Wanneer je op zoek bent naar een webdesigner, wil je uitkomen bij iemand waar je ook echt wat aan hebt. En die een website oplevert waar jij wat aan hebt. Om te zorgen dat je die vindt is het belangrijk om kritisch te zijn, te vergelijken en verder te kijken als je twijfelt. Dus hoe weet je of iemand een goede webdesigner is?
Niet alleen een leuk plaatje
Een goede webdesigner kijkt verder dan alleen het leuke plaatje. Een website is namelijk zoveel meer dan een online visitekaartje. Een website is een marketingtool. Het is tegenwoordig heel simpel om een website in elkaar te zetten door het grote aanbod van templates. Daardoor schieten webdesigners als paddenstoelen uit de grond en is er voor elk budget wat wils. Klinkt fijn, maar daar zitten ook risico’s aan vast.
Risico van template websites
Sommige webdesigners willen namelijk vooral snel geld verdienen en leveren binnen een week een template website op. Maar templates, en zeker de gratis versies, zijn over het algemeen niet geschikt voor groei. Je kan niet altijd zomaar iets veranderen aan het ontwerp. En als je in de toekomst een nieuwe functie wil toevoegen, wordt dat niet altijd ondersteund. Daarbij zijn standaard templates zelden ingericht op conversie. Ze zien er vooral mooi uit, maar bevatten weinig strategie.
Maatwerk
Van een goede webdesigner kun je dus maatwerk verwachten. Iedere ondernemer is anders, ieder bedrijf is anders dus met een one size fits all-oplossing kom je er niet. Dat wil niet zeggen dat goede webdesigners nooit met templates werken. Als ze dat wel doen, zullen ze alleen altijd in staat zijn om die templates op maat aan te passen aan de gewenste strategie. Zelf werk ik niet met templates want ik heb daar in het verleden vervelende ervaringen mee gehad. Ik ontwerp en bouw altijd alles op maat.
Advies geven
Een goede webdesigner kijkt dus niet alleen naar dat plaatje, maar ook naar de gebruiksvriendelijkheid, het doel van de website, de indeling, de snelheid, etc. Ze kijken strategisch met je mee, geven advies, komen met oplossingen en geven aan wat mogelijk is. Jij mag altijd meedenken en de webdesigner geeft vervolgens aan wat wel of niet handig is en wat de mogelijkheden zijn. Dus als een webdesigner tegen jou zegt ‘nee hoor, dat moet je niet doen’, maar hij of zij komt vervolgens ook niet met een alternatief? Kijk dan vooral even verder.
Zelf kunnen aanpassen
Maatwerk betekent niet dat je niks zelf kan aanpassen. Wat mij betreft levert een goede webdesigner altijd een website op waarin je zelf kleine aanpassingen kan doen. Anders moet je daarvoor namelijk altijd iemand inhuren (misschien diezelfde webdesigner) en dan lopen de kosten flink op. En daarbij ben je dan qua tijd ook altijd van iemand anders afhankelijk. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om het uit te besteden, maar dat is dan een keuze die je zelf maakt en niet een waartoe je gedwongen wordt door de manier waarop je site gebouwd is.
Nee zeggen
Advies geven gaat trouwens verder dan vertellen wat er mogelijk is en welke tools je daarvoor kan inzetten. Het betekent ook dat webdesigners soms nee moeten zeggen. Bijvoorbeeld omdat een nieuwe website niet in hun eigen planning past. Kwaliteit boven kwantiteit. Of omdat een potentiële klant nog niet toe is een aan nieuwe website en het slimmer is als hij of zij eerst een aantal andere dingen op orde krijgt.
Voorbeeld uit de praktijk
Dit heb ik onlangs ook ervaren. Ik sprak een onderneemster in de kunstsector met hele mooie ambities en een website die aan een herontwerp toe was. Tijdens het gesprek bleek echter dat zij daar nog helemaal niet klaar voor was. Er speelden nog allerlei zaken achter de schermen die haar aandacht vroegen en ook het budget ontbrak. Mijn advies was daarom om eerst alle dingen op te lossen die er speelden zodat er overzicht kwam. En om een spaarpotje te gaan maken voor die nieuwe website.
Het gaat niet alleen om geld
Zo’n voorbeeld klinkt commercieel misschien raar, maar het gaat hierbij niet alleen om geld. Mijn advies was namelijk een enorme opluchting voor deze onderneemster. Ze was blij te horen dat er nog even mee kon wachten. Ik sta voor kwaliteit en ik zag en hoorde dat dit was wat ze nodig had. Dan wil ik niet iets minder goeds leveren voor een lagere prijs. En kies ik er bewust voor om dit project voorbij te laten gaan en af te wachten of het later alsnog bij me terugkomt als het wel past.
Geld is energie
Natuurlijk is er niks mis met geld verdienen. Als ondernemers hebben we geld nodig om te investeren in onszelf en in anderen. Geld is energie. Maar wat mij betreft kiezen goede webdesigners hierbij dus altijd voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Want door een goede website kun jij als ondernemer de mensen bereiken die hard op jou zitten wachten. En zo wordt de wereld steeds een beetje mooier.
Ben je na het lezen van deze blog benieuwd hoe je zo’n goede webdesigner kan vinden? In podcast 81 hoor je 6 tips. En natuurlijk kun je ook altijd bij mij terecht. 😉
0 reacties