Plan je website als een pro

sep 16, 2018

Of je nu je website zelf maakt of laat maken door een webdesigner, het geheim om een ijzersterke website op te zetten, met zo min mogelijk opstakels, hangt af hoe je het plant. Een template kiezen of een webdesigner benaderen zonder te weten wat je wilt bereiken zal leiden tot een frustrerend proces. Je website is een hulpmiddel en je moet weten wat je bouwt, wie het moet gebruiken, waarom het wordt gebouwd en hoe je van plan bent om het eindproduct te gebruiken. Voordat je begint met het bedenken van kleurenpaletten en het kiezen van afbeeldingen, moet je dus begrijpen hoe je wilt dat je website werkt en wat deze voor jouw bedrijf moet doen. In deze blog ga ik je uitleggen hoe je die frustraties kunt voorkomen en plan jij je website als een pro in vier stappen.

“Design is a funny word. Some people think design means how it looks. But of course, if you dig deeper, it’s really how it works.” — Steve Jobs

1. Waarom heb je een website nodig?

Als je puur en alleen een website nodig hebt, om het willlen van een site, wordt het weer de zoveelste kostenpost. Maar als je rendement op je website-investering (in leads en / of verkopen) wilt zien, moet dit worden gemaakt met een grotere marketing- en verkooptrechter in gedachten, dus met een doel.

In een eerdere blog leg ik uit waarom je een website écht nodig hebt. En zeker met social media, zien veel mensen een website als bijzaak. Maar eigenlijk moet er precies andersom gedacht worden. Social media is een bijzaak, om meer bereik te krijgen. Je website is dé plek waar je daadwerkelijk mensen klant kunt maken. Maar je moet wel goed van te voren bedenken wat het doel is en hoe je deze wilt bereiken. Met specifieke integraties, pagina’s en functies kun je een prachtige website neerzetten die voor jou werkt en een klantmagneet wordt.

Wat zijn je doelen voor je website?

  • Wat probeer je te bereiken door het (laten) bouwen van je nieuwe website? Wil je meer sales, is het om een passief inkomen te creeëren (zoals een online programma of webshop), om je werkproces te optimaliseren, of is er een andere reden?
  • Hoe snel wil je je doel bereiken?
  • Hoe lang wil je je website behouden? Wil je het onderhouden en updaten voor de komende vijf jaar en eventueel uitbreiden (met je mee laten groeien) of is het tijdelijk en wil je na een jaar een plan maken om hem te vervangen/herontwerpen?

Hoe kan je website je doelen ondersteunen?

  • Welke pagina’s, functies en integraties ondersteunen je sales processen, marketing processen of je bedrijfsdoelen? Wat heb je hier voor nodig?

Hoe veel is een nieuwe website jou waard?

  • Wanneer je met je website je doelen kunt bereiken, hoeveel is een website jou dan waard?
  • Wat is je ROI (return of investement), hoe snel heb je je investering er weer uit? Bijvoorbeeld, als je een doel hebt gesteld om via je website 10 x een programma te verkopen van €1000,- in een jaar, dan is een investering voor je marketing van ongeveer €3000 á €5000 prima te doen. Je kunt dit gebruiken voor zowel je website als voor advertenties. Want je investering verdien je binnen een half jaar al weer terug. Maar als je net start en je weet nog niet precies wat je gaat  verdienen, is die €3000 dan wel reëel? Dat is dan een gok die je neemt en aan jou de keus of je die gok waagt of dat je eerst alles goed op een rij hebt staan.

2. Wie gaat er gebruik maken van je website?

Een website maken is leuk, althans dat vind ik uiteraard. Maar je kunt gemakkelijk afgeleid worden door allerlei voorbeelden, leuke ontwerpen, technische snufjes etc. Je verliest daardoor het doel uit het oog. En ja, het is belangrijk dat je trots bent op je site, want je moet hem aan iedereen willen laten zien. Maar…als je waarde wilt gaan leveren aan je toekomstige klanten dan moet je keuzes gaan maken in hoe je website er uit gaat zien en hoe deze gaat werken. Dit geldt voor zowel de voorkant (wat de bezoeker ziet) als de achterkant (wat jij ziet).

Wie onderhoudt en update je website?

  • Wat zijn de mogelijkheden; geef je het uit handen (om je werklast te verlagen) of doe je het zelf?
  • Zijn er speciale functies of integraties die het makelijker maken om de website up-to-date te houden?

Wie bezoekt jouw website?

  • Ja, daar is-tie weer. Wie is jouw ideale klant?
  • Waar komen ze vandaan (Google, social media, advertenties)?
  • Welke uitdagingen, verlangen of vragen hebben zij als ze op je website terecht komen en kun jij die meteen beantwoorden?

