Als webdesigner ben je afhankelijk van je portfolio. Je laat zien wat je in huis hebt, wat je stijl en kracht is en hoe je werkwijze is. When executed well, kan het een echte (ideale-)klantenmagneet zijn.
Maar hoe waardevol ook… wat is het maken en bijhouden van je portfolio als webdesigner toch een rotklus 😅
In 4 stappen je webdesigner portfolio
Je bent niet de enige, ik vind het een van de lastigste onderdelen van mijn website. Ik ben liever voor klanten bezig! En als je een beetje op mij lijkt, dan herken je dit maar al te goed.
Daarom heb ik voor mezelf een opzet gemaakt waarin ik sneller en makkelijker een business case toevoeg aan mijn portfolio, zonder al mijn tijd en energie eraan te verliezen. Ik hou van versimpelen, mocht je dat nog niet in de gaten hebben.
Die opzet ga ik met je delen. Maar eerst…
Hoe kies je een project uit om als business case in je portfolio te doen?
De korte versie: kies de projecten waar jij het meeste plezier uit haalde en die je klant de meeste resultaten heeft opgeleverd.
De lange(re) versie: zoek projecten waar jou talent, niche of specialiteit uit blijkt. Ben je ontzettend goed in design, zorg dan dus dat dat aspect er mooi uitkomt in je business cases.
Ben je sterk in techniek en functionaliteiten? Kies dan de projecten waar dit goed naar voren komt.
Voor mij geldt bijvoorbeeld dat ik me bezighoud met designpsychologie en herontwerp van bestaande websites. Daarom is het logisch dat ik een voor- en een na-foto laat zien. Spits dus ook beeld en tekst toe op jouw specialisme.
Inhoud van een business case in je portfolio
Dit zijn de 4 onderdelen die een business case in je portfolio als webdesigner moet bevatten:
- Samenvatting van het project
- Design- en/of technische keuzes
- Resultaat: dus de opgeleverde website
- Call to action
Samenvatting
Beschrijf kort (rond 200 woorden) wie de klant is, wat die doet en hoe je klant het leven van diens klanten beter wil maken.
Geef vervolgens aan waarom deze persoon naar jou is gekomen, met welke hulpvraag en wat het beoogde resultaat was.
Ten slotte beschrijf je het doel dat jullie hebben gesteld voor de nieuwe of herontworpen website. In het laatste geval geef je ook een ultrakorte analyse van de oude website.
Design- en/of technische keuzes
Zie dit onderdeel als een mini-website-styleguide. Je vertelt hierin over je keuzes voor lettertype, kleuren, foto’s en dergelijke. Of bepaalde techniek en functionaliteiten.
Hou het kort, het doel van dit stuk is dat de lezer ziet dat je kan vertalen wat je in de samenvatting hebt gezet.
Schrijf ook bij elk onderdeel in één zin waarom je deze keuze hebt gemaakt, zodat de lezer jouw keuzes begrijpt.
Voorbeeld: je hebt gekozen voor een strak, maar dik lettertype voor de h1-kop, en voor een dunner lettertype voor h2 en h3. Daarover vertel je: “door in verschillende diktes te werken, krijgt dit lettertype een extra luxe dimensie”.
Resultaat: de opgeleverde website
Dit is de plek voor de mooie screenshots en mock-ups van de nieuwe website. Heb je een website herontworpen, plaats dan ook zeker een before-foto.
Begeleid de beelden met een beschrijving van je design- en technische keuzes, hoe ze bijdragen aan het doel van de website en welke resultaten de website voor je klant heeft opgeleverd.
Het liefste met een review van de klant zelf, waarin je de resultaten extra highlight.
Call to action
Als laatste voeg je een call to action toe, een manier waarop de lezer van je portfolio contact kan opnemen met jou.
Een business case roept herkenning op en je wilt het op dat moment zo gemakkelijk mogelijk maken om de volgende stap te zetten.
Zorg er dus voor dat de lezer vanuit je portfolio een kennismakingsgesprek kan inplannen of naar een contactformulier wordt geleid.
Jouw volgende stap
Probeer mijn opzet eens uit. Ik durf te wedden dat het schrijven van business cases voor je portfolio je een stuk minder tijd en energie kost.
In de opleiding voor webdesigners kan ik je helpen om je portfolio nog aansprekender te krijgen. Ik denk met je mee en we zorgen samen dat jouw portfolio je focus als webdesigner weerspiegelt.
Download hier de brochure met alle ins en outs over de opleiding.
En beluister mijn podcastaflevering over het maken van een goed portfolio voor webdesigners waarin ik je uitgebreider meeneem in dit proces, zodat je portfolio nog beter wordt.
Zo vertel ik je bijvoorbeeld wat je van tevoren moet verzamelen en klaarleggen om een business case sneller te kunnen schrijven.
0 reacties