Tegenwoordig zie je op elke website een banner of pop-up voorbij komen met de vraag of je de cookies wel of niet accepteert. Waar komen die cookies vandaan, wat kun je ermee en belangrijker nog, welke regels zijn eraan verbonden? In deze blog leg ik je dat allemaal uit.
Liever luisteren dan lezen? Je vindt hier een podcast over dit onderwerp.
Cookiemelding
Je kent het vast wel; je komt op een website en het eerste wat je ziet is de cookiemelding en het verzoek om die te accepteren. En als je ze accepteert, zie je regelmatig artikelen die je met online shoppen bekeken hebt in advertenties op social media of een andere website terugkomen. Dat komt allemaal door die cookies.
Wat zijn cookies?
Een cookie is een klein stukje unieke code dat een website in je browser opslaat als je die website bezoekt. Op die manier kan de website de verschillende bezoekers onderscheiden en herkennen als ze weer terugkomen. Met die cookies kun je o.a. gegevens opslaan en meten.
Verschillende soorten cookies
Er zijn drie verschillende soorten cookies:
- Functionele cookies: deze maken een website gebruiksvriendelijk voor de bezoeker. Ze onthouden bijvoorbeeld instellingen die handig zijn voor je volgende bezoek. Deze cookies slaan geen persoonlijke gegevens op en zijn altijd verplicht om te accepteren. Want daardoor werkt de website zoals ie hoort te werken.
- Analytische cookies: deze cookies meten allerlei zaken op een website, zoals het aantal bezoekers, hoe lang iemand op de website is gebleven, welke pagina’s bezocht zijn, welk apparaat een bezoeker gebruikt, in welke regio iemand zich bevindt, welke browser gebruikt wordt, etc. Deze gegevens vind je terug in tools als Google Analytics en zijn bij uitstek geschikt om je site mee te optimaliseren. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen die terug te leiden zijn tot een individu. Deze cookies mogen niet verplicht zijn dus toestemming vragen is verplicht.
- Tracking/marketing cookies: dit zijn de cookies die geplaatst worden om je surfgedrag te volgen. Bijvoorbeeld door social media en ander soortige platforms als jij daar een koppeling mee hebt gemaakt op je website of iets hebt ge-embed. Of door het bedrijf van wie je de website bezoekt, etc. Bedoeld om te zien welke producten of diensten jij op hun website hebt bekeken zodat ze je daarna een aanbieding hiervan kunnen tonen op een andere website. Hier worden soms wel persoonlijke gegevens opgeslagen bijvoorbeeld als jij een account hebt op de site. Deze cookies mogen niet verplicht zijn dus toestemming vragen is verplicht.
Waarom cookies
Deze cookiemeldingen komen voort uit de AVG – Algemene Verordening Gegevensbescherming. Die verordening is in 2018 echt ingegaan en die verplicht websites om van tevoren expliciet toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. En dat is natuurlijk vooral van belang bij die tracking cookies. Want daarbij worden echt persoonsgegevens opgeslagen en als website houder ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de gegevens van je website bezoekers.
Cookie regels
Aan cookies zijn verschillende regels verbonden:
- Je moet kunnen aangeven waarom, hoe en waar de persoonlijke gegevens voor worden gebruikt. Bijvoorbeeld: je promoot een gratis weggever met een Facebook advertentie en mensen ontvangen de weggever na het invullen van hun mailadres. Dat mailadres sla jij op in je mailinglijst in Active Campaign. Voor de gebruiker moet dan duidelijk zijn waarvoor ze toestemming gegeven. In dit geval naam en mailadres verzamelen voor mailing lijst.
- De sitebezoeker moet die toestemming ook makkelijk kunnen intrekken. Daarvoor hoort een kleine handleiding op de website te staan met uitleg hoe dat te doen. Die vind je (als het goed is) ook op sites die jij hebt bezocht en waar je toestemming hebt gegeven.
- Je moet je website bezoeker de mogelijkheid geven om te kiezen welke cookies wel of niet geplaatst mogen worden. Ze moeten cookies kunnen weigeren. Officieel mag je niet in een keer toestemming voor alle cookies vragen zonder mogelijkheid om te weigeren. En inderdaad, dit gebeurt niet overal. Er zijn nog steeds sites die je alleen kunt bezoeken na het accepteren van alle cookies, dus zonder weigerknop. Officieel is dit niet toegestaan.
Toestemming voor nieuwsbrief
Naast die toestemming voor het plaatsen van cookies, heb je ook toestemming nodig voor het toevoegen van mensen aan je mailing lijst. Met name in geval van een gratis weggever. De namen en mailadressen die je verzamelt mag je niet zomaar toevoegen aan je algemene mailinglijst. Daar moet je specifiek toestemming voor vragen. Bijvoorbeeld via een vakje bij het formulier of naderhand in je funnel via een aparte aanmelding. Betalende klanten mag je wel een nieuwsbrief omdat er dan sprake is van een ander soort relatie.
Terug naar jouw website
Heb jij een eigen website waar je tools als Google Analytics, een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief, een Facebook Pixel etc. op gebruikt? Dan ben je verplicht om toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies via een banner of pop-up. Met een WordPress website is dat vrij makkelijk. Er zijn een heleboel tools die je daarbij kunnen helpen.
Cookiebot
Mijn tooltip hiervoor is Cookiebot. Via de website maak je simpel een account aan. Daarbij geef je website op en Cookiebot scant vervolgens je site. De gevonden cookies worden dan direct in die verschillende categorieën geplaatst om via een pop-up op je website te tonen. Inclusief de optie om de categorieën aan en uit te vinken. Helemaal AVG-proof. Onder de 100 website pagina’s is de tool gratis. Daarboven ga je betalen. Zie voor verdere informatie de website van Cookiebot.
Cookies van derden
Heb jij een Facebook Pixel op je site? Embed je bestanden uit bijvoorbeeld Soundcloud, Vimeo of Spotify? Heb je een Active Campaign koppeling? Dan worden er automatisch third party cookies; cookies van derden geplaatst. Want Facebook, Google, etc. willen natuurlijk het gebruik. Die cookies vallen onder tracking/marketing cookies. Daar moeten bezoekers de keuze hebben om te accepteren of niet. Met zo’n plug-in als Cookiebot, regel je dat allemaal op een nette manier. Want uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor de cookies die via jouw website geplaatst worden.
Zorg dat het geregeld is
Dus check je website, kijk welke cookies via jouw site geplaatst worden en zorg dat je dat netjes via een banner regelt. Op die manier voldoe je aan de AVG en laat je aan je website bezoekers zien dat je je zaken op orde hebt. Wil je hier meer over weten? Kijk op CookieInfo voor specifieke cookie informatie of meld je aan voor mijn Facebook groep A piece of website. Daar kun je ook met al je vragen terecht.
0 reacties