“E-mailmarketing is dood”. Nee, zeker niet! Sterker nog, het is nog altijd de meest effectieve manier om klanten te krijgen. Want waarom zouden anders alle grote merken e-mail gebruiken om hun producten en diensten te verkopen? En het goede nieuws is; dat werkt niet alleen voor hen, maar ook voor jou. En wel om de volgende vijf redenen.
Relatie opbouwen
Door e-mailmarketing bouw je een relatie op met potentiële klanten. Door regelmatige e-mails te sturen leren die potentiële klanten jou en je product of dienst kennen, gaan ze je vertrouwen en worden ze, als je het goed doet, uiteindelijk klant. Tijd dus om in die redenen te duiken waarom jij ook met e-mailmarketing moet beginnen.
1. Het is een van de weinige marketingkanalen die jij beheert
Social media als Facebook, Instagram, etc. zijn geweldige kanalen en platforms om te connecten met potentiële klanten en je content en aanbod te promoten. Maar die kanalen zijn niet van jou. Je bent afhankelijk van het algoritme van het kanaal en je kan niet zelf bepalen wie je berichten zien.
Als het platform er door een storing uitligt, kun je niets plaatsen. Als je account gehackt wordt, is het maar de vraag of je die nog terugkrijgt. En nog belangrijker, als een kanaal om wat voor reden ophoudt met bestaan, is alles wat je hebt opgebouwd in een klap weg.
Social media is geweldig, zeker weten. Maar beschouw dit altijd als een verlengstuk van je marketingstrategie naast de platformen waar je wel volledige controle over hebt zoals je website en e-maillijst. Bij die kanalen is er geen algoritme dat bepaalt wie wat te zien krijgt.
Wanneer je een e-mail stuurt naar je e-maillijst, krijgt iedereen jouw bericht meteen in hun inbox. Je hebt zo een rechtstreeks lijntje met je potentiële klant. Ligt een social media kanaal er tijdelijk uit, dan heb je nog steeds je e-maillijst waar je updates en waardevolle content naar kunt sturen.
2. Jouw e-maillijst is jouw community
Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik geef mijn e-mailadres niet zomaar aan de eerste de beste. Ik moet iets wel echt de moeite waard vinden. Dat betekent dat de kans groot is dat iemand al geïnteresseerd is in jou en je aanbod als hij of zij zich inschrijft voor je e-maillijst. Ze hebben de voor- en nadelen overwogen en besloten dat jij hun e-mailadres waard bent. Je hebt hun interesse gewekt en ze zijn benieuwd naar wat jij ze te bieden hebt.
Zo bouw je als het ware je eigen community op. Door regelmatig e-mails te sturen, bouw je een steeds sterkere relatie op met die potentiële klanten. Wanneer jij een aanbod doet, doen ze sneller een aankoop bij je of delen zij jouw content met hun vrienden. En zo breid jij je bereik uit.
3. E-mails zijn direct, persoonlijk en te automatiseren
Uiteraard is e-mailmarketing geen klus voor Gmail of Hotmail. Met platforms als Mailchimp, Active Campaign of Mailerlite kun je je e-mails personaliseren en automatiseren. Zo spreek je iemand persoonlijk aan en kun je, afhankelijk van je aanbod, ook rekening houden met hun interesses. Een eenmalige e-mail kun je direct versturen als ie klaar is, maar ook van tevoren maken en de verzending inplannen.
Door automatisering kun je een e-mailreeks klaar te zetten die vanzelf verstuurd worden zodra iemand zich op je e-maillijst inschrijft. Je bepaalt zelf hoeveel tijd er tussen de verschillende mails zit. Zo kun je nieuwe potentiële klanten waardevolle content sturen en blijf regelmatig in contact, zonder dat je zelf steeds op verzenden hoeft te drukken.
Met deze slimme e-mailmarketingplatforms kun je nog veel meer automatiseren op basis van de interesses en acties van elke abonnee, zodat je kan aansluiten bij hun persoonlijke behoeftes.
4. E-mailmarketing is goedkoper dan adverteren
Afhankelijk van je wensen en eisen bieden veel e-mailmarketingplatforms een gratis versie om mee te starten. Kijk daarbij altijd wel goed naar wat er in de gratis versie allemaal mogelijk is want logischerwijs zijn die gratis versies niet de meest complete versies. Mailerlite is bijvoorbeeld gratis bij een e-maillijst tot 1.000 inschrijvingen. Daarboven betaal je vanaf €10,- per maand en krijg je vaak ook meer mogelijkheden.
Waarom is zo’n tool goedkoper dan adverteren? Reken maar mee; een e-mailmarketingsysteem met een maandbedrag van € 30,- en 1.000 inschrijvers, kost slechts €0,03 per verstuurde mail. Dat is écht laag in vergelijking met een advertentie op een social media kanaal. En wanneer iemand bij jou een dienst of product koopt, verdien je die kosten snel terug.
5. Door e-mailmarketing blijf je in contact met je websitebezoekers
Ondernemers als jij besteden vaak veel tijd en geld aan het bouwen en genereren van verkeer naar hun website via advertenties, SEO en sociale media. Daar kunnen potentiële klanten jou en je aanbod leren kennen en je blogs lezen. Maar slechts een klein percentage is er al klaar voor om direct contact op te nemen of klant te worden. Daarom is het belangrijk dat je iets op je website hebt waarvoor ze hun e-mailadres willen achterlaten. Anders komen ze 1x en zie je ze daarna nooit meer terug.
Door iemand te vragen zich in te schrijven op je e-maillijst, kun je een relatie gaan bouwen met die potentiële klant die wel geïnteresseerd is in jouw diensten/producten maar nog niet klaar is om over te gaan tot aankoop. En krijg jij de mogelijkheid om ze met je waardevolle mails te verleiden om klant te worden.
Waardevolle informatie
En wat moet je dan allemaal sturen naar je e-maillijst? Vooral waardevolle informatie, bijvoorbeeld je nieuwste blog of podcast. Of een verhaal dat je ook deelt op je social media kanaal. Ga gewoon experimenteren en dan merk je vanzelf wat voor jou werkt. Want geloof me, als je het goed doet werkt het echt!
Ga jij aan de slag met je e-mailmarketing? Laat het mij weten door een berichtje achter te laten!
PS. Deze blog is eerder geplaatst op 23 september 2018 maar weer volledig geüpdatet in december 2021.
0 reacties