Een van de vragen die me onlangs werd gesteld op Instagram was ‘hoe kom jij aan je klanten?’. Een leuke vraag die ik graag beantwoord. Inmiddels ben ik al ruim 10 jaar fulltime ondernemer en de learnings en tips deel ik graag met je. Een van de belangrijkste tips: ben jij ondernemer en zoek je nieuwe klanten? Vertel je netwerk waarvoor ze bij jou moeten zijn!
Benader elke dag 7 mensen
Die tip kreeg ik jaren geleden van de allereerste coach bij wie ik een traject deed. Ze zei: stuur de komende week elke dag minimaal 7 mensen een bericht via LinkedIn. Ik was daar niet super actief maar ik had wel een aardig netwerk opgebouwd. Braaf als ik ben, heb ik zoveel mogelijk mensen een persoonlijk bericht gestuurd via LinkedIn. Met resultaat! De opdrachten schoten door het dak.
Je netwerk is groter dan je denkt
Zo’n tip is ideaal als je net begint en nog flink aan je naamsbekendheid en portfolio moet werken. Een netwerk heb je altijd; denk aan familie, vrienden, oud-collega’s, oud-klasgenoten, kennissen, buren. Noem maar op. Je kent altijd veel meer mensen dan je denkt en die mensen kennen weer andere mensen. Door die berichten kwam de ene na de andere samenwerking binnen en een aantal daarvan zijn nu jaren later nog steeds klant of ik werk op een andere manier met hen samen.
Portfolio opbouwen
Mijn bedrijf was ik al wat jaren voor dat coachtraject gestart. Tijdens mijn mbo-opleiding hadden we een semester over ondernemen en dat vond ik fantastisch. Met de opdrachten die ik vanuit mijn opleiding deed, bouwde ik mijn portfolio op. Die had ik nodig om stages te vinden. Tijdens die stages kreeg ik weer meer opdrachten en ook die voegde ik toe aan mijn portfolio. Vervolgens schreef ik me 2 jaar na dat semester in bij de Kamer van Koophandel en startte ik officieel mijn bedrijf.
Mond-tot-mond reclame
De eerste jaren kwamen de opdrachten vooral uit bekende kring. Via karate waar ik toen heel actief was, via mijn vader die het aan iedereen vertelde die hij tegen kwam en via andere mond-tot-mond reclame. Ook werkte ik een tijdje als freelancer voor het bedrijf waar ik tijdens mijn hbo-opleiding stage had gelopen. Dat ging echter steeds meer botsen met mijn werk voor andere klanten en daardoor liep ik tegen wat blokkades aan. Zo kwam ik bij die eerste coach terecht.
Klanten via coaching trajecten en trainingen
Na die coach groeide ik langzaam door en volgde ik meer coaching trajecten en trainingen. Ik heb wat dat betreft ontzettend veel geïnvesteerd in mijn bedrijf. Natuurlijk zat er af en toe ook een training of traject bij waar ik minder positief op terugkijk, maar dat hoort er een beetje bij. Maar wat ik wel uit elk traject gehaald heb, zijn klanten! Soms waren dat andere cursisten maar soms ook de coach zelf. En ook met veel van hen werk ik nog steeds samen.
Het spoor bijster
Ondanks al die positieve resultaten was ik in 2019 het spoor bijster. Ik had mijn vaste klanten nog wel maar dat was niet voldoende. Ik bood toen echt van alles aan om maar nieuwe klanten binnen te halen. Ik deed branding en startte een academy voor ondernemers die zelf hun website wilden bouwen. Ik gaf webinars en challenges en adverteerde daarvoor veel op Facebook. Zonder resultaat. Wat nu?
Focus terugbrengen
Omdat het zo niet verder kon, ging ik kritisch kijken naar waarom er geen nieuwe klanten binnenkwamen. En ik ontdekte dat ik mijn doelgroep in de war bracht. Want waarvoor moesten ze nu eigenlijk bij mij zijn? Dat grote aanbod werkte averechts en dus ging ik schrappen. Geen branding, academy, challenges en webinars meer. De focus ging terug naar de basis: webdesign. Datgene waarvoor ik ben opgeleid.
Hallo nieuwe klanten!
Doordat ik mijn aanbod weer duidelijk had, snapte mijn publiek weer waarvoor ze bij mij moesten zijn. Voor unieke websites op maat die klanten opleveren. En zo kwam de trein weer op gang. Ik ben mijn oude kennis weer gaan ophalen, in de boeken gedoken en me echt gaan specialiseren in strategisch webdesign. Met mijn design achtergrond kan ik mooie ontwerpen maken en doordat ik veel verstand heb van strategie weet ik precies waar je slim dingen plaatst, hoe je een goede route door een site creëert en hoe je een site indeelt op basis van een doel.
Specialisatie leidt tot succes
Door die specialisatie te kiezen was 2020 direct mijn beste jaar en 2021 wordt zelfs nog beter. En ik ben nog lang niet uitgegroeid. Dat voel ik aan alles. Het is een flinke reis geweest maar ik ben er ontzettend dankbaar voor. Dus als jij net begint en flink wil groeien; stuur je connecties een bericht en laat ze weten wat je gaat doen. En specialiseer! Val niet in de valkuil om heel veel te willen doen. Dat levert keuzestress op bij je publiek en daardoor gaan ze sneller naar iemand anders die wel een duidelijk aanbod heeft. Het specialiseren was voor mij de sleutel naar succes.
Maar vooral; geef niet op!
En wat natuurlijk het allerbelangrijkste is; geef niet op. Als je berichtjes gaat versturen, krijg je ook vaak nee te horen. Maar er zullen mensen bij zijn die ja zeggen. En daar haal je ontzettend veel energie uit. En daarbij; nee hoeft niet voor altijd nee te zijn. Het kan later nog een ja worden als het wel uitkomt. Dus hou vol en laat je niet uit het veld slaan. You got this! 😉
0 reacties