Tijdens het kennismakingsgesprek voel je het al: yes, dit is zo’n toffe klant, zo’n gaaf project en ik voel een klik!
Je begint direct aan het voorstel.
Je vingers vliegen over het toetsenbord en je ziet de website al voor je geestesoog verschijnen.
Je kijkt nu al uit naar dat moment waar we het allemaal voor doen: de klant die voor het eerst zijn of haar nieuwe website ziet.
Natuurlijk zegt je klant volmondig JA op je voorstel. Je mag aan de slag! Let’s go!
STOP
Naast dat er nu waarschijnlijk diverse bekende zinnen uit popliedjes door je hoofd schieten, wil ik je duidelijk maken dat je even pas op de plaats moet maken.
Het is tijd voor een onboarding. Maar wat is het, waarom moet je het willen en hoe doe je dat: het onboarden van webdesignklanten?
Wat is onboarden?
Na het kennismakingsgesprek en je voorstel, geeft je met je onboarding echt het startsein aan je project. Het is het eerste contactmoment na het accepteren van je voorstel. En nadat jullie een ‘officiële’ klantrelatie zijn aangegaan.
Onboarden kan uit verschillende onderdelen bestaan, en ik deel hieronder die van mij met je.
Na het accepteren van het voorstel door de klant, is het eerste wat ik stuur geen factuur, maar een aardigheidje of een persoonlijk kaartje. Ik spreek daarmee mijn waardering uit voor de klant. Voor de keuze voor mij die de klant heeft gemaakt.
Dat past bij mij en voelt goed, maar het is zeker geen must. Doe wat goed voelt voor jou.
Het nut van een kick-off
Het tweede onderdeel van mijn onboarding is een kick-off, een afspraak waarin we de laatste details invullen en de planning samen doornemen.
Als webdesigner ben je voor het compleet opleveren van een website afhankelijk van wat de klant aanlevert. Door nog eens samen naar de planning te kijken, kun je direct al vragen beantwoorden en eventuele uitdagingen tackelen.
Een onboarding die bij jou past
De inhoud van een onboarding kun je allerlei vormen geven. Zo zijn er mooi opgemaakte guides die je kan sturen, een persoonlijke video, een bos bloemen of het brengen van een serenade (mail me alsjeblieft als je dat doet, ik brand van nieuwsgierigheid).
Kies wat bij jou past, maar sla deze fase niet over.
Het zou heel goed het verschil kunnen maken tussen een succesvol of een dramatisch verlopen project.
In aflevering 157 van de Podcast voor Webdesigners Podcast neem ik je verder mee in het nut en de mogelijkheden van het onboarden van webdesignklanten.
0 reacties