A Piece of Website de Podcast

Aflevering 25:

Wat moet je niet doen met je website?

 

Een website kun je op veel verschillende manieren indelen en ontwerpen. Maar er zijn wel een aantal “regels” waar ze aan moeten voldoen om de website voor je laten werken. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde hierarchie, belangrijke onderdelen die terug moeten komen 

Lees de samenvatting 

Host 

Cheryl Porcelijn

Beluister ook op:

Spotify | Apple Podcast | Google Podcast

Samenvatting

Je stuurt mensen weg van je website, zonde!

Om maar meteen even met de deur in huis te vallen, stuur je mensen niet van je website af! Dit is natuurlijk iets wat ik al heel lang weet. Maar ook Marie hamert er op dat je je website moet gebruiken als website. En je dus je publiek niet moet wegsturen.

Wat bedoel ik met wegsturen? Ik bedoel het gebruik maken van linkjes waar door je bezoekers ergens anders heen gaan dan jouw website. Bijvoorbeeld: Facebook link, Linkedin link, Twitter, inschrijving voor een nieuwsbrief, blogs etc. Al deze links leiden jouw potentiële klant weg van je website. Zonde, want het kan zomaar zijn dat jouw klant net bezig was met iets aan te schaffen.

Jouw website moet dienen als informatiebron, salestijger en portfolio. De website moet er voor zorgen dat je klanten overtuigd met jou te gaan werken. Leidt ze daarom niet van je site weg, maar trek ze er dieper in.

Zet social media en andere afleidingen op de achtergrond.

U houdt van keuze? Wij niet.

Dit was ooit een quote van een radioreclame die ik nooit meer uit mijn hoofd krijg. Hij is al jaren oud maar in dit geval komt hij goed van pas. Want geef je bezoekers niet teveel keuze. Zeker als het gaat om je homepagina en je aanbod. De homepagina is het moment voor een goede eerste indruk en die krijg je maar één keer.

Wat moet je dan wel doen? Laat mensen langer op je website blijven door deze tools te gebruiken:

Gebruik een E-mail pop-up box.

Ik hoor het je bijna zeggen..neeee. Die vind ik irritant. Maar luister, wil je klanten of e-mailadressen of niet? Een pop-up om in te schrijven voor een nieuwsbrief of een gratis goodie, werkt. Het werkt. En als het werkt, waarom dan niet gebruiken? Je loopt zoveel potentiële klanten mis. Je kunt hier namelijk 20 keer zoveel e-mailadressen mee binnen halen. En uiteraard zorg jij er voor dat die pop-up niet irritant is.

Je kunt dat doen door de pop-up pas te laten zien na een paar seconden of, zoals ik heb gedaan, in beeld te brengen als ze bezoeker je website wilt verlaten.

Gebruik een sidebar met interne links om je bezoekers te laten “plakken”.

Een sidebar, zeker op een blog, kan een goede manier zijn om je bezoeker dieper je website in te trekken. In de sidebar kun je links kwijt van andere blogs of belangrijke onderdelen waar je je bezoeker naar toe wilt hebben.

Links die openen in een nieuwe tabblad zodat jouw website wel open blijft.

Gebruik je wel links naar een andere site of belangrijk artikel? Zorg dan altijd, maar alsjeblieft altijd, dat de link in een nieuw tabblad opent. Niets is zo vervelend als het klikken op een link terwijl je net iets anders aan het lezen was en die website weg is en je weer terug moet. Voor veel mensen is dat vaak al te veel.

Meten = weten

Hier heb ik het uiteraard over je website. Zorg er voor dat je iets van analytics of een ander meetsysteem hebt om je bezoekers gedrag te checken (vergeet niet om toestemming te vragen met cookies). Als je weet wat je bezoeker doet, of niet doet, dan kun je daar je content op aanpassen. Blijf het verbeteren tot je de gewenste resultaten krijgt. Op die manier gaat jouw website echt voor je werken en trekt het klanten binnen.

Zorg voor duidelijkheid

Zorg voor een duidelijk aanbod en laat meteen zien wat je doet, waarom je het doet en waarom mensen met jou een samenwerking moeten aangaan. Wees ook duidelijk in wie je aanspreekt. Spreek altijd je ideale klant aan. Je bezoeker merkt dan zelf of zij zich wel of niet aangesproken voelen. Op die manier krijg je klanten waar je heel graag mee wilt werken en die jou en je werk serieus nemen om daar voor te betalen.

GRATIS: Het succesrecept voor jouw eigen website – Geheime podcast

Heb jij mijn geheime podcast al beluisterd? Nog niet? Vraag hem dan hier aan. Geheel gratis!

In deze serie vind je het antwoord op de meest gestelde vraag: “wat heb ik nodig om een website te beginnen?”. Ook geef ik antwoord op de vragen: “Ik heb een website nodig, wat nu?” en “Waar moet ik beginnen?”.

Ik neem je mee in wereld van hostings, plugins en veel tips & tricks. Als je nu zoiets hebt van, wat zeg je nou? No worries, ik ga het je allemaal vertellen

Volg mij op: