Soms zijn het de kleine dingen die je website kunnen maken of breken. Denk hierbij aan je navigatie, de indeling van een homepagina, je portfolio of je contactformulieren. In deze maandelijkse rubriek, Design Patterns (ontwerppatronen), knip ik je complete website op en ga ik met de kleinere en vaak vergeten onderdelen aan de slag. Vandaag gaan we het hebben over het contactformulier.
Wat zijn ontwerppatronen of Design Patterns eigenijk?
In wezen zijn patronen structurele en gedragskenmerken die de “bewoonbaarheid” verbeteren Van iets – een gebruikersinterface,
een website, een objectgericht programma of een gebouw.
Ze maken dingen gemakkelijker te begrijpen of mooier; ze maken hulpmiddelen nuttiger en bruikbaar.
– Jenifer Tidwell
Dit zijn bewezen patronen die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld je website gemakkelijker en begrijpelijker te maken. Het zijn bepaalde “regels” om de bezoeker van je website te helpen bij een bepaald proces. Denk bijvoorbeeld aan de hierarchie van een webshop of de logische indeling en werking van een navigatie. Zo ook je contactformulier. En in deze blog heb ik het contactformulier helemaal voor je uitgeplozen en vertel ik je hoe je een goed formulier maakt.
Zo maak je een goed contactformulier
Een goed contactformulier kan het verschil maken tussen wel of niet contact opnemen. Als het formulier niet goed werkt of niet duidelijk is, kan je potentiële klant gefrustreerd raken en afhaken. Dat kan dus betekenen dat je die klant mist en dus ook inkomsten. En maak je contacformulier gerust mooi op. Zolang het maar duidelijk blijft voor de gebruiker. Met deze punten kun jij je contactformulier gebruiksvriendelijk maken.
Vraag alleen het nodige
Een contactformulier moet alleen de invulvelden bevatten waarvan jij weet dat je ze nodig hebt. In je formulier kun je aangeven welke velden verplicht zijn en welke niet. Zorg dat je alleen verplicht maakt wat je écht nodig hebt. Vaak is de drempel om een telefoonnummer verplicht in te vullen, te hoog. Als je deze echt nodig hebt, zet er dan netjes bij waar je dat nummer voor gaat gebruiken en geef ze de keuze deze in te vullen. Mocht je bezoeker het niet willen invullen, dan kun je altijd via de mail vragen voor een belafspraak.
Een standaard contactformulier bestaat uit naam (eventueel achternaam), e-mailadres, onderwerp en bericht. Dit moet voldoende zijn om in ieder geval je bezoeker contact met je te kunnen opnemen.
Geef een duidelijke(!) foutmelding én succesbericht
Ken je dat? Je bent een formulier aan het invullen, alle gegevens zijn ingevuld en je krijgt plots een foutmelding. Het enige wat er staat is “check het formulier”. Lekker onduidelijk…Je checkt het formulier maar je ziet niet wat er fout is. Gefrustreerd geef je op. Dat gevoel, dat je gefrustreerd raakt en je stopt met het afronden van het proces. Je weet hoe het voelt en je weet dus ook hoe je het niet moet doen.
Zorg dat als iemand iets foutiefs invuld, ze direct zien waar die fout is en wat ze moeten doen om het wel succesvol te kunnen afronden. Duidelijkheid is hier zo belangrijk!
Gaat er juist iets goed? Zoals een formulier dat succesvol is verstuurd? Zorg dan dat het duidelijk is. Stuur je bezoeker naar een bedankpagina met eventueel wat extra informatie, of haal het formulier weg en plaats er een bedanktbericht. Maak het in ieder geval overduidelijk dat het gelukt
Zorg voor duidelijk informatie
Bij of in de invoervelden kun je een tekst plaatsen. Je ziet vaak naam staan of e-maildres. Zorg er in ieder geval voor dat je duidelijk aangeeft wat je van de websitebezoeker verwacht in te vullen in dat invoerveld. Dit noemen ze een label of een “placeholder”.
Als je het nog makkelijker wilt maken geef je voorbeelden in. Als je bijvoorbeeld om een e-mailadres vraagt kun je als placehoder info@jouwdomeinnaam invullen.
Zorg voor een duidelijke knop
Een belangrijke knop moet er altijd uitspringen. Het moet een goed contrast geven met de rest zodat de bezoeker niet hoeft te zoeken naar de verzendknop. Geef je verzendknop een opvallende kleur een een duidelijk actie zoals Verzenden of Offerte aanvragen.
Is jouw contactformulier gebruiksvriendelijk?
Dus: vraag alleen het nodige, zorg voor duidelijke feedback als er iets fout én goed gaat, zorg voor verduidelijking over welke informatie je verwacht in een invoerveld en zorg voor een opvallende knop
Nu weet je wat je moet doen om je websitebezoeker gemakkelijk contact met je te laten opnemen. En zoals ik al zei, een gefrustreerde bezoeker haakt af en is dus een gemiste kans. Het is niet nodig. Met deze tips, is de kans heel groot dat hij/zij contact met je opneemt en je er misschien een klant bij hebt.
Meer tips?
Wil je meer tips ontvangen over websites en personal branding? Volg mij dan op Facebook en schrijf je ook in voor mijn nieuwe maandelijkse nieuwsbrief PreCision to Inspire.
[mailerlite_form form_id=9]
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties