A Piece of Website de Podcast

Aflevering 32:

E-mailmarketingsystemen uitgelegd

 

Door middel van een e-mailmarketingsysteem kun je een e-maillijst opbouwen, nieuwsbrieven versturen en nog veel meer. Dit is een perfecte tool voor uitbreiding van je website maar ook om mee te beginnen als je nog geen website hebt. In deze podcast neem ik je mee in de wereld van e-mailmarketingsystemen. Ik geef tips en tricks en deel een aantal systemen waarvan ik vind die het waard zijn om te gebruiken.

Lees de samenvatting 

Host 

Cheryl Porcelijn

Beluister ook op:

Spotify | Apple Podcast | Google Podcast

Samenvatting

Een e-mailmarketingsysteem is een systeem waarmee je op een geheel makkelijke manier e-mailadressen kunt verzamelen. Maar het is nog véél meer dan dat. Je kunt er campagnes mee doen, je kunt heel veel onderdelen van je website etc automatiseren.

Een e-mailsysteem gebruik je veelal om bijvoorbeeld je publiek een gratis weggever toe te sturen. Iemand vult zijn/haar e-mailadres in, en wanneer die persoon registreerd, kun je het systeem automatisch aanzetten om de mail te sturen met daarin de desbetreffende weggever. Daarbij kun je een zogenaamde funnel maken en een funnel is heel simpel gezegd een opeenvolgende serie aan e-mails die je om de zoveel tijd automatisch laat sturen door het systeem. Dat kun je daarin allemaal klaarzetten.

Ik hoor heel vaak “E-mailmarketing is dood”. Nee, zeker niet! Sterker nog, het is nog altijd de meest effectieve manier om klanten te krijgen. En tuurlijk, als ik voor iedere nieuwsbrief die ik kreeg een euro ontving, was ik nu steenrijk geworden. Maar soms ontvang ik een e-mail waar ik mij oprecht voor heb ingeschreven, die waardevol is of waar ik iets van ontving wat ik heel erg interessant vond. En of het nu gaat om een interessant blogartikel een weggever of een goede tip voor mijn bedrijf, deze persoon (of personen) heeft zijn/haar uiterste best gedaan om er voor te zorgen dat het geen spam is.  Op die manier  wordt e-mailmarketing heel interessant en vooral effectief. Ik gebruik het in mijn eigen strategie ook en daarom wil ik je vijf goede redenen geven om je e-maillijst nu op te gaan bouwen.

Maar er zijn een paar redenen waarom je zo’n lijst wilt opbouwen:

  1. het is 1 van de weinige platformen die JIJ beheerd. Net als je website, heb jij de volledige controle over hoe je het eruit wil hebben zien en wat je wilt dat er gebeurd op je website. Dit geld voor je e-maillijst net zo.

Hoewel Facebook en Instragram geweldige platformen zijn om je content en aanbod te promoten en te connecten met potentiële klanten, de platformen zijn niet van jou. Maar nog belangrijker, mocht Facebook bedenken er mee te stoppen (om wat voor reden dan ook) dan is alles wat je hebt opgebouwd in een klap weg.

We zijn overgeleverd aan de algoritmes van deze platformen en kunnen hier geen invloed op uitoefenen. Wij kunnen niet bepalen hoeveel van onze volgers onze berichten zien. En met het nieuwe algoritme (2018) is het percentage wat onze berichten ziet nog lager geworden.

Social media is geweldig, maar ik gebruik dit alleen als een verlengstuk van mijn marketingstrategie naast de platformen waar ik wel volledige de controle over heb, mijn website en e-maillijst. Wanneer je een e-mail stuurt naar iedereen in je e-maillijst, krijgt iedereen uit die lijst jouw bericht meteen in hun inbox. En mocht er om een over andere reden iets gebeuren met een social media platform, dan heb je nog steeds je e-maillijst waar je updates of interessante en waardevolle content naar kunt sturen.

