Als je een mooie website hebt, betekent dat niet je er niets meer aan kan verbeteren ofwel optimaliseren. Want je wil dat je website zo optimaal mogelijk functioneert. Maar soms past je website niet meer bij jou en je bedrijf of is het geen samenhangend geheel meer door alles wat er in de loop der jaren veranderd is. Dan is het tijd voor een herontwerp. Je leest er meer over in deze blog.
Wat is wat
Herontwerpen en optimaliseren zijn 2 verschillende dingen. Bij herontwerpen, het woord zegt het al, laat je je website helemaal opnieuw ontwerpen. Bij optimaliseren bekijk je welke dingen beter kunnen en doe je kleine aanpassingen. Alleen is de scheidslijn soms vaag. Want als je teveel dingen moet aanpassen, is een herontwerp soms beter.
Factoren die meespelen
Er zijn een aantal vragen die je helpen bepalen wat voor jou de juiste keuze is:
- Kloppen de branding, boodschap en ideale klant op je website nog
- Wat vind je zelf van je website
- Wat is je budget
Hou die antwoorden in gedachte terwijl je verder leest.
Wanneer optimaliseren
Is het antwoord op vraag 1 ‘ja’? En ben je blij met je website? Dan kun je het beste kiezen voor een optimalisatie van je website om zo meer klanten aan te trekken, Bijvoorbeeld door de volgende punten aan te pakken:
- Zijn je teksten en je aanbod duidelijk
- Zijn je foto’s nog up-to-date
- Heb je duidelijke call-to-actions en vallen je knoppen op
- Is de flow op je website logisch en duidelijk
- Word je op de juiste onderwerpen gevonden in Google
Bij een optimalisatie pak je dit soort zaken op. Zo is je website weer helemaal up-to-date, word je beter gevonden in Google en maak je het websitebezoekers makkelijker om voor jou te kiezen.
Een website designer kan je goed adviseren welke verbeteringen er voor jouw site mogelijk zijn en welke kosten daarbij horen. Een website optimalisatie is over het algemeen goedkoper dan een nieuwe website ontwerpen en bouwen.
Wanneer herontwerpen en opnieuw bouwen
Een herontwerp is van toepassing als
- je branding, boodschap, aanbod en/of ideale klant/markt flink veranderd zijn
- je website je meer kopzorgen oplevert dan dat ie voor je werkt. Bijvoorbeeld omdat je functionaliteiten nodig hebt die niet mogelijk zijn. Je je schaamt voor je site. In een systeem gebouwd is waar je inmiddels vanaf wil (bijvoorbeeld Wix, Weebly of Jimdo en je wil overstappen naar een platform met meer mogelijkheden zoals WordPress)
In zulke situaties past je website niet meer bij jou, je bedrijf en je ideale klant. Er zijn dan teveel wijzigingen nodig of teveel problemen die niet te fiksen zijn met simpelweg wat zaken optimaliseren. Het is dan slimmer en fijner om met een schone lei te beginnen. Op die manier past de uitstraling van je website weer volledig bij jou én bij je ideale klant. En kun je weer heel wat jaren vooruit.
Je budget
Zoals je al las, speelt je budget ook een rol in de keuze voor optimaliseren of herontwerpen. Een nieuwe website is gemiddeld duurder dan een optimalisatie. Vooral als je voor een professionele webdesigner kiest. Zo iemand denkt met je mee, geeft advies en ontzorgt je van begin tot eind. Die begint niet direct met bouwen maar gaat eerst kijken wat het doel is van je website, welke functionaliteiten er nu (en in de toekomst) nodig zijn en bepaalt op basis daarvan de strategie en inhoud van je website.
Je verkoopmachine
Een succesvolle website kost tijd om te maken en dus ook geld. Maar dat levert ie vervolgens in veelvoud op. En dat is uiteindelijk waar je website voor bedoeld is. Een soort verkoopmachine die jou weinig tijd kost (en hoofdpijn). Belangrijk is dus dat je hiervoor een reëel budget bepaalt. Goedkoop is in dit geval vaak duurkoop. Maar je moet het natuurlijk wel kunnen betalen.
Advies nodig?
Wil jij weten of wat de beste keuze is voor jouw website? Boek dan hier een website analyse. Daarin kijk ik met je mee en vertel ik je wat strategisch slim is om te doen. Zodat jij weet waar je aan toe bent en wat voor jou de volgende stap is. Je vindt alle informatie hier.
0 reacties