A Piece of Website de Podcast

Aflevering 33:

zo maak je een goed contactformulier

 

Soms zijn het de kleine dingen die je website kunnen maken of breken. Denk hierbij aan je navigatie, de indeling van een homepagina, je portfolio of je contactformulieren. In deze nieuwe rubriek, A piece of the website, knip ik de complete website op en ga ik met de kleinere en vaak vergeten onderdelen aan de slag. Vandaag gaan we het hebben over het contactformulier.

Lees de samenvatting 

Host 

Cheryl Porcelijn

Beluister ook op:

Spotify | Apple Podcast | Google Podcast

Samenvatting

Vraag alleen het nodige

Een contactformulier moet alleen de invulvelden bevatten waarvan jij weet dat je ze nodig hebt.  In je formulier kun je aangeven welke velden verplicht zijn en welke niet. Zorg dat je alleen verplicht maakt wat je écht nodig hebt. Vaak is de drempel om een telefoonnummer verplicht in te vullen, te hoog. Als je deze echt nodig hebt, zet er dan netjes bij waar je dat nummer voor gaat gebruiken en geef ze de keuze deze in te vullen. Mocht je bezoeker het niet willen invullen, dan kun je altijd via de mail vragen voor een belafspraak.

Een standaard contactformulier bestaat uit naam (eventueel achternaam), e-mailadres, onderwerp en bericht. Dit moet voldoende zijn om in ieder geval je bezoeker contact met je te kunnen opnemen.

Geef een duidelijke(!) foutmelding én succesbericht

Ken je dat? Je bent een formulier aan het invullen, alle gegevens zijn ingevuld en je krijgt plots een foutmelding. Het enige wat er staat is “check het formulier”. Lekker onduidelijk…Je checkt het formulier maar je ziet niet wat er fout is. Gefrustreerd geef je op. Dat gevoel, dat je gefrustreerd raakt en je stopt met het afronden van het proces. Je weet hoe het voelt en je weet dus ook hoe je het niet moet doen.

Zorg dat als iemand iets foutiefs invuld, ze direct zien waar die fout is en wat ze moeten doen om het wel succesvol te kunnen afronden. Duidelijkheid is hier zo belangrijk!

Zorg voor duidelijk informatie

Bij of in de invoervelden kun je een tekst plaatsen. Je ziet vaak naam staan of e-maildres. Zorg er in ieder geval voor dat je duidelijk aangeeft wat je van de websitebezoeker verwacht in te vullen in dat invoerveld. Dit noemen ze een label of een “placeholder”.
Als je het nog makkelijker wilt maken geef je voorbeelden in. Als je bijvoorbeeld om een e-mailadres vraagt kun je als placehoder info@jouwdomeinnaam invullen.

Zorg voor een duidelijke knop

Een belangrijke knop moet er altijd uitspringen. Het moet een goed contrast geven met de rest zodat de bezoeker niet hoeft te zoeken naar de verzendknop. Geef je verzendknop een opvallende kleur een een duidelijk actie zoals Verzenden of Offerte aanvragen.

GRATIS: Het succesrecept voor jouw eigen website – Geheime podcast

Heb jij mijn geheime podcast al beluisterd? Nog niet? Vraag hem dan hier aan. Geheel gratis!

In deze serie vind je het antwoord op de meest gestelde vraag: “wat heb ik nodig om een website te beginnen?”. Ook geef ik antwoord op de vragen: “Ik heb een website nodig, wat nu?” en “Waar moet ik beginnen?”.

Ik neem je mee in wereld van hostings, plugins en veel tips & tricks. Als je nu zoiets hebt van, wat zeg je nou? No worries, ik ga het je allemaal vertellen

Volg mij op: