Je bent net 3 seconden op een website en hoppa, daar is de 1e pop-up; schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg 10% korting! Of je bent een hotelkamer aan het bekijken en ziet de volgende meldingen; ‘nog 3 kamers beschikbaar’ en ‘1 uur geleden voor het laatst geboekt’. Dit zijn vormen van manipulatie die proberen urgentie op te roepen in de hoop dat jij je inschrijft of iets koopt. Is dat echt nodig of kun je ook verkopen zonder die manipulatie?
Dark patterns
Deze vormen van manipulatie heten in vakjargon dark patterns. Het zijn marketing trucjes die inspelen op FOMO ‘Fear of missing out’. Want als je je inschrijft voor die nieuwsbrief krijg je korting (en doe je hopelijk een aankoop) of doordat je ziet dat er nog maar een paar kamers zijn, boek je die kamer in dat gave hotel wel direct omdat je die niet wil mislopen.
Negatieve reclame
Die dark patterns komen we vaak tegen en daardoor zijn we er behoorlijk aan gewend. Vaak heb je niet eens door dat je gemanipuleerd wordt. Toch is het wel belangrijk om die dark patterns voorzichtig in te zetten. Een klant die door heeft dat hij of zij gemanipuleerd is, kan daar behoorlijk boos om worden. En als je dienst of product tegenvalt, kun je ook op klachten rekenen. Zulke klachten doen je bedrijf weinig goeds. Ze kosten tijd en geld om op te lossen en kunnen je negatieve reclame opleveren.
Subtiel inzetten
Kun je die dark patterns dan helemaal niet gebruiken? Jawel, maar doe het op een subtiele manier. Zorg ervoor dat je geen informatie achterhoud of verkeerde informatie deelt en dat je mensen niet pusht. Hierbij 5 tips:
- Stel bezoekers gerust.
Als je vraagt of ze zich willen inschrijven voor je nieuwsbrief, vertel wat ze kunnen verwachten. Hoe vaak ga je mailen? Is het waardevol? Wat gebeurt er met het mailadres? - Negeer angsten niet.
Weet je welke angsten er mogelijk spelen bij je websitebezoekers? Benoem ze dan. Erken ze en weerleg ze. Wees daarbij oprecht en empatisch. - Laat ze niet zoeken
Zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk informatie kunnen vinden. Bijvoorbeeld in een handige FAQ-sectie of pagina. Hoe makkelijker en duidelijker dat is, hoe minder irritatie het oplevert. - Zorg dat iets het risico waard is
Kun je bepaalde angsten of tegenwerpingen niet weghalen? Zorg er dan voor dat iets het risico waard is. Focus je op de voordelen voor je gaat vertellen wat iemand krijgt of wat er in een programma zit. En wees ook niet bang om te zeggen dat je geen garanties kan bieden. - Geef je bezoeker controle
Hou je bezoekers op de hoogte. Stuur bij een aankoop niet alleen een bevestiging, maar ook verwachte levertijd, track & trace en/of login. En zorg ervoor dat bezoekers makkelijk iets ongedaan kunnen maken. Met een duidelijke uitschrijflink in je nieuwsbrief. Een product retourneren zonder gedoe (en met duidelijk uitleg op je website). Geef waar mogelijk de controle; laat mensen zelf bepalen of ze iets wel of niet extra willen bij een bestelling. Dus niet stiekem alvast een vakje aanvinken maar de keuze bij de klant laten.
Helemaal geen pop-up?
Wil je toch een pop-up plaatsen om bijvoorbeeld je nieuwsbrief te promoten? Doe het dan op een subtielere manier. Dus binnen een seconde nadat iemand je website heeft geopend en ze nog niks hebben kunnen lezen. Kies bijvoorbeeld het moment dat ze je website willen verlaten. Of zet de pop-up op een minder opvallende plek. Het gaat vooral om timing en de manier waarop je iets laat zien.
Hoe doe ik het zelf?
Op mijn website kom je geen pop-ups tegen en ik doe niet aan het creëren van een gevoel van schaarste. Je hoort mij niet roepen dat er nog maar een x aantal plekken zijn voor bijvoorbeeld een marktonderzoek. Die doe ik gratis in ruil voor een gratis website analyse. Maar daar staat niets tegenover. Geen ‘beslis nu’ of korting. Het is eerlijk en oprecht. Doe ik een aanbod na zo’n website analyse? Jazeker, maar alleen als ik denk dat ik echt iets voor je kan betekenen. En dan nog ben je niets verplicht en is de keuze aan jou.
Doe wat je belooft
Sowieso is het heel belangrijk dat je doet wat je belooft. Zorg dat je beloftes waarmaakt. Anders stel je mensen juist teleur. Zorg dat je je klanten behandelt op de manier waarop je zelf ook behandeld wil worden. Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn dus daarom zijn transparantie en eerlijkheid zo belangrijk.
Wees niet bang om kennis weg te geven
En wees ook niet bang om kennis weg te geven. Als je dingen weggeeft, betekent dat niet dat mensen niet meer bij je gaan kopen. Deel je expertise en laat zien hoe iets werkt of wat er mogelijk is. Daarmee schep je vertrouwen en geef je mensen het gevoel dat ze bij je terecht kunnen. Want als je dit namelijk allemaal al gratis deelt, wat krijgen ze dan wel niet als ze klant worden? 😉
0 reacties