Voor de zoveelste keer kwam ik een oproep tegen in een groep waarbij stond dat er gevraagd werd om een branding en huisstijl, wat niet te mocht duur zijn maar wel met high-end uitstraling.
Ik zie dit bijna dagelijks in de Facebookgroepen voorbij komen. En er is niets mis met het feit dat je nog niet zo’n groot budget hebt en dat je dus niet een enorme investering kunt doen, nee hoor. Want iets moois hoeft niet altijd meteen een klap geld te kosten.
However………Wat ik hier vaak mis zie gaan zijn een aantal dingen:
- Branding en huisstijl worden in 1 zin genoemd.
- Vaak weet een ondernemer gewoon nog niet wat hij/zij nodig heeft.
- High-end en “goedkoop” deze combi gaat gewoon niet samen.
Branding en huisstijl worden in 1 zin genoemd
Ik hoop dat ik dit een beetje de wereld uit kan helpen. Branding is NIET hetzelfde als een huisstijl. Een huisstijl is een klein onderdeel van branding. Eigenlijk maar een topje van de ijsberg.
De huisstijl is eigenlijk iets wat als laatste komt. Want zoals ik het zie, heb je drie onderdelen binnen de branding. Want voor je ook maar uberhaupt gaat nadenken over de huisstijl moet je eerst nog het volgende bepalen voor je bedrijf:
- Brand Strategie: Je why, je positionering, je missie, de kant die je op wilt met je branding, je doelen, je ideale klant etc. Dit is de onderkant van de piramide. Je WHY. En dan niet je diepste persoonlijke why (uiteraard mag je die erbij doen als je dat leuk vindt) maar je merk- en kernwaarden. Waarom wil je dat uitstralen. Dit is echt DE basis voor ieder bedrijf. Zonder dit fundament kun je geen brand en/of huisstijl creëren.
- Creatieve Strategie: Nope, nog steeds geen tijd voor een huisstijl/logo etc. In deze laag van de piramide ga je nog verder op onderzoek uit. Hier kom je de HOE-vraag tegen. Hoe ga je, wat je bij laag nr 1 hebt bepaald, het inzetten. Denk hierbij aan content strategie, User Experience (hoe moeten mensen jouw merk ervaren), marketing strategie, funnels. Hoe ga je die klanten bereiken? Hoe ga jij je bedrijf in de spotlights zetten etc.
- Producten: Nú pas komen we aan bij het stukje visualiseren van je brand. Deliverables noemen we dit ook wel. Hierin ga je kijken naar WAT je nu precies nodig hebt om je brand tot leven te brengen. Je logo, je kleuren, lettertypes. Maar kijk verder dan het logo. Wat heb je nog meer nodig? Een magazine? Brochure, visitekaartjes, banners? Dit moet allemaal in lijn liggen, consistentie = herkenbaarheid.
Je logo is NIET je branding
Eigenlijk weet je nog niet zo goed wat je nodig hebt
Het feit dat ik heel veel oproepen zie en ook krijg, in de mail, waarin staat dat ze een huisstijl en branding zoeken of een logo o.i.d. is voor mij een signaal dat ondernemers het lastig vinden om te bepalen wat er nu precies nodig is voor hun onderneming. Naar mijn idee komt dat omdat het fundament dus niet op orde is.
Nu is dat niet zo’n probleem. Maar…het vinden van de juiste designer/branding expert wordt daardoor onzettend lastig. De prijsverschillen zijn gewoonweg enorm. Je kunt tegenwoordig voor 50 euro een logo laten maken door middel van een online programma’tje, lekker uniek ook! Maar moet jij je fundament eerst nog op orde hebben, dan kan dat variëren tussen de 2000 tot 10.000 euro. Afhankelijk dus van wat je allemaal nodig hebt.
Ik ben écht van mening dat je iets moet hebben dat jaren mee kan. Dat uitbreidbaar is, dat met je meegroeit en dus duurzaam! Het is een absolute no-go om ieder half jaar/jaar je huisstijl te veranderen. Consistentie = herkenbaarheid. En branding is écht een kwestie van een lange adem hebben en to show up, op welke manier dan ook.
High-end en goedkoop…deze combi mag gewoon niet
Laat ik vooropstellen dat er uiteraard voor ieder budget wel iets te vinden is. Wat ik al zei, tegenwoordig heb je voor 5 tientjes, bij een online logo maker, een logo. Maar alsjeblieft, doe dit niet. Ook niet om “even mee te starten”.
Ik blijf het herhalen: consitentie = herkenbaarheid. En tenzij jij een enorm budget hebt zoals Vattenfall en All-Secure (nu Allianz Direct), raad ik het echt af om constant maar te wisselen en “goedkoop” te beginnen.
Voordat je gaat roepen, jaaa maar ik heb een klein budget en ben net begonnen etc. Prima! Helemaal prima. Maar dan heb ik nog liever dat je het zelf doet, dan dat je het door een goedkoop bedrijf laat maken. Zonde van je geld.
Het grootste nadeel van dit soort goedkope bedrijven is, is dat de kans zeer groot is dat iemand anders hetzelfde logo heeft maar dan met een andere bedrijfsnaam eronder. Ze werken met standaard templates. Niks unieks aan. Dat vind ik nou echt zonde. Want jij bent uniek, uniek in wie je bent en zelfs uniek in wat je doet en wat je aanbiedt. Daar hoort een unieke identiteit bij! En niet eentje die van het internet is geplukt dat niets zegt.
Ik word altijd heel erg fel in dit soort dingen omdat ik het zoooo zonde vind van je geld en tijd. Dat betekent dat je na een jaar, al dan niet een half jaar, weer opnieuw moet kijken, want tja…past het dan nog wel. Het voelt niet meer zo goed? Vervolgens kwak je er weer geld tegen aan en een jaar later ben je nog steeds niet tevreden. Dat zien je klanten ook en raken het vertrouwen in je kwijt omdat jij je bedrijf niet serieus neemt.
Natuurlijk zijn er ook designers die het voor je kunnen doen. En ook daar is voor ieder budget wel iets wils. Maar ook hier waarschuw ik altijd, goedkoop = duurkoop. Als een designer zo weinig vraagt voor hetgeen ze leveren, moet je jezelf afvragen of het wel echt zo goed is.
Iets duur vinden is betrekkelijk omdat dit afhangt van jouw wensen. Hoe meer je nodig hebt, hoe duurder het wordt…logisch er zit ook meer werk in. Maar als jij nog niet goed hebt bepaald wat je nodig hebt, kan een offerte duurder uitvallen als je had verwacht. Overleg daarom altijd met de designer en wees duidelijk in je wensen. Want branding en een huisstijl dat zijn 2 verschillende dingen en hebben dus ook verschillende prijskaartjes.
Conclusie: een huisstijl staat nooit op zichzelf. Want daarnaast is een branding strategie noodzakelijk. Wil je high-end of heb je meer nodig? Verwacht dan ook een hoger bedrag. Maar dan mag je ook een designer/branding expert die echt met je mee denkt verwachten.
Heb je minder budget? Kijk dan goed wat je binnen dat budget kunt laten doen. Zorg dat je een goede klik hebt met je designer en overleg met hem of haar wat de mogelijkheden zijn. Maar wees je goed bewust in welke fase je zit en wat je dus nodig hebt bij die fase.
Ok, tot zo ver mijn tirade. Heb je vragen hierover, stuur mij een berichtje. Kan via mail, via FB en IG.
Ik ben ook benieuwd hoe jij hierover denkt en hoe jij hierin staat. Laat gerust een comment achter onder deze blog.
Tot de volgende keer!
0 reacties