Een salespagina is na je homepage de belangrijkste pagina op je website. Dit is waar mensen een aankoop doen dus die pagina moet steengoed zijn. In deze blog deel ik 5 tips zodat zo’n pagina optimaal inricht.
Salespagina of landingpage
Een salespagina wordt ook wel eens een landingpage genoemd. Daarmee bedoelen we de pagina waar je klant landt als je hem of haar een aanbod hebt gedaan. Een tijdje terug volgde ik een 5-daagse workshop van Rob Hope over hoe je zo’n pagina steengoed inricht. Een flinke deep dive dus met iedere dag een eigen thema. I love it! Hierbij de belangrijkste tips per thema:
1. Gebruik 1 call-to-action
Waar de homepage een verzamelplek is voor een eerste indruk, is de salespage een deep dive op 1 probleem en 1 oplossing die jij biedt. En daarbij hoort 1 duidelijke call-to-action. Jij bepaalt wat de ene actie is die mensen moeten nemen als ze op die pagina komen.
Bijvoorbeeld ‘doe mee met de challenge’, ‘schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’, ‘download hier mijn gratis e-book’ of ‘plan een intakegesprek’. Gebruik niet meerdere call-to-actions voor verschillende dingen. Dat zorgt voor keuzestress en verwarring. Daarmee vergroot je de kans dat websitebezoekers niets doen en je website weer verlaten.
2. Laat in je tekst het resultaat zien
Goede teksten en content bestaan uit een drie-eenheid:
- Transformatie. Wat is het resultaat van jouw product of dienst? Wat kunnen mensen na werken met jou? Wie zijn ze en waar brengt het ze? Rob Hope zei hier heel mooi over: “It’s not about the ingredients, it’s about the results”.
- Beknopt en bondig. Gebruik geen vaag vakjargon, maar noem het beestje bij de naam. Mensen komen bij jou omdat jij hun probleem kan oplossen. Door vakjargon te gebruiken, maak je het vaag en verwar je vooral. Gebruik liever de woorden die jouw publiek ook gebruikt.
- Op maat. Zorg dat je je publiek aanspreekt. “If you market to everyone, you market to no one”. Zorg voor persoonlijkheid in je tekst en maak heel duidelijk in je teksten voor wie het is.
En als je je nu afvraagt hoe je weet welke woorden je moet gebruiken? Geef dan je dienst eens gratis weg. Zo doe ik tijdelijk marktonderzoek in ruil voor een gratis website analyse (kost normaal € 250). Door die marktonderzoeken weet ik precies welke problemen spelen bij mijn publiek, welke woorden ze gebruiken en hoe ze dat graag zouden oplossen. Ga dus in gesprek met jouw doelgroep en nodig ze uit!
3. Vertrouwen opbouwen
Vertrouwen bouw je vooral op met testimonials en reviews. Dit zijn misschien wel de meest belangrijke items om op je website te plaatsen. We zijn als mensen gevoelig voor de mening van anderen. En onbewust nemen we dat mee in onze aankoopbeslissingen.
Wat maakt een goede testimonial?
- Highlight een feature. Als iemand praat over iets specifieks van je product of dienst, highlight dit (of maak het vetgedrukt of onderstreep het) zodat het de aandacht trekt.
- Probeer een testimonial zo te krijgen dat het bezwaren weghaalt of vragen beantwoord van een potentiële klant.
- Zorg voor credentials oftewel maak het echt. Laat bijvoorbeeld een foto zien van de persoon of herleid de testimonials naar het social media kanaal van die persoon.
Een extra tip voor het opbouwen van vertrouwen is om naast je testimonials ook je why te delen. Waarom heb je deze dienst of dit product gemaakt? Wat zijn je missie en je visie. Een product of dienst dat een verhaal heeft, komt veel echter over.
4. Zorg voor een goed design
Niet alleen de inhoud moet goed zijn, maar ook het design. Zorg voor een kloppende balans tussen die twee elementen. Met een goed design laat je zien dat je zorg hebt besteed aan het product of de dienst. Een goed ontwerp wekt vertrouwen.
Zorg bijvoorbeeld voor goed contrast, genoeg witruimte, gebruik van eigen fotomateriaal, etc. En er zijn ook regels zoals: centreer zo min mogelijk. Paragrafen die langer zijn dan 2 regels, lijn je links uit. Dus niet centreren want dat leest niet makkelijk.
5. Zorg voor de juiste prijs en verspreiding
Iedereen loopt wel een keer tegen het bepalen van een prijs aan. Dat is vaak een kwestie van experimenteren, voelen en ervaring opdoen. Begin liever wat lager en verhoog vervolgens in plaats van hoog beginnen en moeten verlagen. Je prijs hangt ook af van je doelgroep. Ondernemers investeren bijvoorbeeld makkelijker dan particulieren.
Kijk of het gebruiken van prijs varianten voor jou een optie is. Bijvoorbeeld bij een online programma of membership. Bepaal een basispakket en maak vervolgens twee varianten waarbij je iets toevoegt dat het pakket duurder maakt. Brons is bijvoorbeeld alleen het online programma, bij zilver krijg je er een coachcall bij en bij goud een livedag. Zorg er hierbij voor dat je basispakket hetgeen is waar je vanuit gaat en werk vanaf daar omhoog.
En zorg ook voor de juiste verspreiding van je product of dienst. Lanceer je die binnen je e-maillijst en je social media of wil je er meer mee doen? Zoals adverteren of bijvoorbeeld een affiliate programma. Daarbij promoten anderen mensen je product of dienst in ruil voor een percentage van elk verkocht product of dienst.
Kies in ieder geval een vorm en product die bij je passen en gooi het de wereld in. De wereld wacht op jouw oplossing. En elke dag dat jij je aanbod niet laat zien, ontneem jij anderen de kans om verder te groeien met jouw oplossing. Dus ga er voor. 😉
Opbouw van een goede salespagina
Hoe bouw je zo’n pagina vervolgens op? Een goede salespage bestaat uit 5 belangrijke elementen:
- Begin met een intro van jouw product of dienst. Nog voor men gaat scrollen moet al duidelijk zijn waar het om gaat en hoe het iemands leven beter maakt.
- Geef vervolgens meer details; wat zijn de voordelen? Wat doet jouw dienst of product? Kun je een demo geven? Welke kenmerken heeft het?
- Deel altijd de prijs van je product of dienst. Mensen vinden het fijn om dat te weten.
- FAQ; zijn er vragen die nog niet beantwoord zijn omdat ze minder belangrijk zijn dan de rest? Beantwoord die in een FAQ sectie.
- Social proof. Verspreid je reviews door de pagina heen. En zorg daarbij dat je reviews hebt die echt over jouw product of dienst gaan.
Keep it short
Belangrijk om in gedachte te houden bij al deze tips, maak het niet te lang. Mensen lezen niet, ze scannen. Hou het kort en bondig, maar zorg dat je dat je eventuele vragen goed en duidelijk beantwoord. Bedenk dus heel goed, wat moet jouw websitebezoeker zien en lezen om over te gaan tot actie? En als je het gevoel hebt dat je jezelf herhaalt, dan heb je teveel op je pagina staan.
0 reacties