Hoewel branding en marketing in dezelfde lijn liggen, ze zijn niet hetzelfde.
Ik begrijp maar al te goed dat de woorden “branding” en “marketing” verwarrend kunnen zijn over wat ze nu écht betekenen. We roepen deze woorden maar te pas en te onpas wanneer we het hebben over ondernemingen, logo’s en promotie camapagnes. En hoewel deze worden vaak samen komen, betekenen ze dus niet hetzelfde.
Ik maak mij wel eens zorgen om de ondernemers die al hun geld en energie steken in hun marketing terwijl ze nog geen duidelijke branding hebben die de rode lijn in de marketingstrategie hoort te zijn. Dus is het nu tijd om even wat dingen te verduidelijken. Waar het stuk branding is het zijn, is marketing het stuk doen. Wat ik ook altijd tegen mijn klanten zeg, een branding is meer dan een logo, het is wie jij bent en wat je boodschap is. En marketing is de strategie erachter, hoe ga jij je klanten bereiken met dit verhaal.
Wat is een branding?
Branding gaat over het bepalen van je zakelijke doel, jecultuur en je kernboodschap (je Why) om een bepaalde invloed uit te oefenen op het gevoel van je ideale klant wanneer ze bij jouw bedrijf terecht komen. Tenslotte bekijken we, bewust of onbewust, merken op basis van onze ervaringen met dat merk.
Wanneer we het hebben over branding, hebben we het over het definiëren of opnieuw definiëren van de kernboodschap van een bedrijf om de gebruikerservaring te beïnvloeden.
Je branding wordt gedefinieerd door:
- Je missie of je doel, vaak je why (Waarom ben je deze onderneming gestart? Welke waarde lever je? Welke resultaten haalt men bij jou?)
- Je merknaam (en de ondertoon of betekenis hiervan)
- Je klanten (naar wie communiceer je?)
- Je waarden (waar sta je voor? Wat is belangrijk voor jou? Ook wel je visie)
- Jouw Unique Selling Point (wat maakt jou anders dat je concurrentie? Wat maakt jou uniek?)
- Je visuele stijl (je kleuren, lettertypes, beeldmateriaal en andere grafische elementen en hoe deze consistent zijn ingezet).
- Je “tone-of-voice” en schrijfstijl (hoe spreek je je klanten aan, gebruik je “je” of “u”? En hoe schrijf je naar je klanten?)
Waarom is branding zo belangrijk?
Het helpt je de juiste klanten en, eventueel, werknemers aan te trekken die jouw visie delen
Terwijl mensen zeggen dat tegenpolen elkaar aantrekken, blijkt uit studies dat we voorkeur geven aan mensen die op ons lijken. Als je even zoekt op Google, zul je veel interessante en enkele verontrustende artikelen vinden waaruit blijkt dat we worden aangetrokken door partners die onszelf spiegelen. Belangrijkste punt hieruit: we willen in de buurt zijn van mensen die onze overtuigingen, waarden en idealen delen. Hetzelfde denkproces kan worden toegepast op branding. Een duidelijk doel en een gedefinieerde reeks waarden helpen zowel klanten als potentiële personeelsleden om te beslissen of ze zijn afgestemd op waar jij voor staat. Dit kan je verbinden met personeel en klanten die ondersteunend, loyaal en gelijkgestemd zijn.
Een goede branding zorgt voor een plek in het geheugen
Een sterke visuele identiteit, toon en boodschap kan je helpen om boven je concurrentie uit te steken. Als je weet waar je voor staan en alle punten voor je klanten dezelfde kanten op wijzen, zullen je klanten je na een tijdje onthouden hoe jij er uit ziet en hoe je ze laat voelen. Regelematig, consistent en positieve interacties met je merk kan helpen om vertrouwen op te bouwen, een relatie aan te gaan met je klant.
Het geeft je focus en richting
Het werkt veel fijner als jij, en je personeel, duidelijkheid hebt over je boodschap, je branding en waar je voor staat. Het duidelijk hebben je boodschap (je why) helpt je om keuzes te maken op meerdere fronten van je bedrijf zoals het aannemen van personeel, marketing, samenwerking en eventuele sponsors.
Wat is marketing?
Marketing is een verzamelnaam voor het beschrijven van tools en processen die je gebruikt om je boodschap te verspreiden. En omdat elke boodschap uniek is, is een marketingplan ook voor ieder bedrijf uniek.
Je marketing tools zijn bijvoorbeeld:
- Een website in lijn met je branding
- Unieke foto’s of beeldmateriaal (gemaakt door een professionele fotograaf)
- Visitekaartjes en andere fysieke uitingen in lijn met je branding
- E-mailtemplates (nieuwsbrief) of een e-mailhandtekening in lijn met je branding
- Drukwerk voor promotie (posters, flyers, etc)
- Digitale brand uitingen zoals voor je social media en advertenties.
Een marketing proces kan bestaan uit:
- Social media marketing
- Content creatie (blog, vlog of podcast)
- Nieuwsbrieven
- Advereten (tv, radio of online)
- SEO (je website vindbaar maken voor Google)
Waarom is marketing zo belangrijk?
Het connect jouw merk aan je doelgroep
Marketing is hoe je jouw boodschap communiceert op micro niveau. Het is de website, de tv reclame, Instagram posts en productverpakkingen (wat er natuurlijk ook van toepassing in), dat direct aansluit op je doelgroep. Een duidelijke merkidentiteit hebben is geweldig én essentieel – het is het “lef” van je bedrijf – maar het is vrij nutteloos als alleen je moeder en haar kat weten dat het bestaat. Marketing helpt mensen jouw kernmerkboodschap te ontdekken.
Je kunt feedback ontvangen over je merkperceptie
Het interessante aan branding is dat je er een complete strategie aan kunnen over hoe je jezelf presenteert, uiteindelijk gaat het er om hoe jouw doelgroep je merk ervaart. Wanneer je je merk de wereld gaat in gaat gooien, kun je zien hoe het wordt waargenomen en kun je stappen ondernemen om de koers te corrigeren als het niet overeenkomt met je publiek op de manier zoals je gepland had.
Branding vs. Marketing in een notendop
Terwijl dus veel van ons de woorden branding en marketing over maar “tegen aan gooien”, zijn ze dus niet hetzelfde. Branding is een proces van het definieren van je boodschap, je why, visie, missie en dit visueel uiten. Marketing is het doen, het gebruiken van bepaalde tools en processen om je boodschap naar je doelgroep toe te brengen, om je boodschap de wereld in te gooien. Hoe jij je branding en marketing strategie inzet bepaald hoe jouw klanten je bedrijf zien of ervaren, de waargenomen waarden. Deze waarden is jouw “branding”, jouw klanten die begrijpen wat jij doet en ze aanbiedt. En uiteindelijk geeft hun mening de doorslag voor succes, of niet.
De connectie tussen marketing en branding betekent dat je merkstrategie je marketing zal informeren en feedback van je marketing zal je merkstrategie informeren. Dat is waarom je ze beide wilt verfijnen en ze lekker wilt neuriën. Maar onthoud: branding en marketing zijn beide cyclisch, niet lineair en vereisen voortdurende inspanning en aanpassing in de loop van de tijd wanneer je meer te weten komt over jouw bedrijf en klanten.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Heb je nog vragen? Stel ze in de comment hieronder?
Wil jij aan de slag met je branding?
[mailerlite_form form_id=10]
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties