Zo richt je je website in op basis van je doel

mrt 22, 2022

Een website kan veel verschillende dingen zijn; een webshop, een portfolio, een klantportaal, een academy, etc. Je website moet onderdeel zijn van je marketingstrategie en een doel hebben voor de korte en lange termijn. Hoe richt je je website in op dat doel?

 

Geen visitekaartje meer

Ondernemers zien hun website vaak als een visitekaartje; ‘die staat online dus ik ben klaar’. En ja, dat was zo begin 2000 toen websites net opkwamen, maar inmiddels is een website veel meer dan dat. Een website moet een onderdeel van je marketingstrategie zijn, want het is de enige plek waar jij volledig de controle over hebt. In tegenstelling tot social media kanalen waar de algoritmes bepalen wie wat ziet.

 

Doel bepalen

Om je website succesvol te integreren in je marketingstrategie is het belangrijk dat je site een doel heeft. Wat wil jij met je site bereiken, hoe ziet dat eruit en wat moet dat opleveren op de korte en lange termijn? Dat doel bepaalt vervolgens de inrichting van je website en de klantreis. Oftewel hoe leid jij de websitebezoeker naar jouw doel?

 

Lange termijn doel

Veel ondernemers denken bij zo’n doel direct aan sales. Maar 98% van je websitebezoekers verlaat na het eerste bezoek je website zonder aankoop, dus dat kan een lastige zijn. Niet onmogelijk, maar wel een voor de lange termijn. Dat heeft alles te maken met het opbouwen van vertrouwen en herkenning. Tenzij je een webshop hebt natuurlijk, dan is omzet je voornaamste doel, daarover verderop meer.

 

Meer dan sales

Wat zijn mogelijke doelen behalve sales:

  • Een e-maillijst opbouwen door middel van een gratis weggever
  • Intakegesprekken plannen of ingevulde contactformulieren 
  • Mensen iets leren door middel van een content platform met bijvoorbeeld uiteindelijk betaalde artikelen
  • Jouw online programma of dienst verkopen (wel een vorm van sales, maar iets anders dan een webshop)

En zo zijn er nog meer te verzinnen. Dit zijn slechts een paar ideeën.

 

Je website inrichten

Als je het doel bepaald hebt, richt je je website daarop in. Hierbij hou je rekening met twee soorten bezoekers: nieuwe en terugkerende. De een moet jou nog leren kennen en heeft waarschijnlijk meer tijd en informatie nodig om actie te ondernemen dan de terugkerende bezoeker die jou al een beetje kent.

 

Strategie bepalen

Bij die indeling bepaal je ook een strategie. Hoe ga je websitebezoekers naar je doel sturen? Hoe doorlopen zij de website? Hoe help je mensen om te doen wat jij van ze verwacht? En op welke plekken is er dus een formulier, call-to-action of button nodig? Hoe beter jij dit bedenkt en inricht, hoe groter de kans dat je websitebezoekers het pad volgen dat jij voor ze hebt uitgestippeld.

 

Voorbeeld e-maillijst opbouwen

Een e-maillijst opbouwen door middel van een gratis weggever is een veel gekozen doel en sowieso een aanrader. Die breng je zo onder de aandacht:

  • Plaats op verschillende pagina’s en plekken een aanmeldformulier waar bezoekers hun e-mailadres kunnen invullen. Op je homepage, Over mij pagina en blogpagina’s bijvoorbeeld. 
  • Plaats het 1e formulier direct onder de hero-afbeelding op je homepage (de grote afbeelding die je vaak bovenaan een website ziet) en nog een keer onderaan bij de footer. Inderdaad 2x. Mensen die hem bovenaan niet invullen zijn er wellicht nog niet klaar voor en willen eerst meer lezen. Als de informatie bevalt, kunnen ze het formulier beneden alsnog invullen. 
  • Geef deze weggever ook een eigen pagina die je op een slimme plek in je menu plaatst, bijvoorbeeld onder het kopje Gratis. 

 

Meten is weten

Heb je alles ingericht, dan is het tijd om te meten en te optimaliseren. Daarvoor hou je de analytics van je site in de gaten. Hoeveel mensen komen er op je site? Welke pagina’s bekijken ze? Waar haken ze af? Komen de aantallen overeen met het aantal downloads? Zo niet, kijk dan naar je teksten. Geef je duidelijk aan wat het oplevert? Zijn je call-to-actions en buttons duidelijk genoeg?

 

Aantallen bepalen

Meten is makkelijker als je er een aantal aanhangt, bijvoorbeeld 1.000 nieuwe downloads van je weggever in 1 maand. Welke acties zijn nodig om meer mensen naar je website te krijgen zodat ze je weggever downloaden? Is jouw doel een bepaald aantal intakegesprekken? Kijk dan of die button wel vaak genoeg op je site voorkomt. Zo wordt jouw website een marketingtool en onderdeel van je strategie.

 

Webshops

Bij een webshop is het primaire doel juist die omzet. Dus bepaal je strategieën om die omzet te behalen en te verhogen. Bijvoorbeeld door bestverkochte producten, aanbiedingen en acties in de spotlight zetten. Gratis verzending aan te bieden bij aankoop van bepaalde producten. Door te werken met upsells; ‘Dit product gekocht? Misschien vind je dit ook interessant.’ Of biedt een kortingscode van 10% op hun volgende aankoop in ruil voor een review. Wat je ook doet, hou het wel transparant en eerlijk.

 

Een website is een investering

Zoals je ziet is een website dus allang geen visitekaartje meer, maar echt een marketingtool die je helpt om jouw doelen te bepalen. Een website is daarom een investering voor de lange termijn en geen kostenplaatje. Want een website die goed is ingericht, draagt bij aan jouw succes.

 

Wil je hier meer over weten of ben je benieuwd of jouw website verbeterd kan worden? Vraag dan mijn website analyse aan. Daarmee ontdek je welke aanpassingen je kunt doen op je website, zodat deze je bedrijf laat groeien met de klanten die jij graag wilt.

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *