Evenwicht tussen merkdoelen en budget – wat kost een branding?

jan 20, 2019

Wat kost een branding? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Want, brandings kunnen soms net zo veel kosten als een auto of zo weinig als een kop koffie. Dus wat krijg je als je meer betaald? En welke oplossing is voor jou en jouw onderneming geschikt, afhankelijk van de fase waarin je je bevindt. 

De kosten van een branding

De meeste designers baseren hun prijs van een branding op de waarde, tijd en (beschikbare) middelen. Elke branding is verschillend en daardoor iedere offerte ook.

Als ik jou vraag, wat kost een huis? Dan zou jij waarschijnlij zeggen “dat hangt er vanaf…”. Koop je een opknapper in the middle of nowhere of koop je een villa in een bosrijke omgeving? Het antwoord op de vraag is lastig zonder de benodigde informatie. Denk aan locatie, grootte, aantal (slaap-)kamers en badkamers, wanneer het is gebouwd en zo verder.

Dit zelfde principe geld voor een branding. De kosten zijn afhankelijk van bijvoorbeeld de ervaring van de deisnger, de stijl of type bijvoorbeeld een logo waar je naar op zoek bent. Het hangt er vanaf of je op zoek bent naar een professionele en unieke branding dat voor een langere tijd mee gaat. Of je bent op zoek naar een tijdelijke. goedkope en snelle oplossing tot je over kunt naar een professioneel design.

Een branding kan tussen de €200 en de €100.000 kosten. En daar zit dus een behoorlijk verschil tussen. Dus hoeveel moet je uitgeven aan een branding waar je van houdt? Met deze vragen kom krijg je meer duidelijkheid voor jezelf.

Wat heb je nodig van een branding?

Het is een goed idee om even wat huiswerk/onderzoek te doen naar wat een goede branding voor jou moet bevatten en wat voor werk het moet doen voor je bedrijf. Met een beetje onderzoek, kun je:

  • Kijken welke stijl het beste bij je past
  • Uitzoeken welke designer het beste bij jou, je onderneming en je stijl past
  • Een redelijk nauwkeurige schatting maken in wat je wilt, waardoor je tijd en geld bespaard tijdens correctierondes en eventuele toevoegingen.

Het is natuurlijk ook oke als je nog niet 100% weet wat je wilt. En eigenlijk is het soms ook beter om er met een open mind in te gaan en de designer jou te laten begeleiden tijdens het proces. Maar voor dat je een designer kiest, stel jezelf eerst de volgende vragen:

1. Ken jij je brand?

Een logo is een visuele presentatie van je branding, dat je helpt potentiële klanten jou makkelijker te laten herkennen. Maar een logo is maar een klein stukje van een branding. Als je een blijvende en emtionele band met je doelgroep wilt opbouwen, moet je tijd besteden aan het leren kennen van je merk voordat je iets gaat (laten) ontwerpen.

Het proces van een branding helpt je te begrijpen waar je bedrijf in de markt past. Het dwingt je specifiek te zijn over wie je wilt helpen en wat je anders doet in tegenstelling tot je “concurrentie”. Het helpt je er tussen uit te springen.

Start niet met het (laten) maken van een branding voor dat je weet waarom je bedrijf bestaat (je missie), wie je wilt helpe (ideale klant), wat je  doet (je aanbod) en hoe jij anders bent dan de anderen in dezelfde markt. Zonder antwoorden op deze essentiële onderdelen, verlies je tijd en geld op een branding dat er leuk uitzoek maar jouw bedrijf niet reflecteerd en het ook niet in lijn ligt met je ideale klant.

2. Uit hoeveel voorstellen wil je kiezen?

Ik adviseer, en doe dit overigens zelf ook, om uit maximaal 2-3 concepten te kiezen. Je hebt een paar opties om uit te kiezen maar het is niet overweldigend. hou in je achterhoofd, je designer zal meer dan 3 concepten ontwerpen maar zal daar zelf een selectie van 2 of 3 ideeën maken die”levensvatbaar” kunnen zijn. Als jij een goede en duidelijke briefing geeft voor het proces begint, dan zul je zien dat deze 2-3 logo’s al heel erg dichtbij bij het eindresultaat liggen.

3. Heb je een alternatieve versie van je logo nodig?

Veel mensen hebben een logo nodig dat ook op donkere achtergronden gebruikt kan worden (meestel een witte versie). Er zijn ook opties waarbij je een horizontale of verticale versie kunt gebruiken voor verschillende uitingen. Denk goed na over hoe je je logo wilt gebruiken (of hoe anderen het misschien doen) en wat je dus nodig hebt. Als je specifieke wensen hebt voor je logo geef dit dan van te voren door aan je designer zodat je iets opgeleverd krijgt wat je kan gebruiken.

4. Heb jij stijlgids nodig?

Ik zeg het tegen al mijn klanten en iedereen die mij benaderd: een logo staat niet op zichzelf. Een style guide, of stijlgids, kan je helpen om je branding consistent in te zetten, door vast te leggen wat je kleuren zijn, je lettertypes, je fotogebruik, texturen, patronen etc. Al deze elementen vallen onder de categorie visuele identiteit.

