Voice is een trend die zich snel ontwikkelt. In mijn blog over de webdesign trends van 2021 vertelde ik al kort iets over voice en de toepassing hiervan in webdesign. Het is daarom een kwestie van tijd voor we websites gaan optimaliseren voor voice. Wat betekent dit voor je website?
Praten tegen apparaten
We praten steeds meer tegen onze mobiele telefoon. We spreken Whatsapp berichtjes in en gebruiken apps als Google Assistent en Siri om dingen op te zoeken. Apparaten als Google Home en Alexa zijn ook populair. In plaats van zoekopdrachten intypen, vraag je het aan je telefoon of apparaat. Lekker makkelijk want het kost minder moeite.
Kijkje in de toekomst
Een mooi voorbeeld van wat je in de toekomst kan met voice, vind je hier. In dit filmpje zie je hoe de Google Assistant met behulp van spraak een afspraak maakt bij een lokale kapper. De Google Assistent belt dus zelf met de kapper en gaat voor jou het gesprek aan. De persoon aan de andere kant van de lijn heeft niet door dat zij een robot aan de lijn heeft. Een beetje creepy maar wel een super interessant voorbeeld van wat er al mogelijk is met zo’n spraak gestuurde tool. Mijn inner nerd wordt hier erg blij van!
Spraak gestuurde zoekopdracht
Die spraak gestuurde zoekopdrachten zijn al op steeds meer plekken mogelijk. Je hoeft je zoekterm niet meer te typen, maar drukt gewoon op het microfoontje om wat in te spreken. Dit zie je ook op google.com in de zoekbalk. Aan de rechterkant staat geen vergrootglas meer, maar een microfoontje. Je kunt dus al een spraak gestuurde opdracht geven. Net als in apps als Google Assistent en Siri.
Website optimaliseren voor voice
Wat moet jij doen om je website te optimaliseren voor dit soort zoekopdrachten? Als het goed is, niet zo veel. Het blijft nog steeds een kwestie van goed weten wat jouw bezoeker zoekt op je website. Denk bijvoorbeeld aan openingstijden als je een winkel hebt. In plaats van ‘openingstijden van (winkelnaam)’, vragen we ‘hoe laat gaat (winkelnaam) open?’. Google zoekt vervolgens het woord openingstijden op je website en geeft het resultaat door.
Schrijf voor je websitebezoeker
In principe hoef je dus niet je hele website om te gooien en nieuwe teksten te schrijven. Want je teksten schrijf je altijd eerst voor je websitebezoeker en niet voor de zoekmachines. SEO blijft belangrijk maar moet nooit het hoofddoel van je teksten zijn. Want als je je teveel op SEO richt, loop je het risico dat je teksten stijf en zakelijk worden met veel vakjargon. En dat is meestal geen tekst die lekker leest en waar jouw doelgroep blij van wordt. Schrijf zoals je praat en zet je klant centraal. Dat past ook veel beter bij die spraak gestuurde opdrachten.
De voorleesfunctie
Een andere mogelijkheid van voice is het laten omzetten van tekst naar spraak, oftewel de voorleesfunctie. Op grote websites zoals Buienradar, de Telegraaf en Nu.nl is deze mogelijkheid er al en ik verwacht dat je dit steeds vaker gaat zien. Helaas zijn deze tools nu nog duur maar naarmate dit meer gebruikt gaat worden, verwacht ik dat er meer en goedkopere tools op de markt komen.
Voor iedereen toegankelijk
Dit soort ontwikkelingen zijn belangrijk want ze zorgen ervoor dat websites voor nagenoeg iedereen bruikbaar zijn en dat er geen mensen meer buitengesloten worden. Denk aan mensen die slechtziend of blind zijn, dyslexie hebben of die niet goed kunnen lezen. Met een voorleesfunctie bereik je mensen die normaal gesproken lastig met websites en geschreven tekst uit de voeten kunnen. En dat kan zomaar (een deel van) jouw doelgroep zijn. We noemen dit ook wel inclusive design, omdat je voor iedereen toegankelijk bent.
Voice is here to stay
Dit soort ontwikkelingen zorgen ervoor dat voice steeds belangrijker wordt en een steeds grotere rol gaat spelen in de technieken die we gebruiken. ‘Voice is here to stay’ zoals trendwatcher Igor Beuker dat zo mooi zegt. Super interessant wat mij betreft dus ik blijf deze ontwikkelingen zeker volgen en regelmatig iets over delen.
Waaauw! Geweldig, die voorbeelden! Creepy en awesome tegelijkertijd, vooral die ‘hmm-mm’ ook tussendoor.
Hey Anne,
jaaa. Het is echt creepy. Straks hoor je helemaal niet meer dat het een robot is.
We gaan daar zeker meer naar toe. En ook websites zelf. Heel interessant allemaal.