Eerder dit jaar heb ik de naam van mijn podcast verandert en ik moet je zeggen; dat was best een dingetje. Ik merkte al een tijdje dat de naam van de podcast niet meer bij me paste. De naam belemmerde mijn creativiteit en zin om nieuwe podcasts te bedenken en op te nemen. En als je je hebt voorgenomen om 1 podcast per week uit te brengen, kan zo’n gevoel aardig in de weg gaan zitten.
Eerder dit jaar nam ik ook een podcast op over dit onderwerp, dus als je liever luistert dan leest, check dan hier de aflevering.
Klein of groot?
Gelukkig ging het bij mij alleen om de naam van mijn podcast en had ik er nog geen honderden opgenomen dus de verandering was klein en had geen mega impact. Een paar posts, een nieuwsbrief en een speciale aflevering waren voldoende om het te communiceren. Maar de naam van je bedrijf veranderen is een heel ander verhaal. Dan red je het niet met alleen een paar posts en een nieuwsbrief.
All Secure naar Allianz
Weet je de naamsverandering van vorig jaar verzekeraar All Secure naar Allianz nog? Die ging gepaard met een groots gelanceerde en lang lopende campagne. Want zo’n groot publiek is niet 1,2,3 gewend aan een nieuwe naam. Daar is een hoop communicatie en tijd voor nodig en het is belangrijk om mensen daar stap voor stap in mee te nemen.
Wat hebben ze bij Allianz allemaal gedaan:
- In de All Secur reclames waren Tim en Tom Coronel de hoofdpersonen. Die gingen niet mee naar de nieuwe naam dus de wijziging begon met een campagne om afscheid te nemen van hen en om de nieuwe naam aan te kondigen. Die campagnes hebben wel een paar maanden geduurd
- De complete huisstijl werd veranderd; logo, kleuren, merkboodschap. Dus dit betekent ook allemaal veranderingen voor website (zowel url als look-and-feel), briefpapier, nieuwsbrieven, klantportals, flyers, social media, bedrijfskleding en ga zo maar door
En dit zijn dan alleen de dingen die wij echt zien. Achter de schermen is natuurlijk nog veel meer gebeurd.
Uitgebreide strategie en planning
Zo’n naamsverandering doe je niet zomaar. Daar zit een uitgebreide strategie en planning achter. En natuurlijk hebben ze er bij Allianz een groot team voor en is er een flink budget voor uitgetrokken. Al die campagnes hebben denk ik wel een half jaar geduurd. Mensen zijn niet zomaar gewend aan een nieuwe naam.
Waar moet je zelf aan denken bij een naamsverandering?
Als jij na jaren je bedrijfsnaam wilt wijzigen, is het slim om het net zo serieus aan te pakken. Een naamsverandering is over het algemeen een big deal en doe je niet zomaar. Tenminste, dat is niet de bedoeling. 😉 Waar moet je allemaal aan denken:
- Neem je publiek mee: waarom ga je van naam veranderen, wat wil je ermee bereiken? Maar ook, maak je publiek nieuwsgierig en hou ze op de hoogte van ontwikkelingen, misschien kun je er zelfs een herlancering van maken? Geef sneak peaks van je nieuwe logo en kleuren en zorg dat ze net zo enthousiast worden over je nieuwe naam als jij bent. Als het mogelijk is, kun je er ook een leuke actie aan koppelen zoals een speciale weggeven, korting of iets anders wat goed bij jou past
- Maak een uitgebreide lijst van alle dingen waar je je logo en kleuren gebruikt en wat dus allemaal verandert moet worden; url, website, nieuwsbrief, e-mail handtekening, briefpapier, visitekaartjes, flyers/brochures, e-books en misschien zelfs de bestikkering op je auto of pennen die je gebruikt bij een training of meestuurt met een bestelling. Loop alles langs waar je nu je bedrijfsnaam (en huisstijl) gebruikt en vergeet niets
- Bepaal je budget. Je hebt gewoon geld nodig om dit allemaal te kunnen doen. Je kunt misschien veel zelf doen, maar ongetwijfeld zijn er zaken die je liever wil of kan uitbesteden. Nog los van materiaal dat besteld moet worden met die nieuwe bedrijfsnaam, logo en kleuren
Laat je niet afschrikken
En, denk je nu ‘wat een hoop werk, daar begin ik niet aan?’ Snap ik, maar laat je ook niet afschrikken. Soms kom je niet onder een naamsverandering uit. Zoals ik al vertelde stond de naam van mijn podcast mijn creativiteit en energie in de weg. Dus als jij merkt dat jouw bedrijfsnaam je belemmert om bijvoorbeeld nieuwe producten te ontwikkelen, dan is het belangrijk om dat gevoel serieus te nemen. Als iets niet meer past en je daardoor niet lekker meer aan je bedrijf kan werken, dan zeg ik ‘neem die sprong!’ Jij moet vol zelfvertrouwen kunnen ondernemen en een passende naam is daarbij enorm belangrijk.
Go for it!
Als jij helemaal achter je nieuwe bedrijfsnaam staat, kan dat echt in je voordeel werken. Je krijgt er nieuwe energie van. Het obstakel dat je tegenhield is weg en alles kan weer gaan stromen. En door die herlancering kun je ook jezelf en je bedrijf/product weer even extra in de picture zetten. Mooie manier om je klanten en volgers wakker te schudden. En wie weet levert het zelfs nieuwe klanten op. Dus als je het in elke vezel van je lijf voelt, go for it! Maar denk er goed over na, ook op strategisch gebied. En als je het niet alleen kunt, help ik je daar natuurlijk graag bij.
0 reacties