Wat kun je doen om aan hun behoeften te voldoen?

Wat voor functies, content of afbeeldingen zorgen er voor dat…

  • Je website de juiste bezoeker aantrekt, die ideale klant?
  • Je websitebezoeker weet dat hij/zij op de juiste plek is belandt?
  • Je vertrouwen en expertise opbouwt? Denk aan testimonials, case studies of een portfolio.
  • Vragen en “zorgen” weggenomen kunnen worden voor men bij jou koopt? Denk hierbij aan veelgestelde vragen die je op voorhand al beantwoord, een beschrijving van het proces, kosten etc.
  • Dat het maken van een keuze of het nemen van een volgende stap super simpel is?

Plan je website als een pro Cprecision Designblog Cheryl Porcelijn

3. Hoe ondersteunt je website je marketing- en verkoopprocessen?

Welke acties wil je dat je bezoekers ondernemen op je website? Voor veel ondernemers is dat vaak het kopen van een dienst/product of het invullen van een aanvraagformulier (offerte of contactformulier). Dit zijn primaire of macro-conversiedoelen. Ze zijn je einddoel en vertegenwoordigen meestal een verkoop of een grote kans op een verkoop.

Allemaal leuk en aardig, maar in “real-life”, zijn veel websitebezoekers gewoon niet klaar voor een aankoop wanneer ze voor het eerst op je website terecht komen. Dus, om die doelen aan te vullen (om ze uiteindelijk te behalen), is het belangrijk dat je kleinere doelen bedenkt om de drempel te verlagen en ze kennis met je te laten maken. Dit noemen we secundaire of micro-conversiedoelen. Dit kan een inschrijving zijn voor een weggever voor je e-maillijst, het bezoeken van bepaalde pagina’s, een video bekijken of het lezen en delen van een interessant blogartikel.

Als je weet welke websitebezoeker interesse heeft getoond in jouw aanbod, kun je op verschillende manieren on top of mind blijven en waarde leveren aan deze mensen zodat wanneer ze er klaar voor zijn om een aankoop te doen, dat veel gemakkelijker gaat.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

  • Het sturen van waardevolle informatie of een weggever als je het e-mailadres eenmaal hebt.
  • Het “retargeten” van bezoekers van je website en hem een advertentie laten zien.
  • Een actie laten ondernemen door middel van een pop-up banner op je website of een chat.
  • Mensen aansporen om jou te volgen op social media.

Wat moeten je websitebezoekers doen volgens jou als ze op je website terecht komen?

  • Wat zijn je primaire doelen?
  • Wat zijn je secundaire doelen?
  • Hoe kun je on top of mind blijven bij de mensen die geïnteresseerd zijn in je aanbod en een van je secundair doelen heeft voltooid?
  • Welke content, functies of integraties heb je nodig op je website om die doelen te bereiken? Denk aan een e-mailmarketingsysteem.

4. Hoe ondersteunt je website jouw workflow?

Naast dat je website een geweldig marketingtool kan en moet zijn, moet je website ook beschouwd worden als een hulpmiddel voor het uitzetten van interne processen. Wat zou je op je website kunnen doen om de beleving en gebruiksvriendelijkheid op de site te verbeteren?

Je kunt bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen in je website opnemen of het downloaden/aanvragen van een gratis weggever automatiseren. Deze kleine onderdelen kunnen zowel jou als een websitebezoeker veel tijd besparen, zodat jij je kunt focussen op belangrijkere dingen.

Wat zou je website voor jou gemakkelijker maken?

  • Is er een manier die je kunt gebruiken op je website dat het proces binnen je bedrijf versimpeld, efficiënter maakt of dat tijd helpt te besparen?
  • Is iets wat je kunt implementeren dat pijnpunten zou kunnen verlichten? Je klanten beter kan ondersteunen of bepaalde processen kan automatiseren?

En nu jij

Mijn website was een flinke investering qua tijd maar het is mijn nummer 1 tool dat ik elke dag gebruik om mijn “merk”, brand, in the picture te zetten. Niet alleen dat, het laat mij ook in contact komen met nieuwe klanten. Dit is niet simpelweg een kwestie van geluk, dit is omdat ik daadwerkelijk heb nagedacht over wat mijn doelen zijn van mijn website met mijn ideale klant in mijn achterhoofd.

Nu is het jouw beurt de vragen te beantwoorden zodat ze jou kunnen helpen met het bouwen, of laten bouwen, van je website. Mocht je iemand weten die hier ook gebruik van kan en wil maken? Deel dan dit artikel, dat zou ik heel leuk vinden. Succes!

Meer tips?

Wil je meer tips ontvangen over websites en personal branding? Volg mij dan op Facebook of Instagram


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *