E-mailmarketing is een van de meest waardevolle manieren om klanten te krijgen. We noemen dit pull marketing i.p.v. push marketing. Met je e-mails kom je op de plek waar je klanten zich bevinden, namelijk de inbox. Maar er bestaan zoveel verschillende systemen? Welke e-mailmarketingtools zijn er en welke past het beste bij jou? In deze blog vind je een overzicht van de meest populaire e-mailmarketingsystemen die worden gebruikt en de voor- en nadelen.
Waarom e-mailmarketing?
E-mailmarketing is nog steeds ontzettend effectief. De cijfers liegen er niet om:
- E-mailmarketing zorgt voor een gemiddeld 3800% ROI (Return of Investment). Wat je hierin investeert, verdien je dubbel en dwars terug.
- Je hebt 6x meer kans dat men doorklikt vanuit een link in je e-mail, naar bijvoorbeeld een aanbod.
- Je hebt 5x meer kans dat iemand je bericht daadwerkelijk ziet, vandaar pull marketing (je zit al in de inbox).
- E-mailmarketing heeft de hoogste conversie van gemiddeld 66% (de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel zoals een aankoop).
- Je hebt 3x meer kans op een aankoop dan via een social media kanaal.
E-mailmarketing is dus nog steeds een zeer effectieve vorm van marketing. En misschien denk je; ja maar, ik ben die nieuwsbrieven echt zat. Dat herken ik, maar de cijfers liegen er niet om. En daarom is het zo belangrijk om waardevolle e-mails te schrijven (check deze blog voor de 5 redenen). Een mooie balans hierin is: 80% waardevolle informatie, 20% sales.
Belangrijk hierbij is dat je het op je eigen authentieke manier doet. Ga niet kopiëren. Zorg dat je waarde levert. En zorg ervoor dat je boeiende titels schrijft zodat men ook daadwerkelijk je nieuwsbrief opent. Vergeet niet; de mensen die op jouw e-maillijst staan, hebben interesse in jou en jouw diensten/producten. Dus daar moet je wat mee doen!
Welke e-mailmarketingsystemen zijn het meest populair en wat zijn de voor- en nadelen?
Er zijn enorm veel EMS-en (e-mailmarketingsysteem) beschikbaar tegenwoordig. Ik geef je hieronder de meest populaire e-mailmarketingsystemen die gebruikt worden en de voor- en nadelen:
-
- Mailchimp; Dit is een van de meest bekende platforms. Veel ondernemers gebruiken Mailchimp.
Voordelen zijn dat Mailchimp een drag-and-drop editor heeft, je landing pages kan bouwen en tot 2.000 inschrijvingen gratis is, daarna is het vanaf €10,- per maand. Een groot nadeel vind ik de lage gebruiksvriendelijkheid van Mailchimp. Het kan een zeer complex systeem zijn als je niet zo handig bent in dit soort tools. Ook zit custom branding niet in het gratis abonnement en het is niet compleet AVG-proof (check daarvoor deze blog).
- Mailchimp; Dit is een van de meest bekende platforms. Veel ondernemers gebruiken Mailchimp.
-
- Mailerlite; Mijn ultieme favoriet. Ik gebruik Mailerlite zelf.
Het is een prachtig en gebruiksvriendelijk systeem met veel functies, een drag-and-drop editor, design mogelijkheden voor alle formulieren en pop-ups en gratis tot 1.000 inschrijvingen, daarna vanaf €10,- per maand. Ze hebben een zeer goede helpdesk (ook in het Nederlands).
- Mailerlite; Mijn ultieme favoriet. Ik gebruik Mailerlite zelf.
-
- Autorespond; Autorespond is het meest uitgebreide systeem, inclusief een kassamogelijkheid. Ideaal als je gemakkelijk online programma’s wilt verkopen. Helaas is Autorespond ook de duurste van de tools die ik hier met je deel. Daarnaast is het systeem behoorlijk ongebruiksvriendelijk en verouderd. Je moet flink oefenen en tutorials volgen om het systeem onder de knie te krijgen. Je kunt het een maand gratis uittesten maar daarna betaal je voor het kleinste pakket 27 euro per maand (zonder kassasysteem en voor maximaal 500 inschrijvingen).
-
- Active Campaign; Active Campaign vind ik een zeer fijn systeem en ontzettend populaire tool. Het ziet het er goed uit en is ontzettend uitgebreid. Nadeel, er is geen gratis versie, abonnementen beginnen vanaf €9,- per maand tot 500 inschrijvingen. Ook is het niet helemaal AVG-proof maar ze geven aan hiermee bezig te zijn. Active Campaign is Amerikaans maar het Nederlandse bedrijf MailBlue is officieel reseller en biedt je een Nederlandstalige versie inclusief helpdesk voor dezelfde tarieven.
En uiteraard heb je nog veel meer systemen. Je vind hier een enorme lijst van (bijna) alle e-mailmarketingsystemen.
Kies een systeem dat werkt voor jou. De meeste tools hebben een gratis proefversie of bieden een gratis account aan tot 500 inschrijvingen op je lijst. Leer het systeem kennen, werkt het niet, probeer dan iets anders. Vergelijk de systemen goed en kijk naar wat je nodig hebt.
Met welk e-mailsysteem werk jij?
Meer tips?
Wil je meer tips ontvangen over websites, personal branding en e-mailmarketing? Volg mij dan op Instagram, luister mijn podcast of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.
PS. deze blog is oorspronkelijk gepost op 17 juni 2018 maar weer helemaal bijgewerkt met de laatste veranderingen anno december 2021.
0 reacties