Als je een website maakt voor een bedrijf of ondernemer, dan moet jouw klant ook zelf met de website kunnen werken. Het is belangrijk dat de website gebruiksvriendelijk is voor de klant, zodat die het zelf bij kan houden.
Misschien denk je wel: ‘Oke, Cheryl, captain obvious‘, maar echt, het gebeurt veel vaker dan je denkt. Een webdesigner die een website oplevert die volledig aan de wensen van de klant voldoet en die geweldig werkt voor de bezoeker van de site. Maar waar de klant zelf helemaal niks mee kan.
Gebruiksvriendelijk voor jouw klant: zelf kunnen doen
Kijk, je kunt nog weleens meegesleept worden door je liefde voor het vak. Dit nog even wat beter, dat nog even wat mooier, die extra functionaliteit en weer een plugin erbij. Het gebeurt (meestal..) niet met kwade opzet.
Maar het resultaat vind ik zo pijnlijk. Sterker nog, in aflevering 160 van mijn Podcast voor Webdesigners Podcast hoor je me zelfs nog een ouderwetse rant houden. Als je klant zelf niet uit de voeten kan met de site, is die van elke wijziging afhankelijk van zijn webdesigner. En dat vind ik echt niet oké.
Zo sprak ik ooit iemand die een simpele landingspagina nodig had. Een extra landingspagina, waarvoor ze een aanvraag moest doen bij haar webdesigner en in mijn ogen daarvoor veel te veel geld moest betalen. En dat om het simpele feit dat ze gewoonweg niet in haar website kon.
Een klant hóeft het zelf niet te doen, maar ze moeten het in mijn ogen wel kúnnen als ze dat willen of als het moet. Ik bedoel: voor die ene tikfout, waarvoor je in Nederland compleet met de grond gelijkgemaakt wordt, hoeven ze toch geen twee weken te wachten tot ik een keertje tijd heb?
Hoe bouw ik de meest gebruiksvriendelijke website voor mijn klant?
Goed, dan nu wat tips om te zorgen dat je je klant niet vergeet.
- Betrek ze in de bouwfase. De bouwfase, de 3e fase in mijn Webdesign Proces Methode©, is vaak de fase waarin je het minste contact hebt met de klant. Terwijl hierin regelmatig belangrijke beslissingen worden genomen. Natuurlijk is het zo dat je in deze fase alles bij elkaar brengt wat je onderzocht hebt en daarmee een werkende website oplevert, maar vergeet je klant niet. Zeker niet als je keuzes maakt die invloed hebben op het werken met de website.
- Ken je klant. Aan de voorkant investeren in het leren kennen van je klant, het bedrijf van je klant en de mate van tech savvy-ness (hoe comfortabel ze zijn met techniek) brengt je veel verder in latere fases van je webdesign-project. Je maakt snellere en betere keuzes en weet hoe je met je klant moet praten over diens website en de bouw daarvan.
- Zorg voor goede uitleg. Zorg voor je klant. Leg uit hoe ze met hun eigen website kunnen werken. En ja, je helpt jezelf dus door te zorgen dat die niet al te complex in elkaar zit. Geef ze les of maak duidelijke handleidingen. Tip: maak een video waarin je je scherm ziet, zodat je kan laten zien waar de knoppen zitten en tegelijkertijd uitleg kan geven.
Veel succes en maak je klant gelukkig!
0 reacties