Het hebben van een stijlgids heeft meerdere voordelen maar het grootste voordeel is dat je alle informatie op een plek heb en je daardoor een eenheid creëert over al je marketinguitingen.

Wat is je budget?

Wanneer je beter weet wat je nodig heb, kun je gaan kijken naar je budget. Ik begrijp dat dit best een “enge” vraag is. Want misschien weet je niet wat je moet uitgeven en ben je bang dat je overschat of onderschat. Of je bent bang dat je designer aan het maximum van je budget gaat zitten. Veel mensen zijn sceptisch. Ze denken dat als je je budget kenbaar maakt, dat er meer gevraag wordt dan nodig is.

Waarom een budget opgeven een goed idee is

Wanneer je een budget op kunt geven, kan de designer in kwestie kijken wat hij/zij kan bieden wat betreft diensten. Daarbij komt dat ze ook kunnen aangeven of zij wel de juiste match zijn. Bijvoorbeeld: een persoon met een budget van €600 euro zal niet goed geholpen worden door en groter design bureau omdat het budget veel te laag is. Als het budget op voorhand bekend is kan zowel jij als het bedrijf aangeven of er wel of niet een match is, wat veel tijd kan schelen.

Een budget aangeven is ook handig omdat een designer dan op maat kan kijken wat er mogelijk is binnen dat budget, door te kijken naar verschillende opties. Als je bijvoorbeeld een krapper budget hebt, kun je kijken of je met 1 logo concept al uit de voeten kan i.p.v. 2 of 3. Meestal betekent dat hoe meer je investeerd hoe meer waarde je er voor terug krijgt.

Beginnen met een goedkoper logo

Zoals veel dingen in het leven, krijg je waar je voor betaald. Voor de meeste mensen zijn er een aantal dingen waar ze altijd geld aan zullen besteden omdat ze ze altijd gebruiken. Voor mij geld dat ik graag betaal voor een wat duurdere laptop omdat ik daarmee verwacht dat hij langer mee gaat en ik dus mijn werk goed kan blijven doen.

Veel startende ondernemers hebben vaak geen groot budget en beslissen daarom, om te starten met een goedkoop logo en wanneer ze geld verdienen, ze voor een professionele branding gaan. En dat begrijp ik. Maar…er zit een maar aan.

Veel mensen hebben het druk. Het professionaliseren van hun branding valt daardoor vaak op de achtergrond. Jaren gaan voorbij en ze hebben nog steeds dat “goedekope” logo dat ze nooit echt leuk hebben gevonden. Nu wordt het veranderen een stuk moeilijk want klanten herkennen die ondernemers al aan dat logo en ze hebben geld geinvesteerd in drukwerk zoals visitekaartjes etc.

Ik snap dat geld een ding is wanneer je voor het eerst begint, dus als je niet veel geld wilt uitgeven, raad ik aan om te werken aan een aangepast logo met een freelancer of afgestudeerde ontwerper, in plaats van een vooraf gemaakt logo te kopen dat volledig de plank misslaat. Een beetje meer betalen en op de korte termijn samenwerken met een professionele ontwerper, zorgt ervoor dat je een uniek logo krijgt dat nog vele jaren meegaat.

En als je dit artikel leest omdat je het logo dat je op Fiverr heeft gekocht wilt upgraden, vergeet dan niet om in uw budget de noodzaak om visitekaartjes en ander promotiemateriaal dat je hebt te wijzigen.

Hoeveel moet je betalen voor een branding?

Een branding is een belangrijk onderdeel bij het creëeren van een toonaangevend en herkaanbaar merk. Het juiste logo zal zichzelf vele malen terugbetalen en zullen de toekomstige kosten van een rebrand – of refresh – verminderen. Dus hoeveel wil je betalen? De waarde van een branding hangt af van de waarde die je bedrijf daaraan zal ontlenen.

Vergeet wat het zou moeten kosten want er is hier geen standaard voor. In plaats daarvan, bekijk:

  • Wat je zo willen betalen voor iemand die deze taken uit handen neemt?
  • Of het belangrijk voor je is dat je onderneming wordt ondersteund door een branding dat nog jaren mee kan?
  • Of het belangrijker is om een branding te hebben dat snel klaar is waarmee aan de slag kunt of is het belangrijker een branding te hebben dat volledig de visie van je onderneming ondersteunt?
  • Wat de consequenties zijn van het gebruik van een logo dat vergelijkbaar is met een ander bedrijf in uw branche (omdat het gekocht is van een goedkope site)?
  • Wat de consequenties zijn een branding dat niet de waarde van jouw boodschap communiceert?
  • Als je een rebrand nodig hebt voor alles wat het dan gaat kosten?
  • Zou de noodzaak om een rebranding te doen invloed hebben op jouw merkwaarde, herkening en verkoop?

Wat je ook beslist, stel je in voor succes door vooraf goed onderzoek te doen en weet hoe je jezelf wilt positioneren voor je iets gaat (laten) ontwerpen.

Vond je deze blog nuttig? Laat het mij weten in een reactie. Delen = lief

Als je hulp nodig hebt met je (nieuwe) branding en/of website en je denkt dat wij een goed team zouden zijn, dan hoor ik graag van je. Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media 

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *