Trends, wat moet je ermee? Net zoals in veel andere branches zie je ook trends bij webdesign. Logisch want iedere branche ontwikkelt zich door. Maar het lastige van trends is dat ze veranderen. En soms sneller dan je denkt. In deze blog lees je welke trends er momenteel spelen in webdesign en of ik ze aanraad of niet.
Design patronen
Ook in webdesign heb je korte en lange termijn trends. Korte termijn trends zijn zaken als kleuren die het ene jaar hip zijn en het andere jaar weer uit. Dat is typisch iets waar je in design weinig mee kunt, want je wil niet iedere jaar je website veranderen. Daarom kijk ik liever naar design patronen. Dat zijn trends die zichzelf bewezen hebben en meer lange termijn trends zijn geworden.
Welke lange termijn trends zijn er?
Maar welk lange termijn trends volg je dan? Om dat te bepalen is het belangrijk om vooraf een goede overweging te maken of een ontwikkeling voor jou interessant is of niet. Want niet alles is al ver genoeg ontwikkeld om direct toe te passen. Of voor iedere website en doelgroep geschikt. Tijd dus om die lange termijn trends van nu te duiken. Welke zijn interessant en welke zijn minder boeiend?
Trend 1. Darkmode / lowlight website – in de gaten houden
Je ziet het al op veel websites en apps zoals Nu.nl en Google Maps; de optie om de app in Darkmode te zetten. Handig voor als je ’s avonds de app bekijkt en geen zin hebt in fel licht of in de auto als je door een tunnel rijdt. Maar wat moet jij daar mee?
Je website ook in Darkmode beschikbaar maken is een flinke klus, want het heeft enorme impact op het design van je website. Alles moet namelijk leesbaar blijven. Dat verander je niet even tussendoor. Ik denk daarom dat deze trend voor veel websites nog te vroeg komt, maar in de toekomst wel interessant gaat zijn. Veel mensen vinden de Darkmode fijn omdat het rustiger is voor je ogen. We zien zoveel blauw licht op beeldschermen en zo verminder je dat. Een trend om in de gaten te houden dus!
Trend 2. Lazy loading – een blijvertje
Lazy loading is letterlijk ‘lui laden’ en dat is ook precies wat er gebeurt. Pas je lazy loading op je website toe, dan laadt je website een pagina in delen. Eerst hetgeen wat in beeld komt en het volgende deel wordt pas geladen als je er naartoe scrolt. Hierdoor laadt je website sneller en dat is fijn voor je website bezoeker. Die hoeft minder lang te wachten.
Dat laden ziet eruit als een soort animatie, er zit wat beweging in. En dat trekt de aandacht van je bezoeker (zie ook trend 3). Deze trend is al langer aanwezig en zeker een blijvertje omdat het de snelheid van je website verbetert en deze dynamischer maakt.
Trend 3. Animaties – voorzichtig mee omgaan
Zoals je bij trend 2 al las, trek je met bewegende onderdelen op je website de aandacht van je websitebezoeker ergens naartoe. Vandaar ook deze trend: animaties. Maar dit is er wel eentje om voorzichtig mee om te gaan.
Je moet hier namelijk niet in doorslaan en te veel willen animeren. Dan wordt het onoverzichtelijk, frustrerend en werkt het averechts waardoor je je websitebezoekers juist wegjaagt. Gebruik deze trend dus vooral op een subtiele manier de aandacht te trekken naar iets belangrijks. Don’t overdo it!
Trend 4. Voice – in de gaten houden
Voice kom je steeds meer tegen in onze digitale wereld. Denk maar aan apparaten als Google Home en Alexa, en de Google Assistent en Siri op smartphones. Ook spreken we steeds vaker WhatsApp berichten in, in plaats van dat we ze typen. En zo ontwikkelt voice zich steeds verder.
Een trend om in de gaten te houden. Ik verwacht dat dit zich ook voor websites steeds meer gaat ontwikkelen, zodat je makkelijker gevonden wordt als iemand een zoekwoord zegt tegen Google Home, Alexa of Siri om maar wat te noemen.
Momenteel zijn er nog niet veel goede tools op de markt om je website voice-gericht te maken. Of ze kosten de hoofdprijs. Ik ben dus heel benieuwd hoe zich dit de komende jaren verder gaat ontwikkelen omdat voice an sich echt een blijver is.
Trend 5. Neumorphism (skeumophism) – een blijvertje
Don’t worry, deze woorden hoef je niet te onthouden! Het is iets wat je waarschijnlijk ook wel kent, maar waarvan je niet wist dat het zo heet. Simpel gezegd betekent dit dat je bepaalde elementen een soort 3d vorm geeft, waardoor ze los komen van de achtergrond en echter overkomen.
Die huidige vorm is minimalistisch maar wel effectief. Door het gebruik van bepaalde schaduwen, lijnen en vormen, kun je aan een plat iets een 3d gevoel geven. Dit is bijvoorbeeld erg handig voor knoppen. Zo komen ze subtiel los van de achtergrond en vallen ze meer op. Daardoor snappen mensen sneller dat iets een knop is en dat er op geklikt kan worden. Het verhoogt dus de gebruiksvriendelijkheid en is zeker een blijvertje. Maar hou het wel subtiel en minimalistisch!
Trend 6. Comfortable colours / modern minimalistic – een blijvertje
Deze volgt mooi op dat subtiele en minimalistische van trend 5. Want minimalistische websites zien we steeds vaker terugkomen. Waar we rond 2000 zoveel mogelijk foto’s en linkjes en kleurtjes gebruikten, is dat tegenwoordig écht verleden tijd. We worden overspoeld met informatie, elke dag weer. Ons brein is snel moe of afgeleid. Mensen haken daarom snel af bij drukke websites met teveel keuzes.
En wat je juist wil, is een converterende website. In plaats van zoveel mogelijk op een pagina proppen (wat nog teveel ondernemers doen), moet je daarom vooraf keuzes te maken. Wat plaats je wel en wat niet?
Ook het design wordt rustiger en luchtiger. Met rustigere kleuren waardoor de site overzichtelijker en gebruiksvriendelijker wordt. En dat minimalistische design bevordert ook de snelheid. Hoe minder toeters en bellers, hoe minder je hoeft te uploaden en hoe minder geheugen van je hosting je gebruikt. Win-win zeg ik 😊
Trend 7. 3d elementen – skippen
3d elementen zijn eigenlijk de overtreffende trap van trend 5. En wat mij betreft daarom eentje om te skippen. Want net als met overdreven animaties, loop je hiermee het risico dat je je website te druk maakt. En dat is niet fijn om naar te kijken. Hou het liever subtiel en minimalistisch. Dat is veel effectiever!
En nu?
Wat moet jij nu met deze trends? Tja, dat is natuurlijk aan jou. Sommige trends hebben zeker de potentie om je website te verbeteren. Maar, ga ze niet blind volgen. Bedenk vooraf: komt het ten goede van de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van de site? En is het echt nodig of kan ik er mee wachten? Sommige kleine dingen kun je tussendoor oppakken en andere beter bij een echte opfrisbeurt van je website.
Gaat het je allemaal een beetje duizelen en kun je hier wel wat advies over gebruiken? Vraag dan een gratis kennismakingsgesprek aan. In zo’n gesprek sparren we samen over jouw website en kijken wat voor jou nodig is.
Veel succes!
PS. Meer weten over design patronen en trends, check dan deze podcast afleveringen:
• Podcast 33 over het contactformulier
• Podcast 59 over goed webdesign
• Podcast 60 over microcopy
0 reacties