4 Tips voor een goed logo

nov 19, 2017

Een logo is een ontzettend belangrijk onderdeel van je onderneming. Je kunt het bijna vergelijken met een vingerafdruk, een uniek stukje identiteit. Een logo is iets waar je meteen een bedrijf aan kunt herkennen. Denk hierbij aan Nike, Adidas, KLM maar ook de Bijenkorf, Starbucks en Footlocker. Er zijn heel wat punten waar je aan moet denken met het maken van een logo. Vandaag deel ik 4 tips voor een goed logo.

Iedere designer heeft een andere mening over een goed logo. Maar er is wel een basis die je kunt gebruiken om een logo te creëren die voor jou goed is. Hieronder vind je 4 tips voor een goed logo.

Kies je kernwaarden zorgvuldig

Kernwaarden kiezen voor je bedrijf is belangrijk voor je identiteit. Je kunt namelijk vanuit die waarden de juiste boodschap overbrengen naar je doelgroep. Kernwaarden zijn bepaalde woorden/principes waar je mee geassocieerd mee wilt worden zoals vertrouwelijk, persoonlijk of klantgericht. Houd focus, kies er maximaal 3 zodat jij (en eventueel je team) de waarden goed kunt onthouden en je bij je boodschap blijft. Bouw de kernwaarden uit, wat wil je precies met die kernwaarden zeggen? Klantgericht is heel breed. Vertaal in jouw eigen woorden wat klantgericht is voor jou en verwerk dat in je communicatie naar je (potentiële) klant.

Mijn kernwaarden zijn bijvoorbeeld: samenwerking, precisie en focus. Samenwerking staat voor mij als persoonlijk contact, dat vind ik zo belangrijk. Mijn klanten en ik werken echt samen aan een project en ik houd ze zoveel mogelijk op de hoogte als ik kan en vraag hun feedback. Precisie staat voor mij dat ik nauwkeurig en netjes te werk ga. Ik heb geen vaste werkmethode omdat ik ieder project anders is en ik graag flexibel blijf. Maar ik werk het wel allemaal netjes af en lever een precies en volledig product op. Focus staat voor dat ik mij volledig stort op mijn klant en het project met de producten. Ik focus op hen en op het bedrijf en met die focus maak ik de producten die zo goed op hen aansluiten.

In mijn logo zie je dat ook terug. De grote C is uiteraard mijn voorletter maar in de C is een pijl verwerkt, deze staat voor focus. De C is ook uit een vloeiende beweging gemaakt wat staat voor samenwerking. De precisie staat voor dat alle hoekjes en kleuren goed zijn en dat het een logo is die op verschillende manieren gebruikt kan worden, zoals in het wit als watermerk of als los icoon, maar altijd herkenbaar.

Kies een goede kleur

Een kleur kiezen kan lastig zijn. Vaak kies je je lievelingskleur. Maar wist je dat kleuren een betekenis hebben, een psychologie? Een extreem voorbeeld is dat in het westen wit gebruikt wordt voor bruiloften of vrijheid. Maar in China is dit de kleur van rouw. Dus het hangt geheel van jouw doelgroep af welke kleur je kiest. Nou kun je uiteraard niet overal rekening mee houden maar probeer een kleur te kiezen die goed bij je kernwaarden past.

Ik heb gekozen voor groen, groen is de kleur van succes, orde en verbinding. Dit past volledig in de kernwaarden van mijn onderneming en neem ik dit ook mee in de boodschap die ik uit naar mijn doelgroep.

Kies bij een basis kleur, in mijn geval groen, max 3 kleuren erbij. Dit doe je om de basis te ondersteunen maar ook om rust te brengen in bijvoorbeeld je website.

Benieuwd wat jouw of anderen kleuren betekenen? Check dan even deze website.
Elke eerste maandag van de maand kies ik een kleur en leg deze helemaal uit en laat ik je zien hoe je die in je huisstijl kunt gebruiken. Oktober was de kleur “Golden Olive” en november “Lichtblauw“.

Kies een goed lettertype

Naast het kiezen van duidelijke kernwaarden en kleur, is het net zo belangrijk om een goed lettertype te kiezen. Een lettertype maakt of breekt je logo. Kies jij een lettertype die niet goed bij je kernwaarden passen, dan kan dat heel verwarrend overkomen.

Stel jij runt je eigen naschoolse opvang. Je hebt leuke kleuren gekozen en je hebt een leuk idee bedacht voor een icoon waar iedereen je aan kunt herkennen. Het is tijd om een lettertype te kiezen. Je kernwaarden zijn vrolijk, vertrouwelijk en kinds. Kies dan geen lettertype zoals ik in mijn logo heb, een strak en recht lettertype. Dat gaat tegen je waarden in en de vrolijke kleuren die je hebt gekozen ondersteunen het lettertype niet. Je kunt dus beter gaan voor een wat speelser en zachter lettertype. Alles moet in balans zijn, elkaar ondersteunen en vertellen wat jij wilt uitstralen.

Wil je meerdere lettertypen gebruiken? Gebruik er dan niet meer dan 3. Kies een basis lettertype die je ook gebruikt op je website, dat leesbaar is. En kies 2 lettertypes die volledig aansluiten op je kernwaarden en die je kunt gebruiken als bijvoorbeeld tussenkop in je teksten.

Wil je liever 1 lettertype gebruiken? Ga dan eens spelen met diktes en groottes van dat lettertype. Zoek je inspiratie voor lettertypes? Check dan even mijn blog mijn top 10 favoriete lettertypes.

Hou het logo simpel en herkenbaar

Deze laatste tip is misschien wel de meest belangrijke tip. Hou het simpel. Zorg dat je iets kiest dat herkenbaar is. We kennen allemaal de “Swoosh” van Nike, de “schoen” van adidas en hoeven niet eens meer de naam van deze twee merken te zien. Ze zijn simpelweg te herkennen aan het ijzersterke icoon wat zij gebruiken.

Een ontwerp voor een logo moet wel doordacht zijn maar maak het niet ingewikkeld. Less is more zeg ik altijd. En in dit geval geldt dat zeker. Een logo draait om herkenbaarheid. Houd er rekening mee dat je je logo op ieder formaat, kleur, foto moet kunnen gebruiken en dat deze nog steeds goed zichtbaar is. Ook als je gaat printen! Gebruik jij hele dunne lijnen die door elkaar lopen of een lastig, dan is de kans zeer groot dat bij het printen lijnen niet mooi doorlopen, niet zichtbaar zijn of een grote klomp wordt. Dit geldt ook als je het logo wilt verkleinen, die extreme details gaan dan verloren en dat is zonde.

Ga jij met deze vier tips aan de slag? Zorg dat je duidelijke kernwaarden hebt die goed bij je passen en ook focus bieden voor jou en eventueel je team.
Kies niet meer dan 4 kleuren en 3 lettertypes en bovenal; houd het simpel.

Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?

Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.

Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.

[mailerlite_form form_id=8]


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media 

 

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *