Een website, heb je het echt nodig? Dit is waarom je er een moet hebben.

jul 28, 2017

Niet online zijn, dat is echt niet meer van deze tijd. Het internet, social media het is allemaal niet meer weg te denken in de wereld van nu. Sterker nog, RTL meldde dat in 2016 dat het internet een basisbehoefte moet gaan worden. Een basisbehoefte! Wij Nederlanders zijn het meest online. Bijna alle huishoudens in Nederland hebben toegang tot internet. Ongelofelijk niet waar? Tot ik een artikel las van RTL Z….

Van alle bedrijven in Nederland heeft tweederde geen website, laat staan een webshop, ontdekte het CBS.

Ok, wacht even. Say what?! Hoe kan dit? Even voor het beeld. Er zijn naar schatting 1.5 miljoen bedrijven in Nederland . Daarvan heeft 2/3 dus geen website (!). CBS meldt: “Van de bijna 1 miljoen bedrijven zonder website, zijn er 800 duizend (83 procent) van één persoon wat mogelijk het lage percentage van de websites verklaart”.
Met andere woorden: vooral eenmanszaken (zzp-ers) zijn online  afwezig. Nou, daar zakt mijn spreekwoordelijk broek van af.

Niet nodig?

Veel van deze eenmansbedrijven zonder website verklaren geen website te hebben omdat het veel werk kost, vooral een webshop. Maar ook omdat veel bedrijven niet zien wat een website kan doen. In het artikel van RTL Z wordt een verklaring gegeven: “zou je bij de bakker om de hoek ook je brood online moeten kunnen bestellen”. Een website hoeft niet alleen als webshop te dienen. En dat wordt door veel ondernemers vergeten of onderschat.

Maar je hoeft niet per se online te verkopen om een website te hebben. Kijk naar Primark en Flying Tiger. Zij plaatsen puur de producten die zij hebben op de website en trekken hun klanten daarmee naar de fysieke winkel.

Geheel terzijde of je een webshop nodig hebt of niet. Je hebt een website nodig. Waarom? Dit zegt hoogleraar en bedrijfskundige Henk Volberda erover:

 “Digitalisering is de belangrijkste ontwikkeling van de vierde industriële revolutie waar we nu middenin zitten.”

Bedrijven moeten volgens hem juist veel meer werken met digitale businessmodellen en online communiceren met hun klanten. “Ben je niet online te vinden, dan maak je jezelf wel heel erg kwetsbaar als bedrijf.” Gevolg: de klant gaat naar de concurrent en als bedrijf loop je omzet mis.

Volberda vervolgt: “We praten de hele dag over disruptie in de markt en nieuwe spelers. Als ondernemer kun je de boot niet missen. Klanten moeten in staat zijn jou online te vinden als bedrijf.”

Webdesign Cprecision

Wat is het doel van je website?

Een website heeft altijd het een doel. En voor iedereen is dat doel anders. Wat je vooral jezelf moet gaan afvragen is wat wil ik bereiken met mijn website?
Een website kan verschillende doelen hebben:

  • Informeren over het bedrijf/Informeren over product / dienst
  • Nieuwe e-mail adressen krijgen voor de mailing lijst
  • Online verkopen
  • Afspraken voor persoonlijke bezoeken genereren
  • Brand awareness creëren, image building
  • Laten zien dat jij of jouw bedrijf een expert zijn (door middel van een blog)
  • Nieuwe klanten aantrekken

Als je voor jezelf dat doel duidelijk voor ogen hebt, kun je teksten schrijven die geheel aansluiten bij jou, je doelgroep en jijzelf.

Ja, je hebt een website nodig

Zoals je leest, is het overduidelijk dat je, zeker als zelfstandig ondernemer, niet meer zonder een website kunt. Je wilt klanten naar je toe trekken en ze niet naar de concurrent sturen. Dat is zonde, want jij weet als geen ander waarom iemand bij jou een betere service krijgt dan je concurrent. Jij weet als geen ander waarom jij dit werk doet. En dat is nou juist de reden waarom een website zo belangrijk is. Ik noem het altijd het “digitaal visitekaartje” van je onderneming. Als jij niet laat weten dat je er bent, hoe kunnen klanten je dan vinden? Met alleen via via en mond-tot-mond reclame kom je er niet, dat stopt een keer.

Een andere reden waarom je een website moet hebben is omdat je daarmee kan laten zien, ook al is het online, wie jij bent. Wat je doet en vooral waarom je het doet. Maar je kunt er ook je werk op laten zien, als een portfolio, wat ik ook deels doe. Je kunt er van alles mee en je kunt je website zo uitgebreidt maken als je wilt, het hangt geheel van je doel af.

En als je denkt, ja maar wat heb ik nou te vertellen? Trust me, zelfs al is het 2 pagina’s met praktische informatie, als je (potentiële) klanten je maar kunnen vinden en de informatie krijgen die zij nodig hebben om met jou een samenwerking/project aan te gaan.

Heb jij al een website?

Nu weet je dus dat een website van zeer groot belang is, vooral als zelfstandig ondernemer zijnde. Dus ga aan de slag, zorg dat je online zichtbaar bent.
Heb je nog geen idee wat je wilt met je website of hoe je een website maakt? Een website maken kost tijd. Als je zelf handig bent zou ik het zeker zelf doen, maar zorg er dan wel voor dat je het goed doet, dus met een goed betrouwbaar een beveiligd systeem zoals WordPress of Grav.
Gratis website systemen raad ik echt af. En waarom is dat? Dat is omdat de CMS systemen (het deel waar je je website in aanpast etc) vaak zo ongebruiksvriendelijk zijn dat het je uiteindelijk meer tijd gaat kosten. En bij alle bedrijven blijft het tijd is geld. Je bent zoveel tijd kwijt om het systeem te leren kennen dat je in die tijd klanten had kunnen helpen. Besteed het daarom uit, dat levert je meer op.

Heb jij al een website? Super! En communiceert deze ook wat het moet communiceren? Of schaam jij je voor je site? Doe dan mijn gratis website analyse en ontdek in 3 stappen jouw online indentiteit.

Geen website, geen tijd/geen zin? Maar wel een website nodig. Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl of stuur mij een bericht via Facebook

Wil jij een website die geheel bij je past?

Ik neem alles uit jouw handen zodat jij onbezorgd kan ondernemen. Ik regel jouw website en/of huisstijl en zorg ervoor dat jouw persoonlijkheid en jouw “why” erin terugkomen[/calltoaction]


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media 1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288459_online_social_media_linked_in 1469288446_facebook_online_social_media 1469288449_online_social_media_twitter 1469288460_pinterest_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media 

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *