A Piece of Website de Podcast

Aflevering 46:

4 redenen waarom je een website zou moeten hebben voor je podcast

 

Een website voor je podcast heeft een aantal voordelen. Je kunt kiezen voor een aparte website óf de podcast intergreren in je huidige website. Vandaag deel ik 4 redenen waarom dit een goed idee is. . 

Lees de samenvatting 

Host 

Cheryl Porcelijn

Beluister ook op:

Spotify | Apple Podcast | Google Podcast

Samenvatting

  1. Je creëert hiermee je volledige eigen platform; Ik heb zowel voor mijn blog als mijn podcast nu een aparte website gemaakt. Dat doe ik, omdat ik daardoor het overzicht houd binnen de websites. Als ik alle podcasts en blogs op 1 plek zou plaatsen, en bij mij zijn dat er ondertussen heel erg veel, dan wordt mijn website heel groot. Nou is er niets mis hoor met een grote website, alleen ik vind dat niet handig omdat ik dan teveel moet zoeken binnen mijn bestaande content als ik iets wil aanpassen of als ik iemand ergens naar toe wil verwijzen.

Maar wat ik bedoel met het stuk eigen platform, is dat ik hier letterlijk een eigen omgeving voor creëer. Weet je nog dat ik heb verteld in mijn andere afleveringen dat een website écht van jou is? Dat jij er de volledige controle en beheer over hebt? Als je alleen je podcast op social media plaatst, dan is je content heel snel onzichtbaar. Je vecht tegen algoritmes, maar een klein aantal van je volgers zien je berichten etc. Social media kun je het beste als tool gebruiken om je bereik te vergroten, maar je moet er niet afhankelijk van zijn.

Je eigen website is jouw eigen platform. Daar hoef je niet te vechten tegen algoritmes, daar kun je gewoon alle content op plaatsen zonder dat het verdwijnt in massa’s content van anderen. En je kunt het manipuleren door goed gebruik te maken van SEO, kom ik zo uitgebreid op terug.

Wat ook nog leuk is, is dat je het ontwerp natuurlijk ook helemaal naar je eigen hand kan zetten. Je kunt je branding dus goed consistent doorvoeren waardoor je ook echt een platform hebt dat ook nog eens bij je uitstraling past. Win-win lijkt mij 😊

  1. Je kunt, net als bij een blog, gemakkelijker mensen doorlinken. Als jij een blog of podcast aflevering op je website plaatst. En je moet je podcastaflevering dan ook eigenlijk zien als een blogartikel, het enige verschil is dat je er audio in plaatst in plaats van een grote tekst en foto’s. Je kunt mensen veel gemakkelijker doorsturen. Je kunt gerichte links delen via social media, via je nieuwsbrieven etc. Men komt meteen op die betreffende pagina terecht.

Het scheelt heel veel zoeken. En daarnaast, kun je veel meer kwijt op een blog of pagina dan je kunt op social media. Dus je kunt naast de audio van je aflevering ook nog extra tekst plaatsen of zelfs je weggever. Je bent dus heel erg gericht hiermee. 

  1. Het is super goed voor de vindbaarheid in Google!! . Je kunt namelijk bij elke aflevering tekst plaatsen, en dus je zoekwoorden. Je kunt de plugin YOAST gebruiken (mits je wp gebruikt) om je pagina’s/blogs te optimaliseren voor Google. En hier maakt het niet uit of je kiest om het op 1 website te plaatsen, of dat je net als ik een aparte website hebt. Je kunt met je zoekwoorden en tekst invloed uitoefenen op je vindbaarheid en zichtbaarheid in Google.

SEO is wel een lange termijn strategie en een vak apart. Je kunt niet zomaar een paar zoekwoorden invullen dan maar afwachten. Daar zit wel goed onderzoek aan verbonden. Want jij moet wel weten waarop je gevonden wilt worden, komt dit overeen met de aflevering en dan heb je ook nog te maken met heel veel concurrentie. Want er zijn heel veel mensen die dezelfde zoekwoorden gebruiken als jij. Daarom is het belangrijk dat het goed resoneert met jouw podcast aflevering of blog. Als de zoekwoorden etc goed overeenkomen met jouw artikel of dat wat je aangeeft dat je podcast verteld, dan zal iemand langer op je pagina blijven omdat het overeenkomt met hun zoekopdracht.

Heel simpel gezegd. Hoe vaker dit gebeurd en hoe langer men op de pagina blijft, hoe fijner google dit vindt. Want dit bewijst dat de zoekopdracht matcht met de content die ze ontvangen. Daar krijg je bonuspunten voor om het zo te noemen. En kom je hoger in google en zelfs zo dat je op de eerste pagina als eerste terecht kan komen.

Maar nogmaals, dit is een lange termijn strategie en het kost je ook echt wel even tijd om hier goed mee overweg te kunnen. Het zal je uiteindelijk veel gaan opleveren.

  1. Je kunt mensen onder de aflevering laten reageren, reviews dus. Ook goed voor Google o.a.

Het laatste voordeel voor het hebben van je eigen website voor je podcast, is dat je mensen onder de aflevering zelf kunt laten reageren. Net zoals bij een gewoon blogbericht. Dit is uiteindelijk ook weer goed voor Google omdat men daar ook onbewust de zoekwoorden in plaatst.

Daarnaast. Het enige platform dat reviews kan hebben voor een podcast is itunes. Verder is er geen groot platform waar je reviews op achter kan laten. Spotify heeft die functie niet en dat is jammer. Want niet iedereen beluisterd via iTunes. Daarom is het handig dat je een reactie formulier hebt op je website zodat men gewoon onder de aflevering een reactie achter kan laten. Super handig!

Zoals je dus hoort. Er zijn een paar interessante redenen waarom een website voor je podcast een goed idee is. En het maakt dus ook niet uit of je het op je huidige website doet of dat je net als ik besluit er een aparte website voor te maken.

Ik ben er flink mee aan het testen. Ik ben druk bezig om mijn echte eigen platform te maken voor mijn podcast en zodra deze live is deel ik hem natuurlijk met je. De website zelf is al live, want mijn geheime podcast staat daar ook op. Dubbel handig dus 😊

GRATIS: Het succesrecept voor jouw eigen website – Geheime podcast

Heb jij mijn geheime podcast al beluisterd? Nog niet? Vraag hem dan hier aan. Geheel gratis!

In deze serie vind je het antwoord op de meest gestelde vraag: “wat heb ik nodig om een website te beginnen?”. Ook geef ik antwoord op de vragen: “Ik heb een website nodig, wat nu?” en “Waar moet ik beginnen?”.

Ik neem je mee in wereld van hostings, plugins en veel tips & tricks. Als je nu zoiets hebt van, wat zeg je nou? No worries, ik ga het je allemaal vertellen

Volg mij op: