Als ondernemer ga je, hoe dan ook, aan de slag met je branding; je identiteit. Je kiest daarbij ook een bepaalde kleur. Maar wist je dat een kleur gevoelens op roept of een bepaalde betekenis heeft? Ze hebben een psychologie. Bedenk dus goed welke kleur je in je branding gaat gebruiken. In deze maandelijkse rubriek: Kleur van de maand, wordt er een kleur besproken en laten zien hoe deze kan passen bij jou als ondernemer.
November is weer begonnen. Dat betekent ook dat de kou er weer langzaam aan in komt. Koude nachten, mist en zelfs de nachtvorst is er weer. Daarom kies ik voor de maand november een “koudere” kleur – lichtblauw.
Wat zegt deze kleur?
Ik beschreef het hierboven al. lichtblauw of blauw in het algemeen is een koude kleur. De kleur lichtblauw is verfrissend, koel en ruimtelijk. Maar het is ook een kleur dat staat voor concentratie, toewijding en inlevingsgevoel.
En waarom is (licht) blauw een “koude” kleur? We associëren blauw met water, de zee, en de lucht. Of denk aan “blauwe lippen” van de kou. Blauw is overal te vinden in het dagelijkse leven. Dat de kleur koud is, betekent het niet dat je deze kleur niet op een prachtige manier kunt gebruiken. In tegendeel, de kleur blauw zorgt voor meer productiviteit en staat voor veiligheid en betrouwbaarheid. Het is dus een kleur die je goed kunt inzetten in je branding. KLM, Facebook, Samsung en Philips zijn bedrijven die allemaal een blauw gebruiken.
Een lichtblauw is een zeer goede keuze voor jou als je betrouwbaar wilt over komen.
Hoe gebruik je lichtblauw in je branding?
Deze kleur kan op heel veel verschillende manieren gebruikt worden. Als detailkeur of als basiskleur. Gebruik het met een patroon of juist om iets te accentueren. Het voordeel van deze kleur is dat je het met heel veel kleuren kunt combineren. Wil je chique en iets speciaals? Combineer het dan met een goudkleur of een roze. Wil je juist iets moderns of stoers? Combineer het dan met een donkerdere variant van de blauw en gebruik deze samen met een wit.
Ik een moodboard gemaakt zodat je kunt zien hoe anderen deze kleur hebben gebruikt. Aan de rechterkant zie je de kleuren waarmee je deze lichtblauw kunt combineren. Je kunt hier echt een prachtige branding van maken en ik als ik het moodboard zo zie, ben ik echt verliefd op deze kleur. Zo sereen, rustig, fris maar oh zo mooi.
Voor wie of welke branche is deze kleur geschikt?
Wat mij opvalt is dat blauw voornamelijk wordt gebruik in de zorg en gezondheid branches. Tandartsen, ziekenhuizen. Zij kiezen er voor om de blauw te gebruiken als een teken van veiligheid en betrouwbaarheid.
Maar deze kleur is ook heel goed voor yoga centra, kappers en fotografen. Dit zijn allemaal beroepen waar men zich op zijn gemak moet voelen bij je, waar ze rust en ruimte zoeken en verfrissing.
Ik heb zelf een logo mogen maken waarin ik lichtblauw gebruik. Een voor een yoga/mindfulness bedrijf.
Dit is logo van SHIFTing, van Ingrid Jager-Verhagen. Ook op de website zie je dat ze veel blauw terug laat komen. SHIFTing staat voor het opnieuw kijken naar je zelf en de wereld, een frisse blik, het shiften van je denkpatroon. Veel van de foto’s op haar website hebben iets blauws. Ze trekt dit heel goed door in het branding. Ze combineert de kleur vaak met een wit of een goudkleur. Ik vind dit een goede combinatie en het straalt frisheid uit. Tijd om je perspectief te veranderen.
Welke kleur past er bij jou?
Het is dus belangrijk dat je een kleur kiest dat vertelt wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Je wilt dat mensen je met bepaalde kernwoorden/kernkleuren gaan associëren. Volgende maand is er weer een nieuwe kleur. Welke kleur past er bij jou? Ik zou het leuk vinden als je in de comments jouw kleur laat weten.
Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?
Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.
Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties