Mijn (social media) strategie

mrt 15, 2022

Ik hou van simpel. Mijn energie zo efficiënt mogelijk besteden, zodat er zo min mogelijk weglekt. En dat trek ik ook door in mijn bedrijf. De afgelopen jaren heb ik veel geschrapt. Daardoor heb ik nu een duidelijk en gespecialiseerd aanbod en dat maakt mijn (social media) strategie ook lekker simpel.

 

Merkwaarde

Dat versimpelen is een merkwaarde van mijn bedrijf. Ik bedenk plannen en strategieën waardoor websites simpel aanvoelen en makkelijk door iedereen te gebruiken zijn. En waardoor je als eigenaar of gebruiker geen last hebt van technisch shizzle. Dat doe ik om de volgende redenen:

  • Het zorgt voor overzicht. Daardoor kan ik focussen op waar ik goed in ben en wat ik leuk vind
  • Het is makkelijk te begrijpen voor mijn klanten en mensen die me volgen. Zo weten ze veel sneller waar het over gaat

 

Twee diensten

Om dat mogelijk te maken heb ik de afgelopen jaren veel geschrapt en ben ik gaan specialiseren. Ik bied op dit moment nog maar 2 diensten aan; 

  1. een volledige website op maat waarin ik alles uit handen neem
  2. een website analyse waarin ik websites scan en bespreek welke punten er verbeterd kunnen worden in de huidige opmaak

(Benieuwd wat ik allemaal heb losgelaten om mijn bedrijf simpeler te maken? Check dan podcast 63.)

 

Social media strategie

Die wijzigingen hebben mijn social media strategie ook enorm versimpeld. In uiterlijk, maar ook in de manier waarop ik het gebruik. Social media is een verlengstuk van mijn marketing. Hier kan ik mensen iets leren en mee aantrekken. Ik gebruik alleen Instagram nog actief. Wat ik daar plaats, wordt automatisch doorgezet naar Facebook maar dat is puur voor de vulling. Mogelijk ga ik binnenkort LinkedIn ook gebruiken.

 

Deel wat ik wil

Op Instagram volg ik niet de standaard regels. Ik deel wat ik wil delen, ongeacht wat de algoritmes daarvan vinden. Dus als bijvoorbeeld een update over WordPress nauwelijks likes krijgt, maakt mij dat niet uit. Ik vind het belangrijk om te delen, dus dan doe ik dat. En via Instagram werf ik bijvoorbeeld mensen voor mijn marktonderzoeken in ruil voor een gratis website analyse.

 

Marktonderzoeken

Die marktonderzoeken zijn interviews met ondernemers waarin ik leer hoe een ondernemer naar een website kijkt en wat er bij hen speelt. Dat doe ik sinds medio 2021. Dat inspireert enorm voor het maken van nieuwe podcasts, blogs en posts. En zo kan ik letterlijk de woorden van mijn ideale klanten daarin gebruiken.

 

Aanbod verbeteren

Deze marktonderzoeken zijn voor mij ook de perfecte manier om mijn aanbod te verbeteren. Zoals ik aangaf krijgen deelnemers in ruil voor hun tijd een gratis website analyse (t.w.v. € 500,-). Daardoor krijg ik direct feedback op die analyse. Daar leer ik van en dat maakt de dienst steeds beter en meer waard.

 

Leidt tot nieuwe klanten

Zo’n marktonderzoek leidt regelmatig tot nieuwe klanten. Ik spreek ondernemers 1-op-1 en deze ondernemers weten vaak al dat hun website wat aanpassingen kan gebruiken. Daarom hebben ze interesse om mee te doen. Na de website analyse, vraag ik of ze open staan voor een aanbod om hun website te verbeteren. En bijna de helft van de ondernemers zegt daarop ja. Zo levert een gratis dienst weer betalende klanten op. 

 

Transparant en oprecht

Ik ben daarin heel transparant naar de ondernemers toe. In de mail vooraf geef ik aan dat er mogelijk een aanbod volgt. Als ik voel of merk dat een aanbod niet past, doe ik het niet. Bijvoorbeeld omdat ondernemers er nog niet klaar voor zijn. Vaak zijn deze mensen alsnog ontzettend blij met de informatie en krijg ik een mooie review. Soms komen ze later bij me terug als ze wel toe zijn aan een herontwerp of ze sturen mijn naam door aan iemand in hun netwerk. En dat is precies waarom ik die transparantie en oprechtheid zo belangrijk vind.

 

1-op-1 past bij mij

Zoals je merkt werk ik dus alleen 1-op-1. Dit is de strategie die het best bij mij past. In het verleden heb ik ook funnels, webinars en challenges gedaan, maar daarin miste ik de verbinding. Want ik was alleen maar aan het zenden. En dat is natuurlijk per persoon verschillend. Kies daarin vooral wat bij jou past, want het is tenslotte jouw bedrijf. Er is echt geen ‘one size fits all’ wat mij betreft.

 

Doe wat je belooft

Het allerbelangrijkste bij dit aanbod is dat ik doe wat ik beloof. Ik zie helaas dat dit lang niet overal zo is. Ontzettend zonde, want het kost je klanten. Op zowel de korte als de lange termijn. Dus keep it simple en doe wat je belooft. 

 

Ben je hierdoor trouwens nieuwsgierig geworden naar die marktonderzoeken? Stuur me een DM via Instagram. Dan vertel ik je er meer over.

 

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *