Mijn lessen van 6 jaar werken in de horeca

jan 11, 2022

Voor ik fulltime ondernemer werd, heb ik jarenlang in de horeca gewerkt. Daar heb ik veel geleerd en dat pas ik ook vandaag de dag nog toe in mijn eigen bedrijf. Welke lessen dat zijn? Je leest het in deze blog.

 

Bijbaantjes

Al op mijn 14e had ik mijn eerste bijbaantje bij de (toen nog) C1000. In de jaren erna heb ik nog wat andere baantjes gehad en op mijn 18e kwam ik bij een BBQ restaurant in Hillegom terecht. Er stonden grote houten tafels met in het midden een BBQ en gasten konden bij het lopend buffet de ingrediënten voor op de BBQ halen. Uiteraard was het in de zomer soms bloedheet met al die ronkende BBQ’s, maar in de winter was het natuurlijk top.

 

1. Goede klantenservice leveren

In al die jaren werken heb ik veel geleerd en op nummer 1 staat het leveren van goede klantenservice. Dit is zo belangrijk. Mensen kwamen in het restaurant voor de gezelligheid en om te genieten. Zij moesten het naar hun zin hebben. Daarom zorgden we er altijd voor dat gasten niets te kort kwamen. Vaste gasten kenden we op een gegeven moment bij naam en dan wisten we vaak ook wat ze het liefst dronken. Soms was er zelfs de afspraak dat we een drankje standaard bijvulden als het leeg is, zonder dat ze erom hoefde te vragen. Overdeliveren noemden we dat.

En dat doe ik ook graag in mijn eigen bedrijf. Klanten kunnen altijd bij me terecht met vragen en ik help ze graag. Door drukte ben ik misschien niet altijd even goed bereikbaar, maar ik beantwoord iedereen persoonlijk en zo snel mogelijk. Klanten mogen me bellen, mailen of appen. Wat ze maar willen. Ik zorg ervoor dat klanten zich op hun gemak voelen en geen vraag is te gek. En die manier van samenwerken zoek ik waar mogelijk ook met leveranciers zoals de hosting partijen van mijn website en van mijn podcast.

 

2. Iedereen is gelijk

De tweede les die ik leerde bij dat restaurant is dat iedereen gelijk is. De eigenaren van het restaurant werkten ook mee in de zaak. We hadden geen baas/werknemer verhouding en ieder had zijn eigen taak. Een van de bazen stond in de keuken, maakte desserts en zorgde voor het buffet. Een andere baas werkte mee in de bediening. Iedereen sprong bij waar nodig en er werden geen uitzonderingen gemaakt. Ook als je net startte, het maakte allemaal niet uit.

En die manier van werken vind ik ook in mijn eigen bedrijf ontzettend belangrijk. Mijn klanten en ik zijn gelijken. Natuurlijk, zij hebben hun expertise en ik de mijne, maar de een is niet beter dan de ander. Ik heb iets tegen autoriteit en hou er niet van als iemand zich beter voelt dan een ander. We doen het samen.

 

3. Hard werken

In de horeca is het hard werken. Als het druk is, heb je geen pauze want je kunt de gasten niet lang laten wachten. Het is aan het personeel om te zorgen dat zij blij naar huis gaan en een top ervaring hebben gehad. Dat werkt ook motiverend, want van blije klanten word je zelf ook blij. Dat geeft energie.

Hard werken doe ik nog steeds. Voor niets gaat de zon op en als je wat wil, moet je ervoor werken. En dat is tegelijk een valkuil want ik vind mijn werk zo leuk dat het behoorlijk verslavend is. Ik werk heel graag en dat gaat weleens ten koste van mezelf. Ik leer daar gelukkig van en breng waar nodig verbeteringen aan. Zoals een andere planning of een dag vrij in de week. Hard werken is prima, maar er moet wel balans zijn tussen werk en rust. Daarom nam ik uiteindelijk na 6,5 jaar afscheid van die bijbaan, want ik kon het niet meer combineren met mijn eigen bedrijf.

 

Met plezier terugkijken

Maar ik kijk nog steeds met veel plezier terug op die tijd en op de fijne samenwerking met mijn collega’s en bazen. En zo hoop ik ook dat mijn klanten na een traject terugkijken op de fijne samenwerking met mij. Want uiteindelijk is dat waar ik het voor doe. Zorgen dat mijn klanten blij zijn!

 

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

2 Reacties

  1. Esther Holten

    Goede klantenservice bieden en het overzicht houden zijn inderdaad belangrijke aspecten van de horeca. Gasten staan op de eerste plaats en moeten goed verzorgd worden. Je draagt immers bij aan de mooie herinneringen die iemand maakt in jouw zaak.

    Antwoord
    • Cheryl Porcelijn

      Hi Esther,

      dankjewel voor je fijne reactie.
      En inderdaad! Je draagt bij aan mooie herinneringen. Die zijn onbetaalbaar.

      Groetjes!

      Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *