Webdesigners zijn er in verschillende prijssegmenten. Van goedkoop tot duur. Daardoor is er voor ieder budget wel iemand. In deze blog lees je welke segmenten dat zijn, bij welke doelgroep ze passen en hoe het werkt bij mij.
De keuze is reuze
Al die verschillende segmenten maken het vinden van de juiste webdesigner best ingewikkeld. De prijzen variëren grofweg van zo’n € 500 voor een basic template website met een beperkt aantal pagina’s tot € 100.000 of meer voor uitgebreide maatwerk websites inclusief specifieke functionaliteiten van bijvoorbeeld een bank, de overheid, een bedrijf als Funda, etc. En tussen die twee uitersten zit ook nog van alles. Dus wat past bij jou?
Het lagere segment
Om te beginnen met het lagere segment; dit zijn websites tussen de € 500 en € 3.500. Deze websites worden veelal met vaste templates gemaakt, waarbij bijvoorbeeld wel kleuren e.d. kunnen worden aangepast. Dit is prima als je startend ondernemer bent en niet zelf je website wil bouwen. Vaak moet je je bedrijf nog neerzetten, uitvinden wat wel en niet werkt, je aanbod is nog in ontwikkeling en je budget is nog beperkt.
Op zo’n moment is het prima om met een simpele website te beginnen. Kies hiervoor wel een handige builder (ik raad altijd WordPress aan) en niet de builders als Wix of Jimdo en builders zoals van Strato. Als je wil doorgroeien met je website, loop je bij zulke tools al snel tegen een plafond aan qua mogelijkheden en kun je bij een gewenste uitbreiding van je website weer opnieuw beginnen.
Het middensegment
De bedragen voor een website in het middensegment liggen grofweg tussen de € 4.000 en € 20.000. In deze categorie worden websites over het algemeen op maat gemaakt, maar daar zitten natuurlijk gradaties in. De ene webdesigner gebruikt een soort template en bouwt daar een website mee op. Een andere webdesigner gebruikt platforms als Squarespace of Webflow. En webdesigners als ik maken websites helemaal op maat in WordPress. In deze categorie vind je zowel eenpitters als ik, maar ook volledige webdesign bureaus.
Op het moment dat je tegen beperkingen aanloopt in de simpele basis website waar je mee begon, kom je in dit segment uit. Ik val ook in dit segment en maak veelal websites voor ervaren ondernemers die hun starterjasje hebben afgegooid en toe zijn aan een professionaliseringsslag. Ze merken dat hun huidige site niet meer past bij wat ze willen uitstralen of dat hun huidige site niet mee kan groeien met hun ambitieuze plannen. Zij hebben een heel duidelijk beeld van hun bedrijf en doelgroep en weten precies welk aanbod daarbij past.
Het hogere segment
Alles boven de 20k valt zo’n beetje in het hogere segment. Dit zijn websites die niet meer door een eenpitter gemaakt worden, maar door bureaus. Deze websites bevatten vaak op maat gemaakte systemen (denk aan zo’n zoekmachine als Funda) of andere uitgebreide functionaliteiten (webshops als bij een CoolBlue of Bol.com). Of er spelen daarnaast bijvoorbeeld allerlei juridische en veiligheidsaspecten zoals bij banken, verzekeraars, overheid, etc.
Dit soort websites worden volledig op maat gemaakt door een uitgebreid team waarin verschillende expertises vertegenwoordigd zijn. Programmeren, design, user experience, strategie, project management en meer.
Hoe werkt het bij mij?
Een traject bij mij kost € 5.900 en duurt gemiddeld 8-10 weken. Daarmee ben je verzekerd van een gebruiksvriendelijke website die volledig aansluit op jouw wensen en eisen en die met je mee kan groeien. Ik neem alles uit handen; design, techniek, koppelingen, you name it. En zorg ervoor dat wat geautomatiseerd kan worden, ook geregeld wordt zodat jij er bijna niet meer naar om hoeft te kijken.
Verder kijken dan het mooie plaatje
Ik kijk verder dan alleen het mooie plaatje. Ik ben opgeleid als interactief vormgever (mbo) en heb ook communicatie en multimedia design gestudeerd (hbo). Ik ben dus opgeleid om websites van een ander oogpunt te bekijken. Naast design (wat ik ook uiteraard heb geleerd) kijk ik naar de gebruiksvriendelijkheid van een website, hoe je bezoekers er doorheen leidt, welke interactie ze hebben en wat dat betekent voor de indeling van een website ten opzichte van het design.
Website op maat
Ik ontwerp alles met de hand en begin met het schetsen van wireframes. Dat is een soort skelet van een website zonder plaatjes en tekst. Hiermee bepaal ik samen met mijn klant het doel en de flow van de customer journey. Dit zorgt ervoor dat het echte bouwen daarna veel sneller gaat omdat we al een duidelijk overzicht hebben van hoe het ontwerp er als geheel uitziet. Je krijgt bij mij niet zomaar een website, maar een gebruiksvriendelijke en goed werkende website op maat.
Nu alleen nog kiezen
Ik hoop dat je zo een duidelijker beeld hebt van de verschillende segmenten in de webdesign wereld. Dan is de volgende stap alleen nog het vinden en kiezen van de juiste webdesigner voor jou. Ik heb 2 podcasts die je daarbij kunnen helpen: podcast aflevering 81 – 6 tips voor het kiezen van een webdesigner en aflevering 94 – 5 skills waaraan een goede webdesigner moet voldoen.
En heb je interesse in een mogelijke samenwerking met mij; plan dan hier een gratis kennismakingsgesprek.
0 reacties