het boekje in ongeveer 60 minuten. Kan iets sneller of langer zijn, dat hangt van je leessnelheid af. Wat ik ermee wil zeggen is dat het een behapbaar boekje is, het korte en duidelijke zinnen bevat en pagina’s klein zijn waardoor er geen ellenlange teksten op de pagina’s staan. Dat is echt ideaal.
De naam zegt het al, bloggen als een pro. Volgens Elja kan iedereen een succesvolle blogger worden maar moet je er wel wat voor over hebben. Wat is bloggen nou precies? Elja heeft daar het volgende antwoord voor gegeven:
Waar bloggen we over? Nou, over alles. Er zijn ontelbare blogs en even zo veel categorieën. Bedenk iets geks, voer de term samen met het woord ‘blog’ in op Google, en je hebt grote kans dat je iets vindt.
Blogs bestaan ook al lang niet meer uit louter tekst. Er zijn blogs met afbeeldingen, blogs met audio (podcasts), videoblogs, microblogs, reblogs, shockblogs, mommy blogs – alles is mogelijk.
Eén ding is al die tijd echter hetzelfde gebleven: niet alle blogs zijn even succesvol. En dat is mooi, want dat betekent dat er altijd ruimte blijft voor jouw blog.
Een klein stukje over Elja Daae: Elja Daae is zelfstandig marketingadviseur. Ze is gespecialiseerd in (online) business development en community management. Ze werkt onder andere voor Frankwatching, waar ze ook auteur is. Ze blogt dagelijks en is de oprichter van de wekelijkse twitterchat voor bloggers, #blogpraat.
Slim ingedeeld
Het boekje is op een handige manier ingedeeld. Het is ingedeeld in drie hoofdonderwerpen met in ieder onderwerp drie sub-hoofdstukken die daar weer verder op in gaan:
- Deel 1: Authenticiteit
1. Persoonlijk(heid); persoonlijk bloggen, hoe doe je dat? Rozengeur en maneschijn.
2. Passie; Hoe herken je passie? Hoe uit passie zich in een blog?
3. Expertise; de kracht van kennis delen, expert worden door te bloggen, kenmerken en valkuilen voor experts, etc. - Deel 2; Focus
4. Focus vinden; wat is jouw rode draad? Een draad hoeft niet rood te zijn.
5. Focus zichtbaar maken; uiterlijke kenmerken.
6. Kies een niche; vind je eigen gat in de markt. - Deel 3; Toewijding
7. Do the work! Slim bloggen.
8. Continuïteit en frequentie; waarom zou je regelmatig of vaker bloggen? De kracht van regelmaat, etc. - 9. Kwaliteit is (niet) alles; acht manieren om vaker te bloggen.
Dit is een grote greep uit de inhoud. Zoals je ziet heeft ieder onderwerp zijn sub-onderwerpen waardoor je precies weet wat je tegen gaat komen. Het leest fijner dan oneindige hoofdstukken die niet op elkaar aansluiten.
Het boekje bevat geen foto’s maar heeft daarvoor in de plaats kolommen geplaatst die extra tips, websites of iets belangrijks weergeven. Daarnaast worden er ook een aantal voorbeelden van succesvolle blogs beschreven. Wat hartstikke handig is om inspiratie op te doen. Lees: inspiratie, niet nadoen. Elja beschrijft op een duidelijke en leuke manier het feit dat je je blog persoonlijk moet maken, dat je er je eigen stijl aangeeft. En je met deze bovenstaande punten wel degelijk een succesvolle blog kunt hebben, maar het is hard werken.
Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met deze blog. En ben daarom ook nog lang niet succesvol. Daarnaast had ik helaas de tijd niet om consistent te bloggen vanwege school. Nu ik vakantie heb zal ik daar zeker verandering in brengen proberen de punten uit dit boekje op te volgen.
Conclusie
Het is een zeer interessant boekje. Kort maar krachtig geschreven. Het meest fijn vind ik dat het klein is van formaat en dat je er zo makkelijk doorheen leest. De indeling is slim gedaan en leest op deze wijze zeer prettig. Ook de content van het boekje is interessant en geeft het gevoel, bij mij althans, dat je meteen aan de slag kunt en wilt met je blog.
Zou ik dit aanbevelen? Absoluut, als je een blog wilt opstarten is doet boekje zeker een aanrader. Ook voor mensen die wel een blog hebben maar geen idee hebben hoe nu verder, raad ik dit boekje aan. Het boekje heeft een persoonlijke flair van Elja. Ze schrijft zelf vol passie en dat geeft een motiverend gevoel. Daarnaast is het boekje gewoon heel makkelijk mee te nemen, het weegt nagenoeg niets, is klein daardoor compact en neemt weinig ruimte in in je tas. Handig als je met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen zware tas te hebben om iets interessants te kunnen lezen.
Meer weten over de in-60-minuten-serie? De boekjes kosten maar 12.50 per stuk en zijn het meer dan waard.
0 reacties