Soms zijn het de kleine dingen die je website kunnen maken of breken. Denk hierbij aan je navigatie, de indeling van een homepagina, je portfolio of je contactformulieren. Vandaag ga ik het hebben over het footers. Wat moet er nou in een footer? Waar is zo’n “ding” voor? Dat leg ik je uit in deze blog.
Wat is een footer?
De footer staat onderaan je website. Een website opbouw bestaat als het ware uit drie blokken: de header (hier vind je de navigatie en de grote foto en/of slider), de content (alles wat je op je site zet) en de footer. Een footer is pas te zien wanneer je websitebezoeker helemaal naar beneden is gescrolld. Je laat dit op elke pagina zien van je website, het is een vast gegeven en zorgt voor eenheid.
Het is dus belangrijk dat je footer een geheel maakt van je site en er dus goed moet uit zien.Het is ook belangrijk dat je hier waardevolle informatie plaatst, niet alleen in de content dus. Wanneer je header en footer niet overzichtelijk zijn verlaten bezoekers eerder de website.
Wat moet er nou in een footer?
Ja, wat moet er nou in een footer? Dat is een goede vraag. Er is hier namelijk geen goed of fout in. Wat wel leuk is om te weten is dat je linkjes kunt plaatsen in je footer waardoor je beter gevonden kan worden in Google.
Ik heb een lijstje gemaakt met de punten die je in je footer kwijt kunt. Let er wel op, wat ik hierboven zei, zorg dat het boeiende informatie is of dat de footer er net zo netjes uitziet als de rest van je website.
Wat kun je in je footer zetten?
- Belangrijke documenten; soms wil je bepaalde documenten niet vol in je content of menu opnemen omdat je ze passen bij de inhoud. Je kunt deze documenten dus kwijt in je footer zodat ze wel vindbaar zijn. Ik heb het hier over de privacyverklaring, algemene voorwaarden of een disclaimer. Belangrijk, maar niet noodzakelijk om vol in het zicht te hebben. Puntje van aandacht: vanaf 25 mei is het verplicht om deze documenten op je website te hebben staan. Ideaal voor de footer.
- Meest recente blogs; Ik had al een klein beetje uitgelegd hierboven dat linkjes plaatsen in je footer een voordeel kan hebben op je vindbaarheid in Google. We noemen dit linkbuilding.
- Copyright + kvk-nummer; Dit is niet verplicht. De copyright raad ik je wel aan te plaatsen zodat je jezelf een soort van indekt als je iets op het internet tegenkomt wat van jouw is. Ik heb mijn kvk-nummer wel op mijn website geplaatst. Zo weet iedereen dat ik een officieel bedrijf ben en dat ze het kunnen opzoeken wanneer ze dat willen.
- Contactgegevens; deze stel ik altijd “verplicht”. Het blijft natuurlijk je eigen keuze maar je moet je websitebezoeker het zo makkelijk mogelijk maken. Dat kun je dus doen door je contactgegevens op te nemen als een vast gegeven in je footer. Zo hoeven ze nooit te zoeken en kunnen ze het op elk gewenst moment vinden.
- Social media buttons; Ik heb zelf ook een paar social media buttons in mijn footer opgenomen. En wat ik hiermee bedoel is ook niet meer neerzet dan alleen de icoontjes van het social media kanaal. Geen tijdlijn of iets dergelijks want hierdoor gaan mensen eerder weg van je site en dat wil je niet.
- Sitemap; het laatste punt want ik wil noemen is de sitemap. Dit is een overzicht van alle pagina’s op je website. Zet er alleen de allerbelangrijkste pagina’s in zodat je footer niet te lang wordt.
De lijst kan nog oneindig door gaan, maar deze punten zijn de meestvoorkomende onderwerpen in een footer.
Nu weet je wat er in een footer moet. Heb jij je footer een goed onderdeel gemaakt van je website? Zo ja, laat in een comment achter wat jij in je footer hebt staan en deel je website.
Meer tips?
Wil je meer tips ontvangen over websites en personal branding? Volg mij dan op Facebook.
Ik heb ook een leuk cadeautje voor je. Ontvang mijn gratis handboek “onmisbare tips voor je (wordpress) website”.
[mailerlite_form form_id=8]
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
handig dit overzicht. geeft mij nieuwe ideeën
Bedankt voor je reactie Joop!
Fijn dat het je helpt.
Groetjes!