  1. Jouw e-maillijst is jouw community

Zoals ik al eerder zei, mijn inbox zit soms vol met rotzooi wat ik nooit lees, dus ik geef niet zomaar mijn e-mailadres aan de eerste de beste. Ik ben in de loop van de tijd zeer kritisch geworden wanneer ik het waard vind om mijn e-mailadres achter te laten.

Dat betekent dus dat als iemand bij zich bij jou inschrijft voor je e-maillijst, zijn ze al geïnteresseerd. Ze hebben de voor en nadelen overwogen en besloten dat jij hun e-mailadres waard bent. Je hebt hun interesse gewekt en ze zijn benieuwd naar wat jij ze te bieden hebt.

Je bouwt als het ware je eigen community op. Met deze e-maillijst en het sturen van mails, bouw je een steeds sterkere relatie met hen op. En wanneer jij besluit om een aanbod te doen zullen degene die zijn “blijven hangen” sneller een aankoop bij je doen of delen zij jouw content met hun vrienden. En dat kan heel waardevol zijn.

  1. E-mails zijn direct, geautomatiseerd en aanpasbaar

Uiteraard is e-mailmarketing geen klus voor Gmail of Hotmail. Daarom zijn er platformen zoals MailchimpActive Campaign of Mailerlite (deze laatste gebruik ik). Zij hebben allemaal de mogelijkheid om e-mails te personaliseren en te automatiseren. En dat laatste is echt een geweldige optie omdat we hierdoor een reeks aan e-mails kunnen klaarzetten die vanzelf de deur uit gaan zodra iemand op je e-maillijst inschrijft. Je kunt kiezen over hoeveel tijd je deze reeks wilt verspreiden, maanden of dagen. Onze abonnees krijgen dan veel waardevolle content en we blijven geregeld in contact met ze, zonder dat je continu op verzenden hoeft te drukken.

Dit is slechts een begin als het gaat om e-mailautomatisering. Deze slimme e-mailmarketingplatforms kunnen een hele reeks evenementen automatiseren op basis van de interesses en acties van elke abonnee, zodat je een complete ervaring kunt bieden.

Als je eenmalig een e-mail wilt sturen, kun je dit van tevoren maken en plannen, of het meteen in de inbox van mensen laten aankomen.

  1. E-mailmarketing is net zo “duur” als een zak snoep (zelfs goedkoper)

Het hangt er vanaf welk platform je kiest en hoe groot je e-maillijst is maar e-mailmarketing kan gratis zijn en anders vrij goedkoop. Bijvoorbeeld bij Mailerlite, is je e-maillijst tot 1000 inschrijvingen gratis, daarna is het vanaf €10,- per maand. Om je een idee te geven, als jouw emailmarketingsysteem een maandbedrag van €30,- vraagt en je stuurt naar 1000 inschrijvers een mail, dan kost je bericht maar €0,03. Dat is écht goedkoop als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een Facebookadvertentie. En als iemand bij jou een dienst of product koopt, dan heb je die kosten er dubbel en dwars uit!

  1. Je kunt door je e-maillijst in contact blijven met je websitebezoekers

Veel ondernemers besteden tijd en geld aan het bouwen en genereren van verkeer naar hun website via advertenties, SEO en sociale media. Maar bedenk wat er gebeurt wanneer iemand jouw website of blog bezoekt. Ze kunnen over je lezen, blogs lezen en vervolgens vertrekken. Een heel klein percentage staat klaar om contact met je op te nemen of bij je te kopen, als je geluk hebt. 

 

GRATIS: Het succesrecept voor jouw eigen website – Geheime podcast

Heb jij mijn geheime podcast al beluisterd? Nog niet? Vraag hem dan hier aan. Geheel gratis!

In deze serie vind je het antwoord op de meest gestelde vraag: “wat heb ik nodig om een website te beginnen?”. Ook geef ik antwoord op de vragen: “Ik heb een website nodig, wat nu?” en “Waar moet ik beginnen?”.

Ik neem je mee in wereld van hostings, plugins en veel tips & tricks. Als je nu zoiets hebt van, wat zeg je nou? No worries, ik ga het je allemaal vertellen

Volg mij op: