Als Web & Branding designer zal het je misschien verbazen dat ik toch tegen best veel creatieve ondernemers zeg dat ze niet per se een heel nieuwe branding nodig hebben maar meer een opfrisser. Dit zou jij kunnen zijn als je je merk als saai, gedateerd of zelfs als een barrière ziet voor het aantrekken van je droomklanten. Soms zie ik een mogelijkheid om een branding op te frissen zonder de spreekwoordelijke gezegde “gooi geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt”.
Een nieuwe branding of een opknappertje?
Laatst heb ik een blog geschreven over de 10 signalen die aangeven dat je toe bent aan een nieuwe branding. Een aantal signalen zijn:
- Jij schaamt je voor je website en branding en het niemand durft te laten zien
- Je kunt niet in minder dan drie zinnen duidelijk jouw visie omschrijven
- Je steekt niet boven te competitie uit.
Maar schiet niet meteen in de paniek! Misschien ben je wel toe aan het laten refreshen van je branding. Als je geen designer of copywriter bent kan het aanvoelen alsof je heel ver van jouw branding af staat en niet de visie uitstraalt die je zou willen. Maar misschien ben je er toch dichterbij dan je denkt. Hieronder een aantal voorbeelden die duidelijk laten zien dat een kleine verbetering een grote impact kan hebben.
Verfris je verouderde logo
Een logo opfrissen kan heel simpel door een ander lettertype te kiezen en je kleuren op een andere manier te gebruiken. Kijk maar naar Netflix:
Netflix heeft nog steeds het opvallende rood maar het logo oogt al veel moderner en eigentijdser dan voorheen.
Update je slogan
Sommige ondernemers en bedrijven maken gebruik van een slogan. Soms om aan te geven in een zin wat hun diensten of producten zijn maar vaak ook om hun visie nog eens te verduidelijken. Het kan zo zijn dat je logo nog wel passend is maar dat de slogan de lading niet meer dekt. Kijk of je hem specifieker kunt krijgen. Verteld het meteen wat je doet? Is het misschien te zakelijk, ingewikkeld of onduidelijk? Kijk voor jezelf hoe je hem kunt veranderen.
Verander je fotogebruik
Foto’s doen heel veel voor je branding en ook het veranderen daarvan kan een hoop schelen. Gebruik je nog steeds gratis stockfoto’s? Die niets te maken hebben met je ideale klant? Dan is het toch echt tijd dat je hier eens kritisch naar gaat kijken. En ik denk ook dat het tijd wordt dat je eens met een fotograaf in contact komt die gespecialiseerd is in branding fotografie. Samen met hem/haar kun je een stijl creëren die echt bij je past en die daadwerkelijk je ideale klant aanspreekt.
Is je ideale klant nog wel je ideale klant?
Je ideale klant veranderd in de loop der jaren. Het hoeft niet een mega verandering te zijn maar hoe meer vlieguren je maakt, hoe meer je weet wat je wel en niet wilt. Dit geldt ook voor klanten. Je krijgt een steeds beter beeld van de mensen met wie je wel en niet wilt werken.
Kijk dus goed of je doelgroep nog wel bij jou en je boodschap past.
Een rebrand of een refresh?
Nu je deze punten hebt gelezen weet je dan of je toe bent aan een nieuwe branding of een opfrisbeurt? Ik ben benieuwd. Laat een bericht achter in de comments.
Als je hulp nodig hebt met je (nieuwe) branding en/of website en je denkt dat wij een goed team zouden zijn, dan hoor ik graag van je. Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties