Lancering website: meer dan ‘even live zetten’ – 3 tips

aug 7, 2023

Het moment is aangebroken om de website te lanceren. Het zweet breekt je uit. Daar gaat ‘ie dan. Oftewel: de Launch-fase is daar. Vanaf nu kunnen de eindgebruikers – de potentiële klanten van jouw klant – de website bezoeken en zien wat je ervan hebt gemaakt.

Hoe goed je alles ook hebt voorbereid en ingericht, nu kom je erachter of alles doet wat het moet doen en of je nog wat moet tweaken. Eerlijk is eerlijk: ook ik vind dit punt in mijn Webdesign Proces methode© keer op keer weer spannend, zelfs na dertien jaar.

De lancering van een website klinkt misschien als een enkel moment. Een kwestie van een druk op de knop om te publiceren en hij staat live, toch? Maar wacht, ik noem deze stap niet voor niets de Launch-fase. Van de websitelancering kun je namelijk veel meer maken dan ‘alleen nog even de website live zetten’. In deze blog geef ik je drie tips om alles uit de lancering van een website te halen.

Beluister ook de podcastaflevering over de Launch-fase van mijn Webdesign Proces methode©, waarin ik je nog meer vertel waar jij je voordeel mee kunt doen.

Lancering website: tips om er een succes van te maken

  1. Zie de nieuwe website voor wat die is
    Een website is een langetermijnstrategie. Denk daarom niet dat de lancering van de website de home stretch is. Het is namelijk niet de laatste to do om af te vinken. Sterker nog: eigenlijk begint het hier pas echt. Vanaf nu kunnen de potentiële klanten van jouw klant de website gebruiken. En hoe goed je alles ook hebt gedaan, nu de eindgebruikers ermee aan de slag gaan, zul je zien dat er altijd nog wat te tweaken valt.
  2. Ga na wat het doel van de website is
    Daar baseer je de lanceringsstrategie op. Welke mogelijkheden zijn er? In welke branche zit je klant? Is hij of zij zelf een wandelend feestje en mag een heuse launch party daarom niet ontbreken? Het hoeft niet groots, maar het mag natuurlijk wel. Pitch een aantal van je ideeën bij je klant en laat die kiezen. De uitvoering van de plannen is vervolgens aan je klant.
  3. Probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden
    Bedenk hoe jij dit als webdesigner wil aanpakken en maak daarbij gebruik van de ervaring die je hebt opgedaan bij de lancering van jouw eigen website. Denk eens terug: wat werkte wel of juist helemaal niet? Adviseer op basis daarvan jouw klant over diens eigen lancering.

Meer weten?
Wil je meer leren over het lanceren van een website en alle andere fases van de Webdesign Proces methode©? Dat kan! De nieuwe ronde van de opleiding voor webdesigners start op 4 oktober 2023. Ben je erbij?

Download in elk geval de brochure zodat je alles rustig kunt nalezen. Dat kun je hier doen of in het veld hiernaast.

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *