Een subdoel op je website hebben, is minstens zo belangrijk als een hoofddoel. Je subdoel is het vangnet voor de potentiële klant die nog net niet toe is aan jouw oplossing voor hun probleem.
De rol van een subdoel
Laten we eerlijk zijn met elkaar: 98% van de websitebezoekers vertrekt van de site zonder te converteren, oftewel: te kopen. Of welk doel de website heeft. Daarom is het belangrijk om naast het hoofddoel, ook een subdoel te presenteren. Voor de bezoekers die er nog niet klaar voor zijn.
Een subdoel is misschien ‘maar’ een secundair doel, maar wat mij betreft net zo belangrijk als het hoofddoel. Je kan daarmee de bezoekers die nog niet klaar zijn om te kopen een andere weg laten inslaan om kennis met je te maken (lees: om van je te gaan houden).
Voorbeelden van een subdoel op een website
Dit wordt een lekker concrete blog. Ik ga drie voorbeelden van hoofd- en subdoelen noemen zodat het voor je gaat leven.
Voorbeeld 1: website van een voedingscoach
Deze voedingscoach richt zich op mensen die nooit echt geleerd hebben om na te denken over voedzame en diverse maaltijden. Het hoofddoel van de website is om bezoekers een kennismakingsgesprek in te laten plannen voor het hoofdproduct: een 6-weekse online cursus met live groepscoaching en 1-op-1 coachingsmomenten.
Er zijn heel wat bezoekers die zich oriënteren op hulp bij voeding en niet direct een gesprek inplannen. Het subdoel is het downloaden van een template voor een maaltijdplan voor de werkweek. Gratis, meteen bruikbaar en waardevol voor de ideale klant van deze voedingscoach.
Voorbeeld 2: website van een software-ontwikkelaar voor de transportsector
Dit bedrijf ontwikkelt software om vervoer van goederen in te plannen. Ze brengen vraag en aanbod bij elkaar, bijvoorbeeld een fabriek voor auto-onderdelen die producten moet laten vervoeren met een vrachtwagen naar de andere kant van het land. Via dit systeem vinden ze de goedkoopste, snelste en/of meest duurzame optie.
De software is een grote investering die zich op den duur terugverdient. Het hoofddoel van de website is om de bezoeker een afspraak te laten inplannen van een halve dag, voor een live demonstratie van de software.
De software-ontwikkelaar weet echter dat het terugverdienen van de investering van groot belang is. Het subdoel is dan ook om de bezoeker een whitepaper te laten downloaden die dit allemaal helder uiteenzet en voorrekent.
Voorbeeld 3: website van een behangproducent met unieke designs
Het hoofddoel van deze website is dat de klant een van de behangdesigns kiest en bestelt. Het zijn unieke, handgemaakte, in het oog springende designs die niet voor iedereen zijn. Die je niet vindt bij de Kwantum om de hoek, zeg maar.
Het subdoel is dat de klant een pakketje met samples bestelt. Een doosje met kleine stukjes van verschillende ontwerpen van het behang, om thuis te bekijken of het past bij de rest van hun interieur.
Hoe bespreek je een subdoel met je klant?
In veel gevallen is het subdoel van de website, het stapje net voordat de bezoeker overgaat tot het hoofddoel. De belangrijkste lijn die je met de klant mag vasthouden is dan ook dat het subdoel en het hoofddoel, uiteindelijk hetzelfde verkoopdoel dienen.
Het subdoel is óók een stapje in de klantreis naar de aankoop van het hoofdproduct toe.
In aflevering 159 van de Podcast voor Webdesigners Podcast bespreek ik het design van de website van Learndash waarin het hoofddoel en het subdoel een centrale rol spelen. Deze aflevering laat het subdoel in combinatie met het design van de site goed voor je leven.
Luister ‘m hieronder of zoek in je podcast-app op ‘podcast voor webdesigners’.
0 